e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2008 - 11o 'Αλλα Τεύχη

Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
 

Ένα εικονικό ευρωπαϊκό μουσικό σχολείο με ελληνική τεχνογνωσία

Όσα θέλετε να γνωρίζετε για το πρόγραμμα VEMUS
 
Στη δημιουργία ενός πλαισίου μουσικής διδασκαλίας για δημοφιλή μουσικά όργανα, όπως το φλάουτο, το κλαρινέτο, το σαξόφωνο και η τρομπέτα, το οποίο θα είναι ανοικτό, δικτυωμένο και πολύγλωσσο και συγχρόνως θα προσφέρει υψηλή αλληλεπιδραστικότητα με τη χρήση καινοτόμων εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης, αποβλέπει το ευρωπαϊκό έργο VEMUS (Virtual European Music School), που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα «Τεχνολογίες της Κοινωνίας της Πληροφορίας» (IST - Information Society Technologies), στο 6ο Πρόγραμμα-Πλαίσιο Έρευνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Χρησιμοποιώντας ως κύριο όχημα τη μουσική και εμπλέκοντας ομάδες χρηστών από διαφορετικές χώρες και ποικίλα περιβάλλοντα, το VEMUS προσεγγίζει ανθρώπους με διαφορετικό πολιτιστικό και πολιτισμικό υπόβαθρο και δημιουργεί πολιτιστικούς δεσμούς, εξασφαλίζοντας την ευρύτερη διάδοση της γνώσης και των ερευνητικών αποτελεσμάτων και ενισχύοντας την απήχησή τους. Το καινοτόμο αυτό ευρωπαϊκό πρόγραμμα συντονίζεται από Έλληνες επιστήμονες, που αξιοποιούν την υψηλή τεχνολογία στη διδασκαλία της μουσικής, δημιουργώντας ένα πολύγλωσσο πρόγραμμα λογισμικού, το οποίο δρα ως εικονικός δάσκαλος, συμπληρώνοντας τον παραδοσιακό καθηγητή μουσικής.
 
Το πρόγραμμα ακούει τους μαθητευόμενους μουσικούς, καταγράφει τη μουσική τους στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, επισημαίνει τα λάθη τους και αξιολογεί τις επιδόσεις τους. Επιπλέον δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εξασκούνται και να μαθαίνουν, αισθανόμενα ότι παίζουν και δεν κάνουν τυποποιημένο μάθημα, χωρίς έτσι να έχουν κατ' ανάγκην δίπλα τους συνεχώς ένα πραγματικό δάσκαλο ή να πρέπει να πάνε στο ωδείο. Το πρόγραμμα δίνει επίσης τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους μουσικούς να βρίσκονται σε επαφή τόσο μεταξύ τους όσο και με τους δασκάλους τους μέσω του διαδικτύου.
 
Το διαδραστικό περιβάλλον του VEMUS ενσωματώνει τα ακόλουθα εργαλεία, σχεδιασμένα έτσι ώστε να συμπληρώνουν και να ενισχύουν τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας της μουσικής σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα:
  • Μελέτη κατ
    Χρησιμοποιώντας ως κύριο όχημα τη μουσική και εμπλέκοντας ομάδες χρηστών από διαφορετικές χώρες και ποικίλα περιβάλλοντα, το VEMUS προσεγγίζει ανθρώπους με διαφορετικό πολιτιστικό και πολιτισμικό υπόβαθρο και δημιουργεί πολιτιστικούς δεσμούς, εξασφαλίζοντας την ευρύτερη διάδοση της γνώσης και των ερευνητικών αποτελεσμάτων και ενισχύοντας την απήχησή τους. Το καινοτόμο αυτό ευρωπαϊκό πρόγραμμα συντονίζεται από Έλληνες επιστήμονες, που αξιοποιούν την υψηλή τεχνολογία στη διδασκαλία της μουσικής, δημιουργώντας ένα πολύγλωσσο πρόγραμμα λογισμικού, το οποίο δρα ως εικονικός δάσκαλος, συμπληρώνοντας τον παραδοσιακό καθηγητή μουσικής.
     
    Το πρόγραμμα ακούει τους μαθητευόμενους μουσικούς, καταγράφει τη μουσική τους στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, επισημαίνει τα λάθη τους και αξιολογεί τις επιδόσεις τους. Επιπλέον δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εξασκούνται και να μαθαίνουν, αισθανόμενα ότι παίζουν και δεν κάνουν τυποποιημένο μάθημα, χωρίς έτσι να έχουν κατ' ανάγκην δίπλα τους συνεχώς ένα πραγματικό δάσκαλο ή να πρέπει να πάνε στο ωδείο. Το πρόγραμμα δίνει επίσης τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους μουσικούς να βρίσκονται σε επαφή τόσο μεταξύ τους όσο και με τους δασκάλους τους μέσω του διαδικτύου.
     
    Το διαδραστικό περιβάλλον του VEMUS ενσωματώνει τα ακόλουθα εργαλεία, σχεδιασμένα έτσι ώστε να συμπληρώνουν και να ενισχύουν τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας της μουσικής σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα:
    • Μελέτη κατ' ιδίαν: Οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους δυνατότητες, όπως η αυτόματη αξιολόγηση της απόδοσής τους και ο δομημένος σχολιασμός, ειδικά για τα μέτρα του κάθε μαθητή. Με τη χρήση των εργαλείων αυτών βελτιώνεται η απόδοση της μελέτης στο σπίτι.
    • Μουσική τάξη: Μέσω του VEMUS αναπτύσσονται καινοτόμες μέθοδοι για την υποστήριξη της μουσικής διδασκαλίας σε ομάδες μαθητών. Οι μέθοδοι αυτές συμπεριλαμβάνουν εργαλεία υποστήριξης του δασκάλου και εργαλεία για ομαδικές δραστηριότητες και ασκήσεις.
    • Διδασκαλία εξ αποστάσεως: Το περιβάλλον του VEMUS επιτρέπει την εξ αποστάσεως καθοδήγηση των μαθητών, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της προόδου τους. Μέσω αυτών των δυνατοτήτων ενισχύεται η σχέση δασκάλου-μαθητών και πέρα από το πλαίσιο της τάξης, ενώ επιπλέον μπορούν να συμμετέχουν σε αυτό ακόμα και μαθητές που βρίσκονται σε γεωγραφικά απομονωμένες περιοχές.
    Το VEMUS απευθύνεται και στις τρεις αυτές κατηγορίες μουσικής διδασκαλίας, που είναι μεν διακριτές αλλά αλληλοσυμπληρώνονται, αναπτύσσοντας διαδραστικά εργαλεία που συνδυάζουν την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή, πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία. Τίθενται έτσι τα τεχνολογικά και παιδαγωγικά θεμέλια, αφενός για την εικονική συνάντηση δασκάλων και μαθητών μουσικής από ολόκληρη την Ευρώπη,θα το ονομάζαμε ένα Εικονικό Ευρωπαϊκό Μουσικό Σχολείο, και αφετέρου τη διερεύνηση νέων μεθόδων και πρακτικών στη μουσική διδασκαλία.
     
    Στην κοινοπραξία του VEMUS συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες,η Ελλάδα, η Γαλλία,η Σουηδία, η Λιθουανία, η Εσθονία και η Ρουμανία. Συντονιστής του έργου είναι το Ελληνικό Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ), με υπεύθυνο τον δρ κ. Ταμπουρατζή, ενώ συμμετέχουν ακόμα άλλοι δύο ελληνικοί φορείς,  η Ελληνογερμανική Αγωγή και η Φίλιππος Νάκας Α.Ε.. Οι άλλοι ευρωπαϊκοί φορείς είναι: το γαλλικό GRAME (Centre National de Creation Musicale), το σουηδικό Royal Institute of Technology (KTH), το ιταλικό UAB Balteck, το ρουμανικό ΤEHNE (Center for Innovation and Development in Education) και τοOU Miksike.
     
    Στο πλαίσιο του έργου προβλέπονται επίσης δράσεις προσανατολισμένες στην αγορά και τη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με σκοπό την εμπορική εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων του έργου. Προς το παρόν, τα χαρακτηριστικά του VEMUS δε διατίθενται στο εμπόριο από κανένα σύστημα ή μέθοδο. Τα εργαλεία που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του VEMUS αναμένεται να φέρουν επανάσταση στη διδασκαλία της μουσικής, συνδυάζοντας την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή διδασκαλία σε ένα πλήρες, διαδραστικό περιβάλλον. Υπάρχουν, επομένως, πολλές δυνατότητες για την εμπορική αξιοποίησή τους η οποία αναμένεται στο προσεχές μέλλον.
           
    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα www.vemus.org.
    ιδίαν: Οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους δυνατότητες, όπως η αυτόματη αξιολόγηση της απόδοσής τους και ο δομημένος σχολιασμός, ειδικά για τα μέτρα του κάθε μαθητή. Με τη χρήση των εργαλείων αυτών βελτιώνεται η απόδοση της μελέτης στο σπίτι.
  • Μουσική τάξη: Μέσω του VEMUS αναπτύσσονται καινοτόμες μέθοδοι για την υποστήριξη της μουσικής διδασκαλίας σε ομάδες μαθητών. Οι μέθοδοι αυτές συμπεριλαμβάνουν εργαλεία υποστήριξης του δασκάλου και εργαλεία για ομαδικές δραστηριότητες και ασκήσεις.
  • Διδασκαλία εξ αποστάσεως: Το περιβάλλον του VEMUS επιτρέπει την εξ αποστάσεως καθοδήγηση των μαθητών, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της προόδου τους. Μέσω αυτών των δυνατοτήτων ενισχύεται η σχέση δασκάλου-μαθητών και πέρα από το πλαίσιο της τάξης, ενώ επιπλέον μπορούν να συμμετέχουν σε αυτό ακόμα και μαθητές που βρίσκονται σε γεωγραφικά απομονωμένες περιοχές.
Το VEMUS απευθύνεται και στις τρεις αυτές κατηγορίες μουσικής διδασκαλίας, που είναι μεν διακριτές αλλά αλληλοσυμπληρώνονται, αναπτύσσοντας διαδραστικά εργαλεία που συνδυάζουν την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή, πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία. Τίθενται έτσι τα τεχνολογικά και παιδαγωγικά θεμέλια, αφενός για την εικονική συνάντηση δασκάλων και μαθητών μουσικής από ολόκληρη την Ευρώπη,θα το ονομάζαμε ένα Εικονικό Ευρωπαϊκό Μουσικό Σχολείο, και αφετέρου τη διερεύνηση νέων μεθόδων και πρακτικών στη μουσική διδασκαλία.
 
Στην κοινοπραξία του VEMUS συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες,η Ελλάδα, η Γαλλία,η Σουηδία, η Λιθουανία, η Εσθονία και η Ρουμανία. Συντονιστής του έργου είναι το Ελληνικό Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ), με υπεύθυνο τον δρ κ. Ταμπουρατζή, ενώ συμμετέχουν ακόμα άλλοι δύο ελληνικοί φορείς,  η Ελληνογερμανική Αγωγή και η Φίλιππος Νάκας Α.Ε.. Οι άλλοι ευρωπαϊκοί φορείς είναι: το γαλλικό GRAME (Centre National de Creation Musicale), το σουηδικό Royal Institute of Technology (KTH), το ιταλικό UAB Balteck, το ρουμανικό ΤEHNE (Center for Innovation and Development in Education) και τοOU Miksike.
 
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπονται επίσης δράσεις προσανατολισμένες στην αγορά και τη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με σκοπό την εμπορική εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων του έργου. Προς το παρόν, τα χαρακτηριστικά του VEMUS δε διατίθενται στο εμπόριο από κανένα σύστημα ή μέθοδο. Τα εργαλεία που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του VEMUS αναμένεται να φέρουν επανάσταση στη διδασκαλία της μουσικής, συνδυάζοντας την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή διδασκαλία σε ένα πλήρες, διαδραστικό περιβάλλον. Υπάρχουν, επομένως, πολλές δυνατότητες για την εμπορική αξιοποίησή τους η οποία αναμένεται στο προσεχές μέλλον.
       
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα www.vemus.org.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας