e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Μάιος 2008 - 8o 'Αλλα Τεύχη

Σχολικοί Διαγωνισμοί
 

Οι πρόσφυγες στη χώρα του Ξένιου Δία

Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης

Ποιοί είναι οι πρόσφυγες; Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών τους ορίζει ως τους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν τραπεί σε φυγή από τη χώρα τους εξ αιτίας δικαιολογημένου φόβου δίωξης για λόγους φυλετικούς, θρησκευτικούς, εθνικής καταγωγής, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα και οι οποίοι δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Για τον απλό λαό είναι οι κυνηγημένοι, οι ανέστιοι και πένητες. Πώς τους βλέπουν, όμως, οι μαθητές των σχολείων μας και πώς αντιμετωπίζουν τα προβλήματά τους; Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ μας δίνει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να το διαπιστώσουμε με τους διαγωνισμούς που διοργανώνει για την Α/θμια και την Β/θμια Εκπ/ση.

H Επιτροπή για την Ευαισθητοποίηση των Νέων του Γραφείου της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της για θέματα που σχετίζονται με την προσφυγική ιδιότητα και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων στις 20 Ιουνίου, διοργανώνει Διαγωνισμούς Έκθεσης και Ζωγραφικής με ιδιαίτερη θεματική για τα Δημοτικά σχολεία. Η γενική διατύπωση της θεματικής του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας 2008 για τους Πρόσφυγες, έχει ως ακολούθως:
 
«Κάθε άνθρωπος πρέπει να ζει με ασφάλεια στη δική του πατρίδα, να έχει το δικό του σπίτι, όπου θα ζει με τους γονείς και τα αγαπημένα του πρόσωπα, να χαίρεται τα αγαθά που προσφέρει ο σύγχρονος πολιτισμός και να τον σέβονται οι συνάνθρωποί του. Όλα αυτά δεν ισχύουν για τους πρόσφυγες. Οι συγκρούσεις και οι πόλεμοι τους αναγκάζουν να αφήσουν την πατρίδα τους και όσους αγαπούν, για να σώσουν τη ζωή τους. Κυνηγημένοι πολλές φορές και λόγω της καταγωγής τους, της φυλής τους, της θρησκείας τους ή των ιδεών τους αναζητούν αλλού ένα σπίτι και μια πατρίδα. Αν καταφέρουν να ξεφύγουν σε μια άλλη χώρα, συναντούν και εκεί μεγάλες δυσκολίες. Ποιος θα τους ανοίξει την πόρτα και θα τους δώσει δουλειά; Πώς θα τους καταλάβει, όταν μιλούν άλλη γλώσσα; Θα ενδιαφερθεί το κράτος για τα προβλήματά τους; Γράψε τη γνώμη σου για τα προβλήματα των προσφύγων και τι πρέπει να γίνει γα να λυθούν. Ή, αν προτιμάς, ζωγράφισε κάτι σχετικό με αυτά».
 
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές της Ε΄ τάξης έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν στο διαγωνισμό Ζωγραφικής ενώ οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης των Δημοτικών Σχολείων μπορούν να συμμετέχουν στο διαγωνισμό της Έκθεσης. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από την 5η έως και την 31η Μαΐου 2008 εντός του σχολικού ωραρίου και θα ενταχθεί στο πρόγραμμα διδασκαλίας, η μεν έκθεση στο μάθημα της Γλώσσας, η δε ζωγραφική στο μάθημα των Εικαστικών. Πριν από το διαγωνισμό θα προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών από το Διευθυντή και τους Εκπαιδευτικούς των τμημάτων για το θέμα των προσφύγων, καθώς και το ρόλο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.
 
Ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας, με απόφασή του, θα συγκροτήσει τριμελή επιτροπή Εκπαιδευτικών, η οποία θα επιλέξει το καλύτερο γραπτό και το καλύτερο έργο ζωγραφικής, τα οποία θα αποσταλούν στη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης του Νομού, μέχρι 6 Ιουνίου 2008. Συνοδευτικά μαζί με τα έργα που θα επιλεγούν, θα αποσταλεί και κατάσταση με το ονοματεπώνυμο, τη διεύθυνση και τα τηλέφωνα των μαθητών.
 
Στη συνέχεια με ευθύνη του Προϊσταμένου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης Α/θμιας Εκπ/σης θα συσταθεί τριμελής επιτροπή από Σχολικούς Συμβούλους σε κάθε Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης, η οποία θα επιλέξει τις τρεις καλύτερες εκθέσεις και τα τρία καλύτερα έργα ζωγραφικής. Με ευθύνη του Διευθυντή Εκπ/σης, τα έργα που θα επιλεγούν, θα αποσταλούν μέχρι 18 Ιουνίου 2008στη Δ/νση Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης του ΥΠΕΠΘ, όπου και θα γίνει η τελική επιλογή από Επιτροπή που θα συγκροτηθεί από την ΚΥ του ΥΠΕΠΘ.
 
Εκ παραλλήλου, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ έχει προκηρύξει Πανελλήνιο Διαγωνισμό και για την Β/θμια Εκπ/ση, και ειδικότερα μεταξύ των μαθητών της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Α΄ τάξης των ΕΠΑΛ. Το θέμα του φετινού διαγωνισμού συνδέεται με την εκστρατεία ενημέρωσης πάνω σε θέματα προστασίας προσφύγων στην Ελλάδα και αφορά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στην προσπάθειά τους να βρουν ένα ασφαλές περιβάλλον επιβίωσης. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι προαιρετική. Οι εργασίες των μαθητών μπορούν να έχουν τη μορφή γραπτού άρθρου (600- 800 λέξεις), φωτογραφίας (20Χ25 ή 20Χ30εκ) ή διαφημιστικού μηνύματος-βίντεο (διάρκειας 20περίπου δευτερολέπτων) και το θέμα έχει ως εξής:
 
«Είναι γνωστές οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες από τη στιγμή που διωκόμενοι παίρνουν το δρόμο της προσφυγιάς στην προσπάθειά τους να βρουν ένα ασφαλές περιβάλλον επιβίωσης. Αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες και κινδύνους για να περάσουν τα σύνορα. Συναντούν επιφύλαξη και άρνηση όταν ζητούν άσυλο. Συχνά κρατούνται σε χώρους που δεν διασφαλίζουν την υγεία και την αξιοπρέπειά τους. Αλλά όταν κατορθώνουν να γίνουν δεκτοί στη χώρα υποδοχής, συναντούν σοβαρά προβλήματα σε ό,τι αφορά στην ένταξη και την αποδοχή τους στο νέο περιβάλλον με τρόπο που να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και για αυτούς».
 
Οι μαθητές θα πρέπει να διατυπώσουν τις σκέψεις και τις απόψεις τους σχετικά με τα παραπάνω γράφοντας ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου τους, φωτογραφίζοντας ένα σχετικό θέμα ή παράγοντας ένα βίντεο. Είναι σημαντικό, εξάλλου, τα θέματά τους να σχετίζονται με τη σχολική ζωή και τις εμπειρίες τους στην περιοχή όπου κατοικούν.
 
Για το διαγωνισμό του «διαφημιστικού» μηνύματος οι μαθητές μπορούν να πάρουν μέρος ατομικά ή ομαδικά. Τα «διαφημιστικά» μηνύματα (σποτ) που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό πρέπει να σταλούν σε DVD ή βίντεο (VHS, Hi8, D.V. Beta SP, Digital Beta). Η διάρκειά τους πρέπει να είναι όση μιας συνηθισμένης διαφήμισης στην τηλεόραση και σε καμία περίπτωση να μη ξεπερνούν τα 30δευτερόλεπτα. Κάθε πρόταση πρέπει να υποβληθεί σε δύο (2) αντίγραφα. Οι μαθητές θα συμπληρώσουν τη συνημμένη αίτηση συμμετοχής, την οποία θα υποβάλουν μαζί με την πρόταση διαφημιστικού μηνύματος.
 
Η ιδέα, η μορφή και τα μηνύματα πρέπει να είναι δημιουργία των μαθητών. Μπορούν, όμως, να συμβουλευτούν καθηγητές ή ειδικούς για τα τεχνικά ζητήματα σχετικά με την τελική επεξεργασία της ταινίας. Κάθε μαθητής ή ομάδα μπορεί να συμμετάσχει με μία έως τρεις προτάσεις «διαφημιστικού» μηνύματος. Τα έργα που θα βραβευτούν θα καταβληθεί προσπάθεια να προβληθούν από τους κεντρικούς και τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ως «διαφημιστικά» μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου.
 
Αναφορικά με το Διαγωνισμό Φωτογραφίας οι μαθητές μπορούν να πάρουν μέρος ατομικά ή ομαδικά. Οι φωτογραφίες που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό μπορούν να είναι έγχρωμες ή ασπρόμαυρες, αναλογικές ή ψηφιακές, διαστάσεων περίπου 20 Χ 25 ή 20 Χ 30εκ. Μαζί με τις φωτογραφίες πρέπει να αποσταλεί και το αρνητικό τους, ή η δισκέτα, αν είναι ψηφιακές φωτογραφίες. Οι μαθητές θα αναγράψουν στο πίσω μέρος των φωτογραφιών τα στοιχεία τους, όπως ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο και σχολική μονάδα που ανήκουν. Επίσης θα συμπληρώσουν τη συνημμένη αίτηση συμμετοχής, την οποία θα υποβάλλουν μαζί με τη φωτογραφία.
 
Η ιδέα και η εκτέλεσή της πρέπει να είναι δημιουργία των μαθητών. Στην επεξεργασία του φιλμ και την εκτύπωση μπορούν να συνεργαστούν με ειδικούς ή να αξιοποιήσουν το εργαστήριο του σχολείου, εφόσον υπάρχει. Κάθε μαθητής ή ομάδα μπορεί να συμμετάσχει με 1 έως 3 διαφορετικές φωτογραφίες. Κάθε φωτογραφία πρέπει να υποβληθεί σε τρία (3) αντίτυπα.   Τα έργα που θα υποβληθούν για κρίση στο διαγωνισμό (ταινίες και φωτογραφίες) δεν επιστρέφονται. Η Ύπατη Αρμοστεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί και να αξιοποιεί τις εργασίες που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό μέσα από τα έντυπα που εκδίδει ή με όποιον άλλο τρόπο κρίνει επωφελή για την προώθηση των σκοπών της. Επίσης, θα αξιοποιήσει υλικό από τις φωτογραφίες που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό στα σχετικά έντυπα που θα εκδώσει.
 
Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν το υλικό (φωτογραφίες, διαφημιστικά μηνύματα), θα το αποστείλουν στη Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης που ανήκουν, η οποία με τη σειρά της θα τα αποστείλει συγκεντρωτικά μέχρι 6 Ιουνίου 2008 στη Δ/νση Σπουδών Β/θμιας Εκπ/σης, Τμήμα Α΄, Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι. 
 
Σχετικά με το γραπτό διαγωνισμό, οι Διευθυντές των σχολείων αφού ενημερώσουν τους φιλολόγους καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο και της Έκθεσης-Έκφρασης στο Γενικό Λύκειο και στο ΕΠΑΛ για τη διεξαγωγή του γραπτού διαγωνισμού, θα πρέπει να συγκεντρώσουν τα γραπτά των μαθητών, θα τα αποστείλουν στη Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης που ανήκουν, η οποία με τη σειρά της θα τα αποστείλει συγκεντρωτικά μέχρι 6 Iουνίου 2008 στη Δ/νση Σπουδών Β/θμιας Εκπ/σης. Πάνω στα γραπτά δοκίμια θα αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, ο αριθμός τηλεφώνου των μαθητών και η σχολική μονάδα που ανήκουν.
 
Το οπτικοακουστικό υλικό και τα γραπτά θα αξιολογηθούν από Επιτροπή φιλολόγων καθηγητών, που θα συσταθεί για το λόγο αυτό από την Κ.Υ του ΥΠΕΠΘ. Η Επιτροπή θα επιλέξει τα τρία καλύτερα κείμενα, ένα από τη Γ΄ Γυμνασίου, ένα από την Α΄ Λυκείου και ένα από την Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ.      Τα βραβεία–δώρα των νικητών του γραπτού διαγωνισμού, του διαγωνισμού φωτογραφίας καθώς και του διαγωνισμού «διαφημιστικού» μηνύματος θα ανακοινωθούν πριν την απονομή, η οποία θα γίνει θα γίνει σε ειδική τελετή στην Αθήνα.
 
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν:
  • να επισκέπτονται τις ιστοσελίδες http://www.unhcr.gr/ και http://www.unhcr.org
  • να απευθύνονται στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ (κ. Κεχαγιόγλου,   κ. Νάνου, τηλ. 210-6756801, 210- 6726462-3)
Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) παρέχει προστασία και βοήθεια στους πρόσφυγες του κόσμου. Με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας, ο οργανισμός δημιουργήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ και άρχισε να λειτουργεί το 1951, βοηθώντας αρχικά περισσότερους από ένα εκατομμύριο Ευρωπαίους πρόσφυγες που προκάλεσε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Τα προγράμματα της Υ.Α. χρηματοδοτούνται από εθελοντικές προσφορές, κυρίως των κυβερνήσεων, αλλά και άλλων φορέων, όπως ιδιωτών και οργανισμών. Λαμβάνει επίσης από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΟΗΕ μια μικρή εισφορά, της τάξης του 2%, για την κάλυψη μέρους των διοικητικών της εξόδων. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Υ.Α. έχει βοηθήσει πάνω από 50εκατομμύρια ανθρώπους να ξαναρχίσουν επιτυχώς τη ζωή τους, κι έχει τιμηθεί δύο φορές με το Νόμπελ Ειρήνης, το 1954 και το 1981.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας