e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος / Μάρτιος 2008 -6o 'Αλλα Τεύχη

Κύριο 'Αρθρο
 

«Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια»

Ένα χοροθέατρο με ουσιαστικά μηνύματα από το Ειδικό Σχολείο Πάτρας
  
«Να μετράμε αυτά που έχουμε και όχι αυτά που μας ανήκουν» τη φράση αυτή, από το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελλά: Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια έκαναν κτήμα τους οι μαθητές του Ειδικού Σχολείου Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας.

Σε συνεργασία με τους μαθητές του 12/θέσιου δημοτικού σχολείου Κάτω Καστριτσίου, ανέβασαν το χοροθέατρο βασισμένο στο ομώνυμο παραμύθι, κατά τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκεμβρίου 2007. Τα παιδιά δύο «διαφορετικών σχολείων», όπως έχει αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο του e-Emphasis ο Διευθυντής του δημοτικού σχολείου του Κάτω Καστριτσίου, κ. Κ. Μπάλλας, «επικοινώνησαν, συνεργάστηκαν, δημιούργησαν φιλίες, καλλιέργησαν στάσεις αποδοχής, αλληλοσεβασμού και παροχής βοήθειας το ένα στο άλλο. Και τελικά πέτυχαν». Η νέα Διευθύντρια του δημοτικού σχολείου Κάτω Καστριτσίου, κ. Κ. Νικολακοπούλου ενστερνιζόμενη τις ίδιες απόψεις, δήλωσε ότι και η ίδια σκοπό έχει να συνεχίσει την υπάρχουσα παράδοση δημιουργικής συνεργασίας των «διαφορετικών σχολείων» της πόλης.

Την παράσταση που έλαβε χώρα στην κατάμεστη αίθουσα εκδηλώσεων του Συνεδριακού Κέντρου του Πανεπιστημίου Πατρών, παρακολούθησε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συγκίνηση πλήθος κόσμου. Παραβρέθηκαν, εκτός των βουλευτών, πολιτευτών, νομαρχιακών και δημοτικών σύμβουλων της περιοχής, ο περιφερειακός δ/ντής εκπ/σης κ. Θ. Μπίρμπας, οι προϊστάμενοι 1ου/4ου/5ου Γραφείου Α/θμιας Εκπ/σης, ο προϊστάμενος Β/θμιας Εκπ/σης κ. Κ. Νικολόπουλος, οι προϊστάμενοι ΚΔΑΥ Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας, οι Σχολικοί σύμβουλοι της περιφέρειας, η δ/ντρια έκδοσης του e-Emphasis, οι Υπεύθυνοι πολιτιστικών, περιβαλλοντικών και αγωγής υγείας τμημάτων, Διευθυντές σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης καθώς και πολλοί εκπαιδευτικοί και των δύο βαθμίδων. Παραβρέθηκαν ο πρόεδρος, κ. Χρ. Ρόδης, και εκπρόσωποι του σωματείου Κωφών Νοτιοδυτικής Ελλάδας. Τη διερμηνεία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας έκανε η κ. Θ. Τσαποίτη.

 
Κατά τη διάρκεια της παράστασης τιμήθηκε η διαπρεπής συγγραφέας παιδικών διηγημάτων, κ. Α. Βαρελλά, η οποία συγκινημένη μεταξύ άλλων δήλωσε ότι εντυπωσιάστηκε με το πόσο καλά αυτά τα δύο σχολεία μπορούν να συνεργαστούν αν και είναι τόσο διαφορετικά. Η κ. Βαρελλά συνεχίζοντας είπε «Έχω μεγάλη αγωνία να δω πώς θα παίξουν τους ρόλους του παραμυθιού κωφοί μαθητές. Το παραμύθι αυτό τώρα έγινε και δικό σας παραμύθι. Αφορμή για να το γράψω ήταν μια φίλη μου, η οποία απέκτησε πριν χρόνια ένα γιο με αναπηρία. Το έγραψα για να της δώσω κουράγιο, γιατί τα παραμύθια είναι παρηγοριά. Σας υπόσχομαι ότι θα γράψω ένα παραμύθι ειδικά για κωφούς. Δεν μου είχε δοθεί η ευκαιρία να γνωρίσω κωφούς μαθητές ως τώρα και σας αγάπησα πολύ. Σας θαυμάζω για την προσπάθειά σας».
 
Πράγματι οι μαθητές του ειδικού σχολείου έχουν κρατήσει επαφή με την κ. Βαρελλά μέσω αλληλογραφίας και πρόσφατα τους έστειλε δώρα και βιβλία για όλους και μία αλφαβήτα ειδικά γραμμένη για τους ίδιους με θέμα το μήνα Ιανουάριο και  τους έγραψε ότι το παραμυθάκι που τους υποσχέθηκε ετοιμάζεται. Οι μαθητές με τη σειρά τους απάντησαν στη συγγραφέα ευχαριστώντας την και γράφοντας μία αλφαβήτα με θέμα το πατρινό καρναβάλι και την ιστορία του.  
 
Tο Ειδικό Σχολείο Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας έχει θέσει ως πρωταρχικό του στόχο τη δημιουργία ενός προκλητικού περιβάλλοντος μάθησης για τους μαθητές του, το οποίο βγαίνει έξω από τα ‘στεγανά’ της σχολικής τάξης. Προσπαθεί να τους δώσει τη γνώση μέσα από βιωματικές δράσεις, καθώς οι κωφοί μαθητές έχουν αναπτύξει όπως είναι φυσικό το οπτικό κανάλι και όχι το ακουστικό.
 
Οι εκπαιδευτικοί εργάζονται ακατάπαυστα ώστε το σχολείο καθημερινά να είναι ένα εργαστήρι χαράς για τους μαθητές, όπου θα ανακαλύπτουν τη γνώση μέσα από νέα μονοπάτια. Σύμφωνα με την κ. Β. Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Αγωγής Κωφών Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών, «η διδασκαλία των κωφών παιδιών είναι μια πολύπλοκη και απαιτητική διαδικασία, αλλά συγχρόνως μπορεί να είναι υπέροχη εμπειρία για όσους ενδιαφέρονται πραγματικά ή οδυνηρή για όσους βρίσκονται τυχαία στο χώρο». Τα Ειδικά Σχολεία δεν έχουν δημιουργηθεί για να αυτοπεριορίσουν τους μαθητές. Αντίθετα μπορούν και είναι αναγκαίο να είναι ανοικτά στην κοινωνία και τις προκλήσεις της. Ο ρόλος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου είναι να δίνει την ειδική εκπαίδευση, την οποία έχουν ανάγκη οι μαθητές, από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό και ειδικό επιστημονικό προσωπικό, χωρίς να χάνονται στις πολυπληθείς συνήθεις τάξεις των κοινών σχολείων.
 
Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών μαθαίνει στους μαθητές του την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους. Διότι οι κωφοί αποτελούν μια ιδιαίτερη πολιτιστική ομάδα με πλούσια κληρονομιά. Με αυτό τον τρόπο αποκτούν ταυτότητα. Γνωρίζουν την ιστορία τους. Αποκτούν αυτοεκτίμηση. Γνωρίζοντας τον εαυτό τους γίνονται ικανά άτομα, υπεύθυνοι και ισορροπημένοι αυριανοί πολίτες της κοινωνίας. Παράλληλα, στόχος του Ειδικού Σχολείου είναι να δημιουργεί φιλίες και δράσεις με κοινά σχολεία, μαθαίνοντας και στους μεν και στους δε (μαθητές) να σέβονται τη διαφορετικότητα του καθενός. Το Ειδικό Σχολείο Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας καλύπτει ολόκληρη τη Νοτιοδυτική Ελλάδα. Μαθητές που έρχονται εκτός Πατρών φιλοξενούνται στο οικοτροφείο του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών που συστεγάζεται με το σχολείο αυτό.
 
Παραθέτουμε τις δράσεις του Ειδικού Σχολείου Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας, που ξεχωρίσαμε από τα τελευταία τρία σχολικά έτη:
 
2005-2006
  • Οι μαθητές του σχολείου το 1ο δίμηνο του 2005 στην ώρα των εικαστικών φιλοτέχνησαν το «Ημερολόγιο 2006», που εξέδωσε ο Σύλλογος Γονέων. Τα χρήματα από την είσπραξη των ημερολογίων ο Σύλλογος τα διέθεσε για μαθήματα και προπόνηση των μαθητών στο άθλημα της αντισφαίρισης, το γνωστό μας τένις. Οι μαθητές μετά το πέρας του σχολικού προγράμματος, μια φορά την εβδομάδα, έκαναν προπόνηση τένις. Είχαν έρθει σε επαφή με το άθλημα στη διάρκεια ενός εκπαιδευτικού περιπάτου μας στο Tennis Club.
  • Οι μαθητές συμμετείχαν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το τυρί Φέτα, γνωρίζοντας τα στάδια παραγωγής της κ.ά., σε συνεργασία με τη Νομαρχία Αχαΐας. Στο τέλος οι μαθητές πήραν σχετικό με το πρόγραμμα cd με διάφορες πληροφορίες.
  • Για πρώτη φορά τελέστηκε Θεία Λειτουργία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα στον Ι.Ν. Αγίου Ιωάννου της Αρχιεπισκοπής. Στη συνέχεια, μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το Μητροπολίτη στην Αρχιεπισκοπή και ξεναγήθηκαν στο χώρο. Αποτέλεσμα ήταν να κατανοήσουν καλύτερα οι μαθητές το ρόλο του Μητροπολίτη και της Αρχιεπισκοπής.
  • Στην Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου που διοργάνωσε το ΙΠΟΔΕ σε κεντρικό ξενοδοχείο της Πάτρας, παρουσία 10 συγγραφέων παιδικών βιβλίων όπως η Άλκη Ζέη, η Σοφία Μαντουβάλου, ο Φίλιππος Μανδηλαράς κ.ά., Ειδικό Σχολείο Κωφών-Βαρηκόων συμμετείχε μαζί με άλλα 26 σχολεία με κείμενα που είχαν γράψει οι μαθητές με τους δασκάλους τους. Τα κείμενα παρουσιάστηκαν από τους ίδιους τους μαθητές, καταχωρήθηκαν στον τοπικό τύπο και εκδόθηκαν σε βιβλίο με τίτλο «Ταξιδεύοντας στην παραμυθοχώρα». Το κείμενο του Ειδικού Σχολείου Κωφών-Βαρηκόων ήταν με μορφή ακροστιχίδας «ΕΙΜΑΙ ΚΩΦΟΣ – ΕΙΜΑΙ ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ» και παρουσίαζε ποιος είναι ο κωφός, η κουλτούρα του και τα όνειρα του.
 
2006-2007
  • Στις 26/9/06 διοργανώθηκε εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ευρωπαϊκών Γλωσσών, που βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν την πολυπολιτισμικότητα της Ευρώπης.
  • Στις 28/9/06 μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν ένα χωριό λίγα χιλιόμετρα από την Πάτρα και είδαν τον τρύγο. Στη συνέχεια μετέβησαν σε ένα οινοποιείο του χωριού και παρακολούθησαν τη διαδικασία παραγωγής κρασιού σε σύγχρονες εγκαταστάσεις. Τέλος, επισκέφθηκαν την έκθεση για τον τρόπο παραγωγής κρασιού από τα αρχαϊκά χρόνια στην Ελλάδα. Τα εκθέματα ήταν πραγματικά αντικείμενα όπως πατητήρια, καλαθούνες κ.α.
  • Στις 10/10/06 και διαμέσου προεκλογικής περιόδου για την τοπική αυτοδιοίκηση, έγινε σχετικό μάθημα για το δικαίωμα της ψήφου, τη δημοκρατία και την τοπική αυτοδιοίκηση. Ακολούθησε επίσκεψη στο Δήμαρχο Πατρών και συζήτηση για τις υποχρεώσεις του Δημάρχου. Οι μαθητές του πήραν συνέντευξη και ο Δήμαρχος τους ξενάγησε Δημαρχιακό Μέγαρο και τους εξήγησε τις πιο κύριες υπηρεσίες του. Στην συνέχεια οι μαθητές επισκέφθηκαν όλα τα εκλογικά κέντρα των υποψήφιων για το Δήμο της Πάτρας και τη Νομαρχία Αχαΐας.
  • Στις 31/10/06 Παγκόσμια Ημέρα της αποταμίευσης, έγινε ευρύτατη συζήτηση για την αξία και το νόημα της ενέργειας αυτής. Οι εκπαιδευτικοί έφεραν υλικό από εφημερίδες και όλοι μαζί αποφάσισαν να ρίχνουν χρήματα σε ένα κουμπαρά στο σχολείο. Μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων, με τα χρήματα από τον κουμπαρά, αγόρασαν δωράκια για τους γέροντες του Κωνσταντοπούλειου Ευγηρείου.
  • Στις 1/12/06 οι μαθητές συμμετείχαν στον Πανελλήνιο διαγωνισμό του εκπαιδευτικού περιοδικού «Παράθυρο» με θέμα «Φτιάξε την πιο πρωτότυπη χριστουγεννιάτικη κάρτα». Με τσόχινες παλάμες, διαφορετικού χρώματος, σχημάτισαν ένα δέντρο πάνω σε χαρτόνι. Οι παλάμες ήταν κολλημένες στην άκρη τους και όταν τις σήκωνες αποκάλυπταν μια ευχή. Στην κορυφή έβαλαν ένα αστέρι με τις ευχές τους. Πάλι κέρδισαν το 1ο βραβείο!
  • Στις 24/4/07 πήραν μέρος για 2η χρονιά στο πρόγραμμα της Αction Αid «Ενωθείτε για το δικαίωμα στην εκπαίδευση». Οι μαθητές γνώρισαν, μέσα από κείμενα, παιδιά του τρίτου κόσμου, έμαθαν για το Νέλσον Μαντέλα. Έστειλαν στην Αction Αid project, φωτογραφίες και video από τις δράσεις τους.
 
2007-2008
  • Το διάστημα από 7 έως 9/9/07 το σχολείο συνδιοργάνωσε με τη Μονάδα Αγωγής Κωφών του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών και το Σωματείο Κωφών-Βαρηκόων Νοτιοδυτικής Ελλάδος Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή με θέμα «Οι Κωφοί στην Ελληνική Πραγματικότητα» στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών. Να σημειώσουμε ότι πρώτη φορά ειδικό σχολείο έγινε συνδιοργανωτής επιστημονικού συνεδρίου.
  • Στις 16/10/07 οι μαθητές συμμετείχαν στο βιωματικό πρόγραμμα της Υπηρεσίας Κλασικών Αρχαιοτήτων στο Ρωμαϊκό Ωδείο με θέμα «Ρωμαϊκή αγροικία-γίνομαι για λίγο αρχαιολόγος».
  • Στις 19/11/07 οι μαθητές δέχθηκαν επίσκεψη στο σχολείο τους από την κρατική τηλεόραση της Βουλγαρίας για ένα μικρό αφιέρωμα που ετοιμάζουν για το σχολείο και ενημερώθηκαν για το σχολείο από τους Βούλγαρους καθηγητές που συμμετείχαν στο συνέδριο μας.
  • Στις 14/12/07 οι μαθητές παρακολούθησαν την παράσταση καραγκιόζη του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας «Ο Μέγας Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι». Ήταν μια μοναδική εμπειρία, διότι το Θέατρο Σκιών δεν είναι ελκυστικό για τους Κωφούς. Ο σκηνοθέτης, κ. Αβδελιώτης, αντί για χάρτινες φιγούρες, «χρησιμοποίησε» τους ίδιους τους ηθοποιούς, οι οποίοι κάποιες φορές περνούσαν πίσω από το σεντόνι και δημιουργούσαν σκιές. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές ήρθαν ευχάριστα σε επαφή με αυτό το είδος τέχνης και έμαθαν το συμβολισμό του Καραγκιόζη και αυτής της παράστασης.
 
Και η δράση συνεχίζεται!
 
Κάθε ευχή μας για καλή επιτυχία….

      Εκτυπώσιμη Μορφή Εκτυπώσιμη Μορφή       
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας