e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Νοέμβριος 2007 - 3o 'Αλλα Τεύχη

Κύριο 'Αρθρο
 

Ελληνοαμερικανικά Σχολεία Τσάρτερ

Μαθαίνοντας τα Ελληνικά Γράμματα σε παιδιά ομογενών τρίτης και τέταρτης γενιάς


Σήμερα στην Αμερική τα παιδιά των ομογενών είναι ελληνόπουλα τρίτης και τέταρτης γενιάς. Οι γονείς τους επιθυμούν με θέρμη να μάθουν την ελληνική γλώσσα, τον ελληνικό πολιτισμό, την ελληνική μουσική, τα ελληνικά τραγούδια, την ελληνική κουλτούρα. Επιθυμία των γονέων είναι, επίσης να εντρυφήσουν οι νεαροί μαθητές στην ελληνική μυθολογία και ιστορία, στις ελληνικές αξίες και ιδεώδη, παράλληλα με τις ελληνικές παραδόσεις, εν ολίγοις να αποκτήσουν πλατύτερες και βαθύτερες γνώσεις για τη χώρα καταγωγής τους, να βρεθούν πιο κοντά στις ρίζες τους, να αγαπήσουν την Ελλάδα.
 
Δείτε το video: Tα παιδιά διαβάζουν και τραγουδούνΕπειδή όμως αυτά τα ελληνόπουλα θα ζήσουν κυρίως στην Αμερική, δεν μπορούν να παρακολουθήσουν αμιγώς ελληνικά σχολεία με αποκλειστικά ελληνικά προγράμματα σπουδών. Έτσι, σήμερα με τη δημιουργία των Σχολείων Charter όπου διδάσκεται η ελληνική γλώσσα και σε μερικά από αυτά και τα μαθηματικά στην ελληνική γλώσσα, δίνεται η ευκαιρία σε αυτά τα ελληνόπουλα να μάθουν τη γλώσσα και τον πολιτισμό των προγόνων τους. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα και σε αμερικανούς μαθητές, που οι γονείς τους επιθυμούν τα παιδιά τους να πάρουν και την ελληνική εκπαίδευση, να μετέχουν της ελληνικής παιδείας.
 
Η δημιουργία του δημόσιου ελληνοαμερικανικού ημερήσιου σχολείου τσάρτερ «Ακαδημία Σωκράτη» (Socrates Academy), ένα όραμα 7 ετών, έγινε πραγματικότητα και ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005 με δυο τάξεις (Νηπιαγωγείο και Α’ τάξη) και με 65 μαθητές. Πολύ σύντομα όμως η επιτυχία της ξεπέρασε κάθε προσδοκία των Ελληνοαμερικανών ιδρυτών της. Σήμερα η Ακαδημία έχει 220 μαθητές (Νηπιαγωγείο και Α’, Β’, Γ’ τάξεις) και εκατοντάδες μαθητές σε λίστα αναμονής. Με την προσθήκη και των δύο άλλων τάξεων στα επόμενα δυο χρόνια, την πρόσφατη εγκατάστασή της στο νέο της υπερσύγχρονο κτιριακό συγκρότημα, την επιτυχία που σημειώνει και τη φήμη που αποκτά, ο αριθμός των ενδιαφερομένων προς όφελος της ελληνικής παιδείας, θα αυξηθεί σημαντικά. Πριν όμως δούμε αναλυτικότερα στοιχεία για την πολύ σπουδαία για τα ελληνικά γράμματα και τον τόπο μας αυτή Ακαδημία, ας δούμε τί ακριβώς είναι τα σχολεία τσάρτερ.

Σχολεία Τσάρτερ

Τα εν λόγω εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι ημερήσια δημόσια σχολεία, που χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου από το κράτος και κυβερνώνται από τα Διοικητικά Συμβούλια μη κερδοσκοπικών οργανισμών, τα οποία είναι υπεύθυνα για όλες τις δραστηριότητες των συγκεκριμένων σχολείων, σύμφωνα με τα δικαιώματα και αρμοδιότητες που τους έχουν παραχωρηθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης της Πολιτείας των ΗΠΑ, στην οποία λειτουργούν. Τα σχολεία τσάρτερ δεν έχουν καμία σχέση με θρησκεία, δεν κάνουν διάκριση και δεν είναι επιλεκτικά στις πρακτικές αποδοχής μαθητών. Υποχρεούνται να συμμορφώνονται πάντα με τις απαιτήσεις των διαφόρων αναφορών και των εξεταστικών δοκιμασιών που καθορίζονται από το Συμβούλιο Εκπαίδευσης της Πολιτείας. Επίσης, και με σκοπό την αναβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης στη χώρα, έχουν υποχρέωση να εφαρμόζουν νέες μεθόδους και πρακτικές διδασκαλίας - μάθησης, να δημιουργούν καινοτόμα προγράμματα σπουδών, να εισάγουν τη διδασκαλία ξένων γλωσσών, να μεριμνούν για την επαγγελματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τους και να διατηρούν υψηλό επίπεδο ποιότητας και υπευθυνότητας.
 
Ως αντάλλαγμα για την ευελιξία αυτή, τα Διοικητικά Συμβούλια των σχολείων τσάρτερ είναι υπεύθυνα απέναντι στην πολιτεία να διοικούν σωστά, να κάνουν καλή χρήση του δημόσιου χρήματος, να λογοδοτούν για τις δαπάνες τους, να υπόκεινται σε αυστηρότατο ετήσιο οικονομικό έλεγχο από την κυβέρνηση, να ακολουθούν το βασικό εκπαιδευτικό σύστημα της Πολιτείας και να υποβάλουν τους μαθητές τους σε όλες τις νόμιμες ετήσιες εξετάσεις και αξιολογήσεις, όπως γίνεται και με τα παραδοσιακά δημόσια σχολεία. Τα σχολεία τσάρτερ είναι δημόσια σχολεία και ως εκ τούτου οι μαθητές τους δεν πληρώνουν δίδακτρα.

Ακαδημία Σωκράτη

Η αποστολή της Ακαδημίας είναι: «να συνεργάζεται με τους γονείς και την ευρύτερη κοινότητα για την ενθάρρυνση των μαθητών με σκοπό την αξιοποίηση όλων των ικανοτήτων τους, την ανάπτυξη της αναλυτικής κριτικής σκέψης τους και την απόκτηση αυτοπεποίθησης σε ένα υψηλών επιτεύξεων πολυπολιτισμικό και πειθαρχημένο περιβάλλον εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη των επιδόσεων των μαθητών στα μαθηματικά, την ανάγνωση και τη γραφή, χρησιμοποιώντας και τις δυο γλώσσες, αγγλική και ελληνική, και εφαρμόζοντας τη Σωκρατική Μέθοδο διδασκαλίας - μάθησης». Αγκαλιάζοντας την παγκοσμίου κλάσεως γλώσσα, την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας, οι μαθητές της Ακαδημίας Σωκράτη θα είναι καλά εφοδιασμένοι για ανώτατες σπουδές στα πανεπιστήμια και θα έχουν αναπτύξει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις επαγγελματικές τους επιδιώξεις. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ακαδημίας απαρτίζεται από τους Ελληνοαμερικάνους ιδρυτές της, κ.κ. Ε. Περούλα (Πρόεδρο), Ι. Κουτσόγεωργα (Αντιπρόεδρο) και δρ Α. Στυλιανού (Γραμματέα), καθώς και από πρυτάνεις και καθηγητές πανεπιστημίων, γονείς μαθητών και καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου.


Δείτε το σχετικό video

 
Οι ιδρυτές της Ακαδημίας έχουν εισάγει στο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα την - επί δίωρο - ημερήσια διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, του ελληνικού πολιτισμού, της ιστορίας και των ελληνικών παραδόσεων. Η Ακαδημία στηρίζει ιδιαίτερα τη διδασκαλία των Μαθηματικών (μια επί πλέον ώρα ημερησίως της διδασκαλίας των ελληνικών μαθηματικών στα ελληνικά), τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών και αποβλέπει στην ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης χρησιμοποιώντας την αποτελεσματική Σωκρατική Μέθοδο διδασκαλίας - μάθησης. Τα μαθήματα διαρκούν 7 ώρες την ημέρα αντί των 6 ωρών στα παραδοσιακά σχολεία. Κάθε χρόνο Αμερικανοί εκπαιδευτικοί της Ακαδημίας παρακολουθούν με ειδικές υποτροφίες μαθήματα ελληνικής γλώσσας, ιστορίας και μυθολογίας στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου στη Ρόδο. Επίσης, προγραμματίζονται καλοκαιρινές εκπαιδευτικές επισκέψεις των μαθητών και εκπαιδευτικών της Ε’ τάξης της Ακαδημίας στην Ελλάδα. Η Ακαδημία έχει συνάψει συνεργασίες με οργανισμούς και εκπαιδευτικούς φορείς, με σπουδαιότερη αυτή με το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, η οποία και αποτελεί τη μοναδική επίσημη εκπαιδευτική συνεργασία στη Βόρεια Καρολίνα για σχολεία τσάρτερ.

Στήριξη εκ μέρους του ΥΠΕΠΘ

Ως αρωγός στην εξαιρετική αυτή προσπάθεια των ιδρυτών της Ακαδημίας Σωκράτη έρχεται, μέσω της ελληνικής Πρεσβείας στην Ουάσιγκτον, το ελληνικό Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο εξασφαλίζει τη διδασκαλία του ελληνικού προγράμματος της Ακαδημίας με Έλληνες εκπαιδευτικούς. Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΕΠΘ και το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας έχουν αρχίσει μια δημιουργική συνεργασία, η οποία αποβλέπει στη δημιουργία ενός τέτοιου προγράμματος σπουδών στα σχολεία τσάρτερ στην Αμερική. Πιο συγκεκριμένα, το ΥΠΕΠΘ ενέκρινε το πρόγραμμα με τίτλο: «Προσεγγίσεις από διαφορετικές θεματικές ενότητες διδασκαλίας και εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας, του Πολιτισμού, της Κουλτούρας και της Ιστορίας» που δημιουργήθηκε στο ανωτέρω Πανεπιστήμιο από τον περασμένο Μάιο 2007.
 
Σήμερα, το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται όσον αφορά στο σκέλος των μαθηματικών. Η κ. Α. Αθανασοπούλου, εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03, με Μάστερ στη διδακτική των Μαθηματικών, είναι αποσπασμένη στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας και συνεργάζεται με το δρ Γκρην, καθηγητή του Πανεπιστημίου και υπεύθυνο για το καινοτόμο πρόγραμμα στα μαθηματικά που εφαρμόζεται στην «Ακαδημία Σωκράτη». Στο πλαίσιο λοιπόν, αυτού του προγράμματος ετοιμάζεται κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία των μαθηματικών σε δεύτερη ξένη γλώσσα. Για τη διαμόρφωση του παραπάνω υλικού η αποσπασμένη εκπαιδευτικός συνεργάζεται με τους Έλληνες εκπαιδευτικούς του σχολείου που διδάσκουν τη μαθηματική σκέψη μέσα από τα ίδια βιβλία των μαθηματικών που χρησιμοποιούνται και στα σχολεία της Ελλάδας. Επίσης, στοιχεία από τη ζωή και το έργο των μεγάλων Ελλήνων μαθηματικών, φιλοσόφων και επιστημόνων της αρχαιότητας δίνονται στους μαθητές σε απλή μορφή. Επιπλέον, υποδειγματικές διδασκαλίες γίνονται από την υπεύθυνη του προγράμματος στην «Ακαδημία Σωκράτη».

Υποδειγματική διδασκαλία στη Γεωμετρία

Μια τέτοια υποδειγματική διδασκαλία στη γεωμετρία παρακολούθησαν οι εκπαιδευτικοί πρόσφατα. Η διδασκαλία έγινε με 24 μαθητές της Γ’ Δημοτικού και αφορούσε στην έννοια της ορθής γωνίας και των καθέτων ευθειών που τη σχηματίζουν. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν η βιωματική. Η διδασκαλία άρχισε με την επίδειξη του γνώμονα - γεωμετρικό όργανο για τη μέτρηση της ορθής γωνίας - και τον τρόπο που χρησιμοποιείται. Tα παιδιά σχημάτισαν με τα σώματά τους στο χαλί της τάξης ορθή γωνία και την μέτρησαν με το γνώμονα. Κατόπιν, σχημάτισαν ορθογώνιο και μέτρησαν τις ορθές γωνίες, καθώς επίσης και  ορθές γωνίες και στο χώρο της τάξης.


Δείτε τα σχετικά videos

Στη συνέχεια ο κάθε δάσκαλος βοήθησε μια ομάδα τεσσάρων παιδιών να ολοκληρώσει την εξής δραστηριότητα: Το κάθε παιδί έφτιαξε ετικέτες γράφοντας τις λέξεις «ορθή γωνία», «κάθετες ευθείες», «ορθογώνιο», «τετράγωνο» μέσα σε πλαίσιο σε χαρτί που τους δόθηκε. Μετά σχημάτισαν με τα ξυλάκια του Cuisinaire Rods τα αντίστοιχα γεωμετρικά σχήματα και τοποθέτησαν τις ετικέτες. Έτσι λοιπόν, με τη βοήθεια και συμμετοχή όλων, ολοκληρώθηκε η υποδειγματική διδασκαλία στη γεωμετρία. Ολόκληρη η διδασκαλία υπάρχει στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.youtube.com/annaatha.
 
Η επιλογή της γεωμετρίας ως θέμα της υποδειγματικής διδασκαλίας βασίστηκε στο γεγονός ότι θεωρείται σημαντικό οι μαθητές να γνωρίσουν το χώρο που ζουν. Εξάλλου οι αρχαίοι Έλληνες ανέπτυξαν τα μαθηματικά ξεκινώντας από τη γεωμετρία. Η γεωμετρία προσφέρεται, επίσης, γιατί δίνει παραστατική μορφή σε αφηρημένες μαθηματικές έννοιες και αυτό είναι πολύ χρήσιμο για τα παιδιά της νεαρής ηλικίας. Ένα επιπλέον πλεονέκτημα του παραπάνω προγράμματος είναι ότι μέσα από τη συνεργασία αυτή δίνεται η δυνατότητα αλληλοεπίδρασης και αλληλοβελτίωσης και των δύο προγραμμάτων. Το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών τονίζει τη μαθηματική σκέψη και κρίση, το διαρκές «γιατί» και «διότι». Το αμερικάνικο πρόγραμμα σπουδών χρησιμοποιεί καινοτόμους τρόπους διδασκαλίας των μαθηματικών με χρήση διαφόρων μέσων (όπως cuisinaire rods, base 10 blocks κ.ά.) αλλά και τη διδασκαλία μοντέρνων μαθηματικών εννοιών, όπως οι πιθανότητες, και τις ξεκινά ήδη από το νηπιαγωγείο.

Ομογένεια

Με την Ακαδημία Σωκράτη, τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα δυο λύκεια της πόλης μας, την επίσημη ακαδημαϊκή συνεργασία της Ακαδημίας και της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ουάσιγκτον με το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, το Εξεταστικό Κέντρο Ελληνομάθειας, το άριστα οργανωμένο ελληνικό σχολείο και το Σχολείο Συνεχιζόμενης Ελληνικής Εκπαίδευσης του Καθεδρικού Ναού Αγίας Τριάδος, η πόλη της Σάρλοτ της Βόρειας Καρολίνας αποτελεί σήμερα το προπύργιο του Ελληνισμού στη Νότια Αμερική.
 
Οι Ομογενείς στη Σάρλοτ είναι ιδιαίτερα υπερήφανοι για την Ακαδημία Σωκράτη. Και όχι μόνο! Ιδιαίτερα υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι είναι οι Αμερικανοί συμπολίτες τους, που τους δίδεται η χρυσή ευκαιρία μεταλαμπάδευσης στα παιδιά τους των αξεπέραστων αξιών της ελληνικής παιδείας και της ελληνικής κληρονομιάς γενικότερα. Τόσο οι Έλληνες Ομογενείς, όσο και οι Αμερικανοί γονείς είναι αφάνταστα ικανοποιημένοι από την εξαιρετική πρόοδο των παιδιών τους. Φωτογραφία από την επίσκεψη των Σεβασμιότατου Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Δημητρίου, της Συντονίστριας Εκπαίδευσης στο Γραφείο της Ουάσιγκτον κας Δήμητρας Ρασσιά, του Γενικού Διευθυντή Παιδείας της Αρχιεπισκοπής δρ Ευθυμιόπουλου και του Μητροπολίτη Ατλάντας κ. ΑλεξίουΗ πρόοδος αυτή επικυρώθηκε από τις πρόσφατες επισκέψεις του Σεβασμιότατου Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Δημητρίου, της Συντονίστριας Εκπαίδευσης στο Γραφείο της Ουάσιγκτον κας Δήμητρας Ρασσιά, του Γενικού Διευθυντή Παιδείας της Αρχιεπισκοπής δρ Ευθυμιόπουλου και του Μητροπολίτη Ατλάντας κ. Αλεξίου, οι οποίοι εξέφρασαν την απόλυτη ικανοποίησή τους για την ποιοτική ελληνοαμερικανική εκπαίδευση που παρέχεται στους μαθητές της Ακαδημίας Σωκράτη. Αφένος ο «Εθνικός Κήρυκας» και άλλες εφημερίδες της ελληνικής Ομογένειας στην Αμερική, και αφετέρου οι μεγάλες έγκυρες εφημερίδες της Πολιτείας της Βόρειας Καρολίνας, αναφέρονται σε άρθρα τους με πολύ κολακευτικά λόγια για την πρόοδο και το δίγλωσσο καινοτόμο πρόγραμμα της Ακαδημίας Σωκράτη.
 
Τέλος, για το σχολικό έτος 2006-2007 οι εκπαιδευτικοί της Ακαδημίας επιβραβεύθηκαν από την αμερικανική κυβέρνηση με το χρηματικό ποσό των $25.000 ως ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης της συμβολής τους στην εξαιρετική πρόοδο που σημείωσαν οι μαθητές της Ακαδημίας τη συγκεκριμένη χρονιά.

      Εκτυπώσιμη Μορφή Εκτυπώσιμη Μορφή       
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας