e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος 2009 - 16ο 'Αλλα Τεύχη

Ευρωπαϊκά Θέματα
 

Το Ειδικό Σχολείο Πατρών σε καινοτόμα προγράμματα

Οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση των κωφών
 
Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας επελέγη από τη Μονάδα Αγωγής Κωφών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών και το ΕΑΙΤΥ να συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πιλοτικό πρόγραμμα TICTI (Teachers Information and Communication Technology Competences) με θέμα «Οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση των κωφών». Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 5 ευρωπαϊκές χώρες: Ελλάδα, Τσεχία, Λετονία, Δανία και Μ. Βρετανία. Η Ελλάδα, εκτός από το σχολείο της Πάτρας, συμμετέχει και με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών Αργυρούπολης.

Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2007-2008, αρκετοί εκπαιδευτικοί των σχολείων που  συμμετείχαν στο πρόγραμμα εκπαιδεύτηκαν σε ένα φιλικό περιβάλλον, το οποίο στη γλώσσα των Η/Υ λέγεται moodle. Ήταν εκπαίδευση από απόσταση μέσω Η/Υ. Μέσα από αυτή την εκπαίδευση έμαθαν πώς μπορούν να χρησιμοποιούν τα προγράμματα των Η/Υ μέσα στην τάξη, ώστε να γίνει η διδασκαλία πιο ελκυστική και κατανοητή για τους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί που επιμορφώθηκαν ήταν οι δασκάλες κ. Αγγελική Μπουρότσικα και Αγγελική Νικολοπούλου, η μουσικός κ. Μαρία Ρέντιτ και η γυμνάστρια κ. Γεωργία Κολλιοπούλου. Για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, πρέπει στη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς 2008-2009 να καταθέσουν τα αποτελέσματα των σχετικών δράσεων και να παρουσιάσουν τους τρόπους με τους οποίους αξιοποίησαν μέσα στις σχολικές τάξεις όσα έμαθαν μέσα από το πρόγραμμα αυτό.
 
Μέσα από αρχικές εκτιμήσεις, τα συμπεράσματα για την αξία του προγράμματος είναι εξαιρετικά αισιόδοξα. Η εμπειρία για τους μαθητές, αλλά και για τους δασκάλους τους ήταν μοναδική. Η διδασκαλία έγινε πιο ευχάριστη και αποδοτική. Οι μαθητές έμαθαν να μπαίνουν στο Ιnternet και να αναζητούν φωτογραφίες ή πληροφορίες, από γνωστές μηχανές αναζήτησης, για γεγονότα και πρόσωπα της Ιστορίας, αλλά και για το υλικό  άλλων μαθημάτων. Έμαθαν επίσης να χρησιμοποιούν το YouTube για να βρίσκουν videos, τα οποία τους ενδιαφέρουν. Να χρησιμοποιούν το Powerpoint για να παρουσιάσουν μια εκπαιδευτική τους επίσκεψη, η οποία έχει και φωτογραφίες. Να γράφουν στο Word . Έμαθαν να δημιουργούν το δικό τους e-mail, με αποτέλεσμα να έχουν σήμερα όλοι οι μαθητές το προσωπικό τους e-mail και να το χρησιμοποιούν. Επίσης, να μιλούν με άλλα άτομα μέσω της κάμερας Η/Υ. Όλα αυτά τα χρησιμοποιούν κάποιες φορές στη μελέτη τους ως επιβράβευση και πάντα υπό έλεγχο.
 
Επιπροσθέτως, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών-Βαρηκόων Πάτρας δημιούργησε το δικό του ηλεκτρονικό λεξικό με φωτογραφίες, το οποίο εμπλουτίζεται συνεχώς. Επίσης, οι μαθητές έγραψαν συνταγές μαθαίνοντας πώς να βρίσκουν τις φωτογραφίες των υλικών από το αντίστοιχο πρόγραμμα του Η/Υ. Κατασκεύασαν και έστειλαν ηλεκτρονικά τη χριστουγεννιάτικη κάρτα με τις ευχές τους. Δημιούργησαν Ημερολόγιο για το 2009, αφού πρώτα   ζωγράφισαν τις σελίδες του, στη συνέχεια τις σκάναραν και τέλος  τις τύπωσαν, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο πρόγραμμα του Η/Υ. Τώρα δημιουργούν το blog του σχολείου τους και συνεχίζουν γεμάτοι ενθουσιασμό.
 
Στο τέλος του προγράμματος, περίπου τον Απρίλιο 2009, όλα τα σχολεία που συμμετείχαν θα λάβουν ως επιβράβευση ένα smartboard. Είναι ένας πίνακας Η/Υ αφής, ο οποίος μπορεί να συνδέεται με φωτοτυπικό και να εκτυπώνει τις εργασίες των παιδιών. Επιπλέον σε αυτό τον πίνακα θα μπορούν να γράφουν με μαρκαδόρο.
 
Στόχος των Ελλήνων υπευθύνων είναι να μπορέσουν οι μαθητές και οι δάσκαλοι των κατά τόπους σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να επικοινωνήσουν και μεταξύ τους, ώστε να ανταλλάξουν τις εμπειρίες τους αλλά και δημιουργικές ιδέες και προτάσεις για περαιτέρω συνεργασίες.
 
 
 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας