e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Αύγουστος 2008 - 10o 'Αλλα Τεύχη

Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
 

Συνάντηση πολιτικής ηγεσίας ΥΠΕΠΘ με το ΕΑΙΤΥ

Νέες καινοτόμες δράσεις του ΕΑΙΤΥ
   
Το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών -  ΕΑΙΤΥ, θα είναι από τους κύριους τελικούς δικαιούχους σημαντικών για τον τομέα της παιδείας έργων που θα υλοποιηθούν από το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Η συνάντηση έγινε στα πλαίσια της περιοδείας του Υπουργού Παιδείας κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στην Ηλεία και Αχαΐα και  πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 28 Ιουνίου 2008 στην Πάτρα. Παρόντες ήταν ο Υπουργός Παιδείας, ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ κ. Δημήτριος Πλατής, ο Διευθυντής του ΕΑΙΤΥ, καθηγητής κ. Παύλος Σπυράκης, μέλη του Δ.Σ. και διευθυντικά στελέχη του ΕΑΙΤΥ.  Η νέα αυτή συνεργασία, σε συνέχεια πολλών άλλων μεταξύ των δύο πλευρών, επιβεβαιώθηκε σε συνάντηση εργασίας μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ και της διεύθυνσης του  ΕΑΙΤΥ.

Η συνεργασία αυτή έλαβε χώρα στα γραφεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος σε πολύ καλό κλίμα, με την παρουσία και του Περιφερειάρχη κ. Σπύρου Σπυρίδων, καθώς  και βουλευτών της Αχαίας και έδωσε την ευκαιρία ουσιαστικής ανταλλαγής απόψεων σχετικά με την περαιτέρω ανάπτυξη και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και για άλλα ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος.
 
Το ΕΑΙΤΥ είναι το κατεξοχήν Ίδρυμα Πληροφορικής του ΥΠΕΠΘ, το οποίο έχει αναπτύξει ολοκληρωμένη τεχνογνωσία για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Παιδείας και ιδρύθηκε το 1985 με έδρα την Πάτρα. Από το 2006 στεγάζεται σε ένα σύγχρονο ιδιόκτητο κτήριο στην Πανεπιστημιούπολη Πατρών, ενώ διατηρεί και γραφεία στην Αθήνα. Απασχολεί 267 εργαζόμενους, από τους οποίους σχεδόν όλοι κατέχουν τίτλους σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης και μεταπτυχιακές σπουδές. Σύμφωνα με το θεσμικό του πλαίσιο (Ν.2909/2001), οι σκοποί του ΕΑΙΤΥ είναι η διεξαγωγή βασικής & εφαρμοσμένης έρευνας στην Πληροφορική, η  στήριξη της εκπαίδευσης και κάθε μορφής κατάρτισης σε σχέση με τις ΤΠΕ και την ΚτΠ, η ανάπτυξη τεχνολογίας και η μεταφορά τεχνογνωσίας, ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη προϊόντων υπολογιστικής τεχνολογίας, η στήριξη της κοινωνίας εν γένει στα θέματα της ΚτΠ και η παροχή συμβουλευτικών, σχεδιαστικών και διαχειριστικών υπηρεσιών, ειδικότερα προς το ΥΠΕΠΘ, σε θέματα μετάβασης στην ΚτΠ.
 
Το ΕΑΙΤΥ από το 1985 μέχρι σήμερα έχει εκτελέσει 350 έργα έρευνας και ανάπτυξης, έχει διοργανώσει 35 διεθνή και εθνικά επιστημονικά συνέδρια, ενώ το ερευνητικό προσωπικό του δημοσιεύει ετησίως περίπου 120 ερευνητικές εργασίες. Μέχρι σήμερα η συνεργασία του ΕΑΙΤΥ με το ΥΠΕΠΘ ήταν ουσιαστική και στενή, καθώς το ΕΑΙΤΥ ανέπτυξε τις παρακάτω δραστηριότητες:
 
(α) ανέλαβε μεγάλες τεχνολογικές δράσεις του ΥΠΕΠΘ (ΕΠΕΑΕΚ, ΕΠ ΚτΠ), όπως:
  • λειτουργία και συντονισμός του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, το οποίο μεταξύ άλλων υποστηρίζει τεχνικά και αποστέλλει το ηλεκτρονικό περιοδικό e-Emphasis σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας
  • διεξαγωγή επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ και πιστοποίηση,
  • αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ομογενειακή και διαπολιτισμική εκπαίδευση,
  • παρακολούθηση της παραγωγής εκπαιδευτικού λογισμικού, κλπ.
(β) ανέλαβε την εσωτερική υποστήριξη πληροφορικής του ίδιου του ΥπΕΠΘ σε δράσεις όπως:
  • υποστήριξη εισαγωγικών εξετάσεων, συστήματα αναπληρωτών,
  • μισθοδοσία υπαλλήλων, συστήματα αποσπάσεων, καταγραφές μαθητικού δυναμικού,
  • υποστήριξη τεχνικής υπηρεσίας και ασφάλεια συστημάτων ΥπΕΠΘ, προμήθειες εξοπλισμού, κλπ.
Ο καθηγητής κ. Π. Σπυράκης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το ΕΑΙΤΥ είναι μοναδικό «εργαλείο» για το ΥΠΕΠΘ, καθώς έχει ανανεώσιμο και νέο επιστημονικό δυναμικό υψηλού επιπέδου, είναι το μόνο ίδρυμα Πληροφορικής του ΥΠΕΠΘ, διαθέτει μείζονα τεχνογνωσία περί την εκπαίδευση και έχει αποδείξει τη βιωσιμότητά του. Εν τούτοις χρειάζεται θεσμική αναβάθμιση από το ΥΠΕΠΘ, καθώς δεν ανήκει σε κάποια Γενική Διεύθυνση του ΥΠΕΠΘ, δεν επιδοτείται ούτε για τα λειτουργικά του έξοδα, σε ορισμένες περιπτώσεις αντιμετωπίζεται ως εταιρία και υποβάλλεται σε διαπραγματεύσεις και παραδόξως, στερείται των «προνομίων» έρευνας, επειδή ανήκει στο ΥΠΕΠΘ. Στη συνέχεια ο κ. Σπυράκης παρουσίασε την ολοκληρωμένη πρόταση του ΕΑΙΤΥ για την ποιοτική μεταρρύθμιση κι αναβάθμιση των βασικών τομέων της εκπαίδευσης στα πλαίσια του ΕΣΠΑ, μέσα από τις παρακάτω κατηγορίες παρεμβάσεων:
  1. Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο - Εκπαιδευτικά Μέσα (ανάγκη για αναμόρφωση και βέλτιστη αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας)
  2. Υλικοτεχνικές Υποδομές (επέκταση, ενίσχυση, τεχνολογικός εκσυγχρονισμός)
  3. Διοίκηση της Εκπαίδευσης (εξορθολογισμός, πληροφοριακός εκσυγχρονσιμός)
  4. Διαδικασίες Αξιολόγησης (ανάγκη για συνεχή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, ορθολογικού συστήματος διοίκησης κι εποπτείας)
  5. Νέες Τεχνολογίες και Αξιοποίηση στην Εκπαιδευτική Διαδικασία (καινοτόμες εφαρμογές των ΤΠΕ στη σχολική ζωή)
  6. Βασική Κατάρτιση και Επιμόρφωση (θεσμοθέτηση υποχρεωτικών και προαιρετικών προγραμμάτων επιμόρφωσης)
Οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων μιας ποιοτικής μεταρρύθμισης κι αναβάθμισης της εκπαίδευσης στην Δ΄ προγραμματική περίοδο 2007-2013 περιλαμβάνουν:
  • Υποδομές σε όλα τα σχολεία και ευρυζωνικό δίκτυο (Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση»)
  • Εκπαιδευτικό λογισμικό και ψηφιακό υλικό
  • Επιμόρφωση όλων των Εκπαιδευτικών για την διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ στο σχολείο
  • Ανάπτυξη μηχανισμών υποστήριξης και ανατροφοδότησης
  • Ανάπτυξη ολοκληρωμένων δράσεων μεσαίας και μεγάλης κλίμακας για: «Εφαρμογή στα σχολεία από επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς, μεθόδων διδακτικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, με κατάλληλο εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό, σε κατάλληλες σχολικές εγκαταστάσεις (ψηφιακές τάξεις), με κατάλληλους υποστηρικτικούς μηχανισμούς»
Ο κ. Υπουργός αντιμετώπισε με πολύ ενδιαφέρον τα αιτήματα του Ινστιτούτου και εξέφρασε για μια ακόμα φορά την ικανοποίηση και ευαρέσκειά του για το ρόλο και την καθοριστική συμβολή του ΕΑΙΤΥ, επί σειρά ετών, στην προώθηση της Πληροφορικής και την εφαρμογή των Νέων Τεχνολογιών σε όλα τα προγράμματα και τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης στη χώρα.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας