e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Δεκέμβριος 2007 - 4o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

Μαθήματα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Αγωγής Υγείας από το Γυμνάσιο Παμφίλων

Τα Πάμφιλα του νομού Λέσβου βρίσκονται στα ανατολικά της πρωτεύουσας και είναι το τελευταίο χωριό του διευρυμένου Δήμου Μυτιλήνης προς τα βόρεια και απέχει από τη Λέσβο περίπου οκτώ χιλιόμετρα. Δεσπόζουσα θέση για τον ερχόμενο από την Μυτιλήνη επισκέπτη κατέχει το εκπαιδευτικό ίδρυμα του Γυμνασίου Παμφίλων. Η δυναμικότητα του σχολείου ήταν 126 μαθητές, που προέρχονται από όλα τα γύρω χωριά και χρειάζονται ευκαιρίες για δημιουργικές δράσεις, έτσι ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν το δυναμισμό, τη φαντασία και την ενεργητικότητά της ηλικίας τους. Οι μαθητές δείχνουν - μετά από ενθάρρυνση και καθοδήγηση των εκπαιδευτικών του σχολείου - ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό για προγράμματα πολιτιστικά, περιβάλλοντος και αγωγής υγείας και για αυτό το λόγο συμμετέχουν και ενεργοποιούνται σε πολύ μεγάλο ποσοστό σε σχετικές δραστηριότητες.

Κατά το σχολικό έτος 2006 – 07 πραγματοποιήθηκαν από τους καθηγητές και μαθητές του Γυμνασίου Παμφίλων τα παρακάτω προγράμματα:
 
Προγράμματα για την Αγωγή Υγείας
«Εμείς και η Διατροφή μας», πρόγραμμα που υλοποίησαν οι μαθητές της Α΄ γυμνασίου και συντόνισαν οι καθηγήτριες Α. Οικονόμου (ΠΕ 05) και Β. Κωφοπούλου (ΠΕ 02). Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος οι μαθητές με βιωματικό και παιδαγωγικό τρόπο γνώρισαν μερικούς από τους διατροφικούς κινδύνους της εποχής μας (Διοξίνες, Χημικά Πρόσθετα, Νόσος των πουλερικών, Ακτινοβόληση τροφίμων, Γενετικά τροποποιημένα προϊόντα κλπ.). Στη συνέχεια έμαθαν να δίνουν προσοχή στις «Ετικέτες των τροφίμων» και συνειδητοποίησαν την αξία της «Μεσογειακής Διατροφής». Με συνεργασία, ομαδικό πνεύμα και χαρούμενη διάθεση κατέγραψαν «Υγιεινές συνταγές» των μαμάδων τους και έφτιαξαν οι ίδιοι γλυκά που τα γεύτηκε με χαρά όλο το σχολείο. Τέλος, συνέταξαν τη μικρή τους εργασία, η οποία είναι ενδεικτική της προσοχής και της επιμέλειας που επέδειξαν τα παιδιά θέλοντας έτσι να αναδείξουν τη σημασία που έχει για την υγεία η σωστή διατροφή και η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή.
 
 «Το Θέατρο και η ψυχολογία των εφήβων», με τους μαθητές της Γ΄ γυμνασίου και συντονίστριες καθηγήτριες τις Οικονόμου Αγγελική (ΠΕ 05) και Βαφέα Αικατερίνη (ΠΕ 19). Στα πλαίσια του συγκεκριμένου προγράμματος ανέβηκε η θεατρική παράσταση «Το Στραβόξυλο» του Δημήτρη Ψαθά. Οι μαθητές διασκέδασαν καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στις πρόβες, γέλασαν, συνεργάστηκαν και έμαθαν να αξιοποιούν γόνιμα τον ελεύθερο χρόνο τους. Απόσπασμα της παράστασης παρουσιάστηκε στην εκδήλωση των Προγραμμάτων του Ε.Ι.Ν. στο Πολύκεντρο του Δήμου Πολιχνίτου.
 
Δράσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
 «Εμείς και ο τόπος μας»: με τους μαθητές της Β΄ γυμνασίου και συντονίστριες καθηγήτριες τις Κωφοπούλου Βαρβάρα και Κουλαγίνη Βασιλική. Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές τον τόπο τους, τις φυσικές ομορφιές του, την παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα, τον τρόπο ζωής των κατοίκων , αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν περιβαλλοντική ρύπανση, καταστροφή της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής κλ.π.). Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε μια μελέτησε το δικό της χωριό, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον του. Έτσι, φωτογράφησαν αξιοθέατα, κατέγραψαν πληροφορίες, μαγνητοφώνησαν δημοτικά τραγούδια, δοκίμασαν παραδοσιακά εδέσματα και τέλος συνέταξαν μικρές εργασίες για τα χωριά: Θερμή, Πάμφιλα, Μιστεγνά και Νέες Κυδωνίες.
 
 «Επίσκεψη στο ΚΠΕ Λαυρίου»: Το σχολείο είναι στο Δίκτυο σχολείων με θέμα τη Βιομηχανική Κληρονομιά. Έτσι, μαθητές της Β΄ γυμνασίου με συντονίστριες καθηγήτριες τις Οικονόμου Αγγελική, Κωφοπούλου Βαρβάρα και Κουλαγίνη Βασιλική επισκέφτηκαν το ΚΠΕ Λαυρίου. Εκεί οι μαθητές γνώρισαν το Λαύριο, το Τεχνολογικό τους Πάρκο τα μεταλλεία αργύρου και μολύβδου, απέκτησαν γνώσεις χημείας, φυσικής, ιστορίας, αρχαιολογίας, επισκέφτηκαν τον Εθνικό Δρυμό Σουνίου και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής. Συμμετείχαν σε δραστηριότητες, κατανόησαν την αξία διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος και έγιναν μικροί ερευνητές.
 
Δραστηριοτήτες Πολιτιστικού Ενδιαφέροντος
«Οι πίνακες του Μουσείου Τεριάντ σε κινούμενα σχέδια»: με μαθητές της Β΄ και Γ΄ γυμνασίου και συντονιστές τους καθηγητές Αγάθο Ιωάννη (ΠΕ 08) και Καρδακάρη Νίκη (ΠΕ 13) . Στόχος του προγράμματος ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τη ζωγραφική και να δημιουργήσουν και οι ίδιοι μορφές τέχνης. Έτσι, επισκέφτηκαν το Μουσείο Τεριάντ, γνώρισαν τους ζωγράφους, φιλοτέχνησαν οι ίδιοι ένα δικό τους παραμύθι και τέλος φτιάχτηκε ένα DVD με κινούμενα σχέδια – animation – βασισμένο σε πίνακες του μουσείου Τεριάντ. 
 
Η συνολική προσπάθεια του δυναμικού του Γυμνασίου Παμφίλων είναι πολύ αξιέπαινη και πρέπει αναμφίβολα να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση. Είναι να απορεί κανείς πως είναι δυνατόν να χωρέσουν τόσες δράσεις μέσα σε μια και μόνο σχολική χρονιά… 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας