e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Οι ενήλικες στην εκπαιδευτική διαδικασία
 

Η Αισθητική Αγωγή ..ενηλικιώνεται!

Δράσεις πολιτισμού στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
 
Η Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων του ΥΠΕΠΘ μέσα από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) προσφέρει σε άτομα άνω των 18ετών τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τον κύκλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Προσφέρει όμως και την ευκαιρία να καλλιεργήσουν δεξιότητες, να υλοποιήσουν δράσεις και να ανακαλύψουν άγνωστες πτυχές του εαυτού τους, κάτι που συμβαίνει συχνά μέσα από το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής.

Τη Δευτέρα, 12 Μαΐου 2008, με πρωτοβουλία του ΣΔΕ Ορχομενού του νομού Βοιωτίας, οργανώθηκε ημερίδα παρουσίασης των δράσεων Αισθητικής Αγωγής που υλοποίησαν τα ΣΔΕ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Οι προσκεκλημένοι, αφού ξεναγήθηκαν και γνώρισαν τα αρχαιολογικά και ιστορικά μνημεία της περιοχής, παρακολούθησαν στο Συνεδριακό Κέντρο Ορχομενού μια υψηλού επιπέδου εκδήλωση, στην οποία συμμετείχαν με παρουσιάσεις:
  • το ΣΔΕ Αλιβερίου με θέμα «Μουσική και Πολιτιστικά στοιχεία των μεταναστών της περιοχής»,  
  • το ΣΔΕ Άμφισσας με θέμα «Ο γάμος στη Φωκίδα από τις αρχές ως τα τέλη του 20ου αιώνα»,
  • το ΣΔΕ Λαμίας με θέμα «Η γελοιογραφία ως έκφραση κοινωνίας και ατόμου»
  • το ΣΔΕ Ορχομενού με θέμα «Τα πέτρινα ως σημείο πολιτισμικής αναφοράς»
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, ως κεντρικός ομιλητής, ο Γενικός Γραμματέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων, κ. Κων/νος Τσαμαδιάς, ο πρόεδρος του ΙΔΕΚΕ κ. Α. Καλδής, οι διευθυντές, οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευόμενοι των συμμετεχόντων σχολείων, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βουλευτές του νομού Βοιωτίας και πλήθος κόσμου.
 
Ο ΓΓΕΕ κ. Κ. Τσαμαδιάς αναφερόμενος στα υλοποιούμενα προγράμματα Αισθητικής Αγωγής στις δομές της Εκπαίδευσης Ενηλίκων ενημέρωσε το ακροατήριο ότι:
 
- στα 48 ΣΔΕ της χώρας εκπαιδεύτηκαν και εκπαιδεύονται, κατά τη χρονική περίοδο 2004–08, 12.149 πολίτες (έναντι 1.829 πολιτών κατά τη χρονική περίοδο 2000-04, ποσοστιαία αύξηση 564%)
- στα 58 ΚΕΕ της χώρας , σε 11 σχετικά προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης (Ιστορία της Τέχνης, Θέατρο–Θεατρική Παιδεία, Ακούγοντας Μουσική, Ελληνική Μουσική, Λαϊκός Πολιτισμός και Παράδοση, Φωτογραφία, Κινηματογράφος, Ζωγραφική–Αγιογραφία–Γλυπτική–Χαρακτική, Μουσεία, Βιβλία–Βιβλιοθήκες, Λογοτεχνία: Έλληνες και Ξένοι Λογοτέχνες) κατά την χρονική περίοδο 2004-08 εκπαιδεύτηκαν και εκπαιδεύονται 43.472 πολίτες (έναντι 2.130 πολιτών κατά τη χρονική περίοδο 2000 – 04, ποσοστιαία αύξηση 1,941%)
- στο πρόγραμμα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης «Πολιτισμός, Τουρισμός και Περιφερειακή Ανάπτυξη» του ΚΕΕΕΝΑΠ., κατά τη χρονική περίοδο 2008-09 θα εκπαιδευτούν 591 πολίτες
- στις 54 ΝΕΛΕ της χώρας, σε 24 προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στο θεματικό πεδίο της Αισθητικής Αγωγής, όπως, θέατρο, προετοιμασία παράστασης, κουκλοθέατρο, εκμάθηση παραδοσιακού μουσικού οργάνου, εκμάθηση παραδοσιακών χορών, ζωγραφική, αγιογραφία, γλυπτική, χαρακτική, ψηφιδωτό, κηροπλαστική, καλλιτεχνική βιβλιοδεσία, βιτρό, κεραμική, ραδιοφωνία–παραγωγή και παρουσίαση ραδιοφωνικών προγραμμάτων, καλλιτεχνική φωτογραφία, οικοτεχνία–χειροτεχνία, κοπτική–ραπτική Ι και ΙΙ, κέντημα μηχανής χειρός, υφαντική–ταπητουργία, κατασκευή παραδοσιακών στολών, κατασκευή κοσμημάτων, αργυροχρυσοχοΐα, ξυλογλυπτική) κατά τη χρονική περίοδο 2006-08 εκπαιδεύτηκαν και εκπαιδεύονται 30.957 πολίτες (έναντι 8.723 πολιτών κατά τη χρονική περίοδο 2000-04, ποσοστιαία αύξηση 255%).
 
Επεσήμανε ακόμη πως «βασικός στόχος είναι η σύζευξη της εκπαίδευσης των ενηλίκων με τις τέχνες και τον πολιτισμό, των δύο βασικών στοιχείων της ελληνικής διαχρονικής ταυτότητάς μας ως λαού, γι’ αυτό και επιδιώκεται να δημιουργηθούν γέφυρες αυθεντικής επικοινωνίας των εκπαιδευομένων με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό αλλά και το φυσικό περιβάλλον και να ενισχυθούν οι δεσμοί των εκπαιδευομένων με την εθνική, την ευρωπαϊκή και παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ιδρύσαμε ‘Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Διά Βίου Μάθησης’, το οποίο σύντομα θα λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης, στον Ορχομενό».
 
Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, επικαλούμενος τη ρήση του Κωνσταντίνου Τσάτσου πως «για να φτάσουμε στο ωραίο, πρέπει να συνδυάσουμε δυο ασύμβατα μεταξύ τους πράγματα, την αίσθηση και το νου», μίλησε για το ρόλο που μπορεί και πρέπει να παίξει η Αισθητική Αγωγή στην εποχή μας, από τη στιγμή που καλλιεργεί τις αισθήσεις και την αντίληψη μετουσιωμένα σε πράξη. Αναφέρθηκε στα 6.000 χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ προγράμματα Αισθητικής Αγωγής που υλοποιήθηκαν στα ελληνικά σχολεία και για την πλατιά συμμετοχή των 30.000 μαθητών στους Μαθητικούς Καλλιτεχνικούς Αγώνες, στοιχεία που αποδεικνύουν τις πολιτισμικές δυνατότητες που έχει η χώρα μας. «Οι δράσεις πολιτισμού», τόνισε, «δεν είναι χώρος άγονου ανταγωνισμού και συγκρουσιακής συνάντησης, είναι πεδίο άμιλλας, όπου συναντώνται και συμπορεύονται η ελεύθερη συμμετοχή, η ποιοτική δημιουργία, η φαντασία με το πνεύμα, η αξιοπρέπεια με το ήθος. Στα 36 Μουσικά και στα 3 Καλλιτεχνικά σχολεία που λειτουργούν σήμερα στην πατρίδα μας, αλλά και στα υπόλοιπα σχολεία μέσω της διαθεματικότητας που χαρακτηρίζει το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, καλλιεργούνται τα έμφυτα ταλέντα και διαχέεται η αισθητική αγωγή. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, υπηρετούμε το μεγαλείο της Ελλάδας που έχει αποδείξει πως δεν αντιγράφει, δεν ιδιοποιείται, αλλά ‘ήταν’ και ‘είναι’ αναλλοίωτο μέσα από τα στοιχεία του πολιτισμού της».
 
Σε όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, λειτουργούσε και εξέπεμπε ο Ραδιοφωνικός Σταθμός του ΣΔΕ Ορχομενού με συνεντεύξεις, ρεπορτάζ και ζωντανές εκπομπές. Τη δράση αυτή συντόνισε ο γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός κ. Γιώργος Παπαστεφάνου, ο οποίος μιλώντας στην κ. Α. Λεονάρδου, γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής Δια Βίου Μάθησης και συνεργάτιδα του e-Emphasis, θυμήθηκε με συγκίνηση τα χρόνια που «οργώναμε», όπως είπε χαρακτηριστικά, «την ελληνική επικράτεια μέσα στο πλαίσιο των ‘Σεμιναρίων Ραδιοφωνίας’». Ήταν μια καινοτόμος δράση του Υφυπουργείου Πολιτισμού αρχικά, που χρονολογείται στις απαρχές της ελεύθερης ραδιοφωνίας, γύρω στο 1988, και που στόχευε στη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση ατόμων τόσο του τυπικού όσο και του μη τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος σε σχέση με την παραγωγή ραδιοφωνικών εκπομπών κάθε είδους. «Ανοίγαμε ένα παράθυρο», συμπλήρωσαν οι συνεργάτες του κ. Παπαστεφάνου, κ. Σωτηροπούλου και κ. Σπηλιόπουλος, «σε μια δράση έξω από τις σχολικές υποχρεώσεις,  δίναμε κίνητρο ακόμα και σε συμβατικά ‘κακούς’ μαθητές να ασχοληθούν με κάτι, να δραστηριοποιηθούν ατομικά και ομαδικά και να αποδείξουν στον εαυτό τους και στους άλλους την αξία τους».
 
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας συνιστούν δομές της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Απευθύνονται σε πολίτες 18ετών και άνω που δεν έχουν τελειώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, χορηγούν τίτλο σπουδών ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου και αναγνωρισμένο από το ΑΣΕΠ, ενώ η διάρκεια σπουδών ανέρχεται σε 2έτη. Στους απόφοιτους δίνεται η δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Λύκειο που επιθυμούν, Γενικό, ΕΠΑΛ ή Εσπερινό, σε μεταγυμνασιακά ΙΕΚ (για ορισμένες ειδικότητες), στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΚΕΕ), στις Σχολές Γονέων και σε αυτόνομα προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων για αποφοίτους Γυμνασίου.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας