e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιανουάριος 2009 - 15ο 'Αλλα Τεύχη

Κύριο 'Αρθρο
 

Τα παιδιά που μεγαλώνουν μακριά από την οικογένεια

Η εκπαιδευτική φροντίδα και ο ρόλος του σχολείου
 
Η εκπαιδευτική φροντίδα παιδιών που μεγαλώνουν μακριά από την οικογένεια και ο ρόλος του σχολείου ήταν το θέμα της ημερίδας που διοργάνωσε η Γενική Διεύθυνση Σπουδών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2008, στην κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων του ΥΠΕΠΘ «Jacqueline de Romilly».

Τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις για τη φροντίδα των παιδιών έξω από την οικογένεια ανέλυσε η κ. Ε. Αγάθωνος, διδάκτωρ ψυχολογίας και εμπειρογνώμων παιδικής προστασίας. Η σύγχρονη παιδική προστασία, σύμφωνα με την κ. Αγάθωνος, οφείλει να απαντήσει στις νέες ανάγκες της οικογένειας που πλήττεται από ανεργία, από νέες μορφές φτώχειας, όπως της «φτώχειας των πόλεων», από κοινωνικό αποκλεισμό, προβλήματα που αναπτύσσονται στη δίνη συστημάτων στο πλαίσιο μιας διαρκώς εξελισσόμενης παγκοσμιοποίησης και τα οποία προωθούν απαξίες, όπως ο ατομικισμός και η αντιπαλότητα.
 
Για την εκπαιδευτική φροντίδα εφήβων πρώην χρηστών μίλησε ο κ. Π. Κουτρουβίδης, φυσικός, σύμβουλος τοξικο εξάρτησης και υπεύθυνος του μεταβατικού σχολείου του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ) Στροφή, που πήρε το λόγο στη συνέχεια της ημερίδας. Στην εισήγησή του παρουσίασε ερευνητικά στοιχεία που αφορούν στη σχολική ιστορία των εφήβων-χρηστών και τους λόγους που οδηγούν την πλειοψηφία τους να διακόψουν τη φοίτησή τους πριν ολοκληρώσουν την Β/θμια Εκπ/ση. Το ΚΕΘΕΑ Στροφή, αξιοποιώντας την μακρόχρονη εμπειρία του στην εκπαίδευση των πρώην χρηστών, έχει οργανώσει την τελευταία δεκαετία το μεταβατικό σχολείο, ως θεσμό παροχής ολοκληρωμένης εκπαίδευσης, με στόχο να επανασυνδέσει τους εφήβους με την σχολική εκπαίδευση και να αποτελέσει μεταβατικό στάδιο για την ένταξη των εφήβων πρώην χρηστών σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες εκτός θεραπευτικού πλαισίου.
 
Τη σύνθετη οικογενειακή κατάσταση του παιδιού που ζει στο παιδικό χωριό SOS και τη σχολική και κοινωνική του πραγματικότητα παρουσίασε η ειδική παιδαγωγός κ. Δ. Χατζοπούλου, μέσα από την εμπειρία των δέκα χρόνων λειτουργίας του χωριού SOS Πλαγιαρίου Θεσσαλονίκης. «Το παιδί αυτό διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του, λόγω της ιδιόμορφης οικογενειακής του κατάστασης, αλλά και της ανάγκης να διαχειριστεί συναισθηματικά και γνωστικά πολλά περισσότερα ζητήματα», υπογράμμισε η κ. Χατζοπούλου. «Ο μηχανισμός της μάθησης, όπως διαμορφώνεται στα αρχικά στάδια της ζωής του, παγιδεύεται σε ένα πλέγμα σύγκρουσης, απώλειας ή δυσκολίας σύνδεσης με όσα του συνέβαιναν ως τότε με αποτέλεσμα αργότερα να εκδηλώνει αδυναμία, αδιαφορία ή άρνηση για μάθηση», πρόσθεσε.
 
Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν αναλυτικά για το πείραμα του μεταβατικού σχολείου, που παρουσιάστηκε από τους κ.κ. Β. Πατέλη, φιλόλογο του μεταβατικού σχολείου ΚΕΘΕΑ Στροφή και Π. Γκίνη, μαθηματικό του μεταβατικού σχολείου ΚΕΘΕΑ Στροφή. Στην εισήγησή τους, οι δύο εκπαιδευτικοί σκιαγράφησαν αρχικά το προφίλ των μαθητών τους και επεσήμαναν μερικά από τα χαρακτηριστικά αυτών των νέων, όπως η τουλάχιστον 3χρονη αποχή από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία και η χαμηλή τους αυτοεκτίμηση. Τα χαρακτηριστικά αυτά κάνουν δυσκολότερη την ένταξη τους σε σχολικό πλαίσιο. Στη συνέχεια, αναφέρθηκαν στους στόχους που έχουν θέσει από κοινού με τους μαθητές τους, οι οποίοι είναι γενικοί και μακροπρόθεσμοι, όπως η καλλιέργεια κοινωνικής συμπεριφοράς, καθώς και ειδικοί καθημερινοί μικροί στόχοι, όπως για παράδειγμα να έρχονται στην ώρα τους, να έχουν τετράδια, βιβλία, κλπ. Τέλος, περιέγραψαν τη λειτουργία του μεταβατικού σχολείου, επικεντρώνοντας την προσοχή τους στα σημεία που οι εκπαιδευτικοί, από τη δική τους σκοπιά, θεωρούν ιδιαίτερα, όπως η υποδοχή μαθητών όλο το χρόνο και η ευελιξία για τη δημιουργία αναλυτικών προγραμμάτων προσαρμοσμένων στις ανάγκες συγκεκριμένων τάξεων.  
 
Το κλείσιμο της ημερίδας έγινε από το Γενικό Δ/ντή Σπουδών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης του ΥΠΕΠΘ, κ. Ι. Γεωργακόπουλο και τον κ. Σ. Σιφνιό, Δ/ντή Κοινωνικής Εργασίας και Έρευνας στα παιδικά χωριά SOS Ελλάδος. Ο κ. Γεωργακόπουλος ξάφνιασε το κοινό με την εισήγησή του που είχε τίτλο «Άπειρη…Ευτυχία», η οποία παρουσίαζε άμεσα αυθεντικές εικόνες μαθητών. Ο κ. Σιφνιός στάθηκε ιδιαίτερα στο πρόγραμμα QUALITY4CHILDREN, το οποίο αφορά σε παιδιά και εφήβους που δε λαμβάνουν φροντίδα από τους φυσικούς τους γονείς. «Κάθε παιδί για να μεγαλώσει ομαλά και να γίνει υπεύθυνος και ανεξάρτητος πολίτης έχει την ανάγκη να ζει σε ένα υποστηρικτικό και προστατευτικό περιβάλλον», τόνισε. Το δικαίωμα αυτό μπορεί να διασφαλιστεί είτε από τους γονείς του είτε από άλλες κοινωνικές δομές. Το Μάρτιο του 2004 τρείς διεθνείς οργανισμοί που προασπίζουν την παιδική φροντίδα, η FICE, η IFCO και τα Παιδικά Χωριά SOS, ένωσαν τις δυνάμεις τους με σκοπό να προωθήσουν ένα πρόγραμμα. «Αυτό το πρόγραμμα, έχει ως σκοπό την αναβάθμιση και την ανέλιξη των συνθηκών φροντίδας για τη ζωή στα ιδρύματα στην Ευρώπη», συμπλήρωσε ο κ. Σιφνιός.

      Εκτυπώσιμη Μορφή Εκτυπώσιμη Μορφή       
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας