e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος 2009 - 16ο 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Euroscola

Τα δραστήρια σχολεία συμμετέχουν

Το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ρόλος της, η οργάνωσή της και η θέση της στον κόσμο αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για το μέλλον των νέων Ευρωπαίων πολιτών. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των νέων κατά τη λήψη των αποφάσεων, κατά την επιλογή και τον καταμερισμό των ευθυνών, προκειμένου να καταστούν ενεργοί παράγοντες της δημοκρατικής ζωής της ηπείρου μας. Για το λόγο αυτό οι νέοι πρέπει να γνωρίζουν τι είναι και τι κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχοντας μπροστά τους τα διλήμματα για τις επιλογές που πρέπει να κάνουν στη ζωή τους, επιθυμώντας να δώσουν έναν προσανατολισμό στις υποχρεώσεις τους, πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν στον ευρωπαϊκό διάλογο και να αποκτήσουν την ξεχωριστή εμπειρία της ευρωπαϊκής πολυμορφίας και αλληλεγγύης.

Για να ανταποκριθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην ανάγκη αυτή, δημιούργησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Euroscola. Με το πρόγραμμα αυτό προσφέρεται η δυνατότητα σε νέους Ευρωπαίους να συναντηθούν να γνωριστούν μεταξύ τους, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων του Σώματος, στο Στρασβούργο και στις Βρυξέλλες, και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων. Οργανώνονται πολλές φορές το χρόνο με τη συμμετοχή μαθητών Λυκείου από τα 27 κράτη-μέλη της Ένωσης, αλλά και από υποψήφια για ένταξη κράτη.
 
Σε κάθε Euroscola, αφού έχουν προετοιμαστεί πρώτα στα σχολεία τους, συγκεντρώνονται στο ΕK και συγκεκριμένα στο Στρασβούργο, 500 περίπου έφηβοι-για να εξοικειωθούν με τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών, για να ευαισθητοποιηθούν στο ρόλο που θα κληθούν να παίξουν στη μελλοντική οργάνωση της Ευρώπης, για να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προάσπισης της δημοκρατίας και των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, για να βρουν ένα βήμα που θα τους επιτρέψει να εκφράσουν τις προσωπικές τους απόψεις και να αξιοποιήσουν την επιθυμία τους για προσφορά.
 
Το ΕK είναι ο πιο πρόσφορος χώρος για τέτοιου είδους συγκεντρώσεις στην καρδιά της δημοκρατικής ζωής της Ευρώπης. Το θεσμικό όργανο μαζεύει τους νέους για να τους προσφέρει σε έναν τόπο με μεγάλη συμβολική σημασία ένα φόρουμ έκφρασης και ανταλλαγής απόψεων πάνω σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα, στην ανάγκη αμοιβαίας κατανόησης, στηριζόμενο μόνο και μόνο στην κλίση των νέων να γνωρίζουν εύκολα ο ένας τον άλλο.
 
Ο μηχανισμός του προγράμματος επιτρέπει σε παιδιά από διαφορετικές χώρες να αναμειχθούν γρήγορα μεταξύ τους. Από τη στιγμή που θα εισέλθουν στο ΕΚ, παύουν να αντιπροσωπεύουν το σχολείο τους και εντάσσονται σε πολύγλωσσες ομάδες των 100 περίπου μαθητών. Η επιλογή των ομάδων και των θεμάτων που θα συζητηθούν γίνεται στα σχολεία πριν από τη μετάβαση στο Στρασβούργο. Τα παιχνίδια - ερωτηματολόγια - σφυγμομετρήσεις οργανώνονται με τέτοιο τρόπο που να απαιτούν τη συλλογική προσπάθεια παιδιών διαφορετικής γλωσσικής και εθνικής προέλευσης. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι συμμετέχοντες, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους ομολόγους τους από τις άλλες χώρες, καλούνται να χρησιμοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις γλωσσικές τους γνώσεις. Σκοπός είναι να αντιληφθούν πως η μάθηση και η χρήση ξένων γλωσσών βοηθάει στην προσέγγιση, στην κατανόηση των προβλημάτων του άλλου, των απόψεών του, των προσδοκιών του και στην αποδοχή μιας διαφορετικής παράδοσης και νοοτροπίας.
 
Για την επιτυχία της ημερίδας Euroscola είναι απαραίτητο να έχει προετοιμαστεί ο κάθε συμμετέχων κατάλληλα, ούτως ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει στις συζητήσεις, οι οποίες συχνά διεξάγονται σε μια διαφορετική γλώσσα από την μητρική του, και να συμβάλει ενεργά στην ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των προκαθορισμένων θεμάτων.
 
Στο τέλος κάθε ημερίδας χορηγείται σε κάθε μαθητή πιστοποιητικό συμμετοχής υπογεγραμμένο από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Οι ημερίδες Euroscola που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια της προηγούμενης σχολικής χρονιάς ήταν οι εξής:
  • 18-1-08: Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Σερρών
  • 22-2-08: Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας
  • 25-4-08 :Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Ηρακλείου Κρήτης
  • 24-10-08: Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Κοζάνης
  • 21-11-08: Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Δράμας
  • 19-12-08: Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας 
Παρακάτω παρατίθενται στοιχεία από την έκθεση για την ημερίδα Euroscola στο Στρασβούργο, στις 19 Δεκεμβρίου 2008.
 
Στις αρχές της σχολικής χρονιάς 2008 έφτασε στα σχολεία της Γ΄ Αθήνας έγγραφο του ΥΠΕΠΘ με το οποίο γινόταν γνωστό ότι 25 μαθητές της περιφέρειας αυτής, κατόπιν διαγωνισμού σε συγκεκριμένο θέμα, θα εκπροσωπούσαν την Ελλάδα στην ημερίδα Euroscola στις 19 Δεκεμβρίου 2008 στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Εκεί, μαζί με μαθητές των τελευταίων τάξεων των λυκείων από άλλες 22 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα συζητούσαν επίκαιρα ευρωπαϊκά θέματα και θα συμμετείχαν στις διεργασίες λήψης αποφάσεων σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες, σε επερωτήσεις επί αυτών των αποφάσεων αλλά και σε ψηφοφορία για υπερψήφιση ή καταψήφιση αυτών στα πρότυπα των διεργασιών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Έτσι λοιπόν προκηρύχθηκε διαγωνισμός στις 7 Νοεμβρίου 2008, στον οποίο συμμετείχαν τελικά περί τους 100 μαθητές που πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Αφού συγκροτήθηκε η επιτροπή βαθμολόγησης των γραπτών και έγινε η αξιολόγηση των υπολοίπων κριτηρίων που είχαν τεθεί, επελέγησαν 25 μαθητές που προέρχονταν από 9 διαφορετικές σχολικές μονάδες.
 
Συμφωνήθηκε ότι για την εκπαιδευτική υποστήριξη και τη σωστή προετοιμασία των μαθητών/τριών θα έπρεπε να προγραμματισθούν τουλάχιστον 3 συναντήσεις μαζί τους, κυρίως για να γνωριστούν καλύτερα και να επιτύχουν μια αξιοπρόσεκτη και καθ’ όλα επαρκή παρουσία της Ελληνικής ομάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μετά από τον απαραίτητο προγραμματισμό των εργασιών και τις συναντήσεις, η ομάδα μετέβη στο Στρασβούργο, όπου και βίωσε μια αξέχαστη εκπαιδευτική εμπειρία.
 
Το κείμενο με το οποίο έγινε η παρουσίαση της ελληνικής ομάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενώπιον των μαθητών και συνοδών καθηγητών των άλλων 22 συμμετεχόντων χωρών περιείχε αναφορά στην ποίηση του Καβάφη και αναδείκνυε την έννοια της Δημοκρατίας.
 
 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας