|
Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
Μέριμνα στην πράξη, όχι στα λόγια
Η φετινή δεν ήταν μια ακόμα «παγκόσμια ημέρα» με μεγαλόσχημες δηλώσεις και λαμπρές τελετές. Ήταν μια μέρα με περιεχόμενο και αντίκρισμα πρακτικό. Με το σύνθημα «Η αναπηρία στη ζωή είναι η κακή στάση ζωής» το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων οργάνωσε μια σειρά εκδηλώσεων στις 1 Δεκεμβρίου 2008 στη Θεσσαλονίκη και στις 3 Δεκεμβρίου 2008 εντός του ΥΠΕΠΘ, αφιερωμένες στην Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.
Η διοργάνωση αποτέλεσε αφορμή να έλθουν στο προσκήνιο η προσωπική αυθυπέρβαση των αναπήρων ατόμων αλλά και η εκπαιδευτική πολιτιστική και κοινωνική υποστήριξη της Πολιτείας.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιελάμβανε βραβεύσεις Ελλήνων παραολυμπιονικών, αθλητών των Special Olympics, καλλιτεχνικών δημιουργιών μαθητών και σπουδαστών με αναπηρία, αλλά και πλήθος καλλιτεχνικών γεγονότων, όπως έκθεση φωτογραφίας του τετραπληγικού φωτογράφου Christopher Voelker, παρουσίαση κομματιών από παιδικές όπερες του συνθέτη Νίκου Ξανθούλη, συναυλία μουσικής του αμερικανικού συγκροτήματος Flame, το οποίο αποτελείται από ανάπηρους μουσικούς, κ.ά. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ε. Στυλιανίδης δήλωσε ότι « Η Παιδεία, ο Πολιτισμός και η Δια Βίου Μάθηση μεταμορφώνουν την κάθε δυσκολία σε πρόκληση για αυθυπέρβαση για όλους τους ανθρώπους, πόσο μάλλον για τους ανθρώπους με αναπηρία. Η Παιδεία, ο Πολιτισμός και η Δια Βίου Μάθηση διαμορφώνουν και τη σωστή στάση ζωής έναντι της αναπηρίας, δηλαδή σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και σεβασμό στην ποικιλομορφία της ανθρώπινης ύπαρξης».
Όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που προσφέρει 4.000 ειδικούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές σε παιδιά με προβλήματα κινητικά, νοητικής υστέρησης, αυτισμού ή όρασης. Η παράδοση του πρώτου ειδικού υπολογιστικού εξοπλισμού σε μαθητές με αναπηρία έγινε από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ε. Στυλιανίδη, ενώ το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί μέσα στο Δεκέμβριο 2008. Την ίδια ώρα, προχωρά η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και γονέων για να μπορούν και από το σπίτι με την τηλε-εκπαίδευση να συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα. « Έχουμε προχωρήσει μια σειρά άλλων προγραμμάτων όπως π.χ. ειδικοί υπολογιστές σε 47 δημόσιες ελληνικές Βιβλιοθήκες, ώστε να είναι προσβάσιμες στα παιδιά, εξοπλίζουμε με κάθε σύγχρονο μέσο τα αναβαθμισμένα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης, που κάνουν την αξιολόγηση των παιδιών με στόχο την ένταξή τους στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και δημιουργούμε ειδικά σχολεία», επεσήμανε ο κ. Ε. Στυλιανίδης, αποδεικνύοντας ότι η χώρα μας πρωτοπορεί, αντιμετωπίζοντας την αναπηρία ως φυσική πτυχή της ανθρώπινης ύπαρξης και προσπαθώντας να διασφαλίσει ίσες ευκαιρίες για μόρφωση σε όλα τα παιδιά, όποιας μορφής αναπηρία κι αν έχουν.
Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 18 Νοεμβρίου 2008, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, δόθηκε εντολή στο Γενικό Γραμματέα του ΥΠΕΠΘ κ. Δ. Πλατή να προχωρήσει σε υπογραφή σύμβασης, κατ’ ανάθεση, για την ασφαλή μετακίνηση μαθητών με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε 23 σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για το διάστημα από 24 Νοεμβρίου 08 έως 23 Φεβρουαρίου 09. Με τον τρόπο αυτό, η μεταφορά μαθητών με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με οδηγούς και συνοδούς ειδικών λεωφορείων συνεχίζεται απρόσκοπτα. Επιπλέον, το Υπουργείο προκηρύσσει άμεσα διαγωνισμό για την κάλυψη των αναγκών ασφαλούς μετακίνησης μαθητών σε 23 σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα από 24 Φεβρουαρίου έως 30 Ιουνίου 09.
Αξίζει να τονιστεί ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα για την κατασκευή 55 ειδικών σχολείων έως το 2012, συνολικού προϋπολογισμού 81,4 εκατομμυρίων €. Από αυτά, 5 σχολεία έχουν ήδη παραδοθεί, 11 κατασκευάζονται, 23 μελετώνται και άλλα 16 βρίσκονται στο στάδιο του προγραμματισμού. Τα ειδικά σχολεία θα αποτελέσουν τα κέντρα εργασίας για παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, για παιδιά με πνευματική καθυστέρηση και με άλλα βαρέως τύπου προβλήματα, ενώ για τις υπόλοιπες μορφές αναπηρίας υπάρχει πλέον ειδική μέριμνα μέσα στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης. Πρόσφατα δε, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των Ατόμων με Αναπηρία ή με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, όπως αναφέρεται στο 11ο τεύχος του e-Emphasis.
Ο Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, κ. Ι. Βαρδακαστάνης, δήλωσε μετά τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Κάρολο Παπούλια: « Η σημαντική αυτή μέρα είναι ημέρα λογοδοσίας απέναντι στην ελληνική κοινωνία, στα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους, ημέρα ανάληψης ευθυνών και αποτελεσματικών πρωτοβουλιών για την προάσπιση των δικαιωμάτων περισσοτέρων του ενός εκατομμυρίου συμπολιτών μας».
Στην ομιλία του για την 3 η Δεκεμβρίου ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μεταξύ άλλων, τόνισε: « Από την «Αθηναίων Πολιτεία» του Αριστοτέλη, όπου αναφέρεται ότι τα άτομα με αναπηρία λάμβαναν ως επίδομα διατροφής το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των δύο οβολών την ημέρα, μέχρι το Άρθρο 26 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αναγνωρίζει το αναφαίρετο δικαίωμά τους στην εξασφάλιση της αυτονομίας, της επαγγελματικής ένταξης και της συμμετοχής στη ζωή της κοινότητας, τα εκάστοτε πολιτειακά συστήματα εφήρμοζαν -σε κυμαινόμενο βαθμό- ειδικά μέτρα και πρακτικές για τους συνανθρώπους μας με ιδιαιτερότητες».
«Σήμερα, λοιπόν, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, ας επικεντρώσουμε όλες μας τις δυνάμεις στη διαμόρφωση μιας πραγματικότητας, που θα υποστηρίζει τις ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στη γνώση και την ελεύθερη κοινωνική ένταξη. Ας αποδείξουμε ότι δεν είμαστε συναισθηματικά ‘ανάπηροι’ και ψυχικά ‘ελλειμματικοί’ απέναντι στα άτομα με αναπηρία κι ας τους εκφράσουμε απλόχερα την αγάπη μας και το θαυμασμό μας για τα καθημερινά μαθήματα ζωής και αξιοπρέπειας, που μας προσφέρουν», συμπλήρωσε ο κ. E. Στυλιανίδης.
|