e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος 2009 - 16ο 'Αλλα Τεύχη

Ημερίδες - Συνέδρια
 

Βραδιά για τον Καβάφη

Ήλθε για να διαβάσει...
 
Το 2ο Γραφείο Β/θμιας Εκπ/σης Πειραιά, σε συνεργασία με το Ιωνικό Θέατρο, διοργανώνουν φιλολογική βραδιά αφιερωμένη στον Αλεξανδρινό ποιητή Κ. Π. Καβάφη, την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2009 στις 19:00,στην αίθουσα “Πλειάδες” του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Κορυδαλλού Μελίνα Μερκούρη.

«Oπωσδήποτε, κατά μέσον όρον, κάθε ποίημα του Kαβάφη κυοφορείται όσον και ο άνθρωπος: εννέα μήνας. Aλλά το ποίημα αυτό είνε πολλάκις θαυμασία μικρογραφία. Kλείει μέσα του κόσμον ολόκληρον. Kαι ενώ το βλέπεις και λέγεις ότι αυτό είνε όλον, το ξαναβλέπεις και κάτι υποπτεύεσαι, και έξαφνα ανακαλύπτεις, ―θαύμα!― ότι με το μικροσκόπιον σου παρουσιάζει πράγματα, που δεν εφαντάζεσο, και μετά την υποψίαν σου ακόμη, ότι θα τα έχη. Kάτι τι απείρως συγκεντρωμένον και απείρως μεστόν. Όλα τα ποιήματα όσα θα έγραφεν εις τον ίδιον καιρόν, σφικτοδεμένα, συμπιεσμένα, εις τους πέντε-δέκα αυτούς στίχους. Kαι το ποιηματάκι το μικροσκοπικόν, απλόνει, απλόνει, ξετυλίγεται, ξεχειλίζει, και σου γεμίζει την ψυχήν», με αυτά τα λόγια σχολίασε ο Γ. Ξενόπουλος, το έτος 1903, την ποίηση του Καβάφη σε άρθρο του, δηλώνοντας το θαυμασμό αλλά και το σεβασμό που έτρεφε προς το έργο του. Ο ποιητής της συγκαλυμμένης ειρωνείας, η οποία κατά το Σεφέρη «..είναι ένας διανοητικός τρόπος αντίληψης, που όμως συνοδεύεται από τα δικά του χαρακτηριστικά συναισθήματα και από τις δικές του συγκινήσεις» ελκύει τη συγκίνηση γιατί λειτουργεί με τη δραστικότητα των σκέψεων και των συναισθημάτων που υπονοούνται ή αποσιωπούνται. Η συμβολιστική τάση του Κ. Π. Καβάφη είναι έντονη και ο λόγος του λιτός και αμφίσημος.
 
Kοσμοπολίτης από τα γεννοφάσκια του, αφού οι οικογενειακές του ρίζες απλώνονταν από την Kωνσταντινούπολη ως την Aλεξάνδρεια και από την Tραπεζούντα ως το Λονδίνο, αλλά και τη Xίο, την Tεργέστη, τη Bενετία και τη Bιέννη, ο Kωστής Πέτρου Φωτιάδης Kαβάφης γεννήθηκε στην Aλεξάνδρεια της Aιγύπτου στις 29 Aπριλίου 1863. Γόνος εύπορης οικογένειας αλλά με ύστερη ανάγκη για βιοπορισμό, άρχισε να δημοσιεύει ποιήματα από το 1886 και το 1891, εκδίδει σε αυτοτελές φυλλάδιο το ποίημα “Κτίσται”. Η ποίησή του χωρίζεται από τους μελετητές στα:
  • ιστορικά ποιήματα κυρίως από την ελληνιστική περίοδο, την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα και το βυζάντιο, αλλά και ποιήματα με μυθολογικές αναφορές 
  • αισθησιακά ποιήματα, που είναι πιο λυρικά όπου κυριαρχεί η ανάμνηση και η αναπόληση 
  • φιλοσοφικά ή διδακτικά, όπως είναι “Τα Τείχη”, οι “Θερμοπύλες”, το “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”, κ.ά.
Οι περίοδοι που επιλέγει είναι περίοδοι παρακμής και οι περισσότεροι ήρωές του είναι “ηττημένοι”. Στην καβαφική “σκηνή” «το συναίσθημα της αποτυχίας αποτελεί..» κατά τον Κ. Θ. Δημαρά «..τη βάση της καβαφικής ψυχολογίας που όμως βρίσκει λύση στην υψηλή συνείδηση της τέχνης του και στην χριστιανική του πίστη». Αυτοί είναι ίσως και οι λόγοι που παραμένει τόσο δημοφιλής, διαχρονικός, και επίκαιρος, γιατί «διαβάζει» τις δυο όψεις της ζωής, τη χαρμολύπη, την απόγνωση και την ελπίδα.
 
Η βραδιά περιλαμβάνει:
  • εισήγηση του συγγραφέα κ. Φ. Φιλίππου με τίτλο: “Ο Καβάφης ως ήρωας μυθιστορήματος”
  • εισήγηση της προϊσταμένης του 2ου Γραφείου, Φιλολόγου κ. Α. Παπαδοπούλου με τίτλο: “Η Ποιητική Τέχνη του Καβάφη”
  • απαγγελίες ποιημάτων του από την ηθοποιό κ. Ε. Κοταμανίδου και ηθοποιούς του Ιωνικού Θεάτρου
  • παρουσίαση του ποιήματος “Τα Τείχη” σε video art
  • δραματοποίηση των ποιημάτων “Κεριά” και “Περιμένοντας τους βαρβάρους”
  • χορευτική παρουσίαση των ποιημάτων “Απολείπειν Θεός Αντώνιον” και “Στο πλοίο” από τις κ.κ. Μ. Χαλκιά και Σ. Ατανίδου.
Την επιμέλεια της βραδιάς έχει ο κ. Α. Παπαδόπουλος, τη μουσική επένδυση ο κ. Γ. Κομνάς και παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί, κ.κ. Μ. Αμερικάνου, Ε. Πασπαλά, Ε. Μιχαηλίδου, Ε. Μίχου και Ι. Πετρουτσά.
 
 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας