e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Οκτώβριος 2007 - 2o 'Αλλα Τεύχη

Ειδική Αγωγή
 

Η Ειδική Αγωγή σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες

Πρόνοια και Μέριμνα για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες στα σχολεία μας
  
Η Ειδική Αγωγή αποτελεί μέρος της γενικής εκπαίδευσης και προγράμματά της εφαρμόζονται σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, προκειμένου τα άτομα με ειδικές ανάγκες να έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση.

Η ειδική αγωγή παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Το νομικό πλαίσιο, ιδιαίτερα όπως διαμορφώθηκε με τον νόμο 2817/2000, έχει εκσυγχρονιστεί και εναρμονισθεί με την Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και την ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσα στα κοινά σχολεία. Έχουν, επίσης, δημιουργηθεί αρκετές και διαφορετικές σχολικές δομές, όπως για παράδειγμα τα Τμήματα Ένταξης μέσα στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης, τα Ειδικά Σχολεία για διάφορες κατηγορίες μαθητών με ειδικές ανάγκες, τα Προγράμματα Συνεκπαίδευσης, τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα TEE Ειδικής Αγωγής, τα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης των Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες, κλπ. Επίσης, έχουν υλοποιηθεί πολλά προγράμματα ευαισθητοποίησης, επιμόρφωσης και εξειδίκευσης των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης στη διδασκαλία μαθητών με διαφορετικές ειδικές ανάγκες.
 
Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: Από την προσχολική αγωγή και τα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης ως τη Β/θμια Εκπαίδευση και τα τμήματα ένταξης το σχολείο πρέπει να προσφέρει ολοκληρωμένη υποστήριξη προς όφελος των ατόμων με ειδικές ανάγκες και των οικογενειών τους, με σκοπό την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση, την επαγγελματική κατάρτιση, την επαγγελματική αποκατάσταση και την παροχή υποστηρικτικών κοινωνικών υπηρεσιών. Τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως αλλά και στη χώρα μας, έχει εδραιωθεί η άποψη πως όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε ιδιαίτερη ανάγκη ή χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί την εθνική, πολιτισμική ή κοινωνική τους ταυτότητα, πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες μάθησης με τους υπόλοιπους μαθητές μέσα σε ένα σχολείο για όλους.
 
Η παροχή ίσων ευκαιριών υπερβαίνει την ισότητα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση περιλαμβάνοντας και τη διαφοροποίηση-προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά. Η διασφάλιση, δηλαδή, της ύπαρξης ίσων ευκαιριών προϋποθέτει από τη μια την ενσωμάτωση των αρχών της Ειδικής Αγωγής σε αυτές του γενικού αναλυτικού προγράμματος, και από την άλλη, τη λήψη μέτρων, ώστε να διασφαλίζονται οι ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών καθώς και οι συνθήκες για την επιτυχή εφαρμογή της ένταξης/συνεκπαίδευσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΣΠ) της Γενικής Εκπαίδευσης είναι ευέλικτα, ενώ παρέχονται παράλληλα και διαφοροποιημένα ή ειδικά ΑΠΣ για κάθε κατηγορία μαθητών με ειδικές ανάγκες, όπως συμβαίνει στις χώρες της Ευρώπης.
 
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εκπόνησε πρόσφατα Ενιαίο Διαθεματικό Πλαίσιο και νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Η προσπάθεια αυτή έγινε, για να εναρμονισθούν τα Προγράμματα Σπουδών της γενικής εκπαίδευσης με τα καινούργια δεδομένα, όχι μόνο της κοινωνίας της πληροφορίας, της γνώσης και της πολυπολιτισμικότητας, αλλά και της αναγνώρισης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών και των δικαιωμάτων τους για ένταξη και ισότιμη εκπαίδευση σε ένα ενιαίο σχολείο, σε μια ενιαία κοινωνία.
  
Σε επόμενο τεύχος μας θα αναφερθούμε στα νέα προγράμματα σπουδών για κάθε διαφορετική ομάδα των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας