e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2007 - 1o 'Αλλα Τεύχη

Περιβάλλον - Υγεία
 

Περιβαλλοντική Αγωγή: Μάθημα ζωής για το Περιβάλλον και την Κοινωνία των Πολιτών

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) αποτελεί έκφραση ενός σύγχρονου τρόπου εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο. Βασικός στόχος της είναι η διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου αξιών, που θα χαρακτηρίζονται από το σεβασμό στο περιβάλλον, τη συμμετοχή και την ανάληψη πρωτοβουλιών.

Οι μαθητές, μέσω της επιστημονικής γνώσης και της εμβάθυνσης, υιοθετούν θετική στάση απέναντι στο περιβάλλον και στον άνθρωπο. Παράλληλα, ο μετασχηματισμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε Εκπαίδευση για την Αειφορία, διευρύνει δημιουργικά την ενασχόληση με νέα γνωστικά πεδία και τον προβληματισμό - τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. 
Με βασικούς πυλώνες το περιβάλλον, την κοινωνία και τον πολιτισμό, η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη καλλιεργεί την έννοια του ενεργού πολίτη. Μέσα από τη διαδικασία της βιωματικής μάθησης, ενισχύεται η συμμετοχή στην κοινωνική πραγματικότητα, ενώ ταυτόχρονα προωθούνται σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι συνεργασίας και ενισχύεται η θετική στάση σε δράσεις για θέματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Στο πλαίσιο της εισαγωγής καινοτόμων δράσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία, συντονίζονται και ενισχύονται οι ακόλουθες ενέργειες:

  • Ίδρυση 15 νέων Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) και του Κ.Π.Ε. Ακρόπολης (Συντονιστικού Κ.Π.Ε.), ώστε να ολοκληρωθεί το δίκτυο, απαριθμώντας 58 κέντρα σε όλη τη χώρα.
  • Υποστήριξη των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι συντονίζουν σε επίπεδο νομών την πραγματοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Με τη συγχρηματοδότηση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του Ε.Π.Ε.Α.Κ. ΙΙ - Γ΄ Κ.Π.Σ., από τον Σεπτέμβριο του 2007 ξεκινάει η επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης και 11.000 περίπου εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας, της Δευτεροβάθμιας, της Τεχνικής Εκπαίδευσης και των Ειδικών Σχολείων μέσω 740 σεμιναρίων και φορέα υλοποίησης το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο.
  • Διαμόρφωση του περιεχομένου του προγράμματος «Περιβαλλοντικές Τάξεις – Καλλιστώ» για την τρέχουσα σχολική χρονιά, που θα χρηματοδοτηθεί από το Ε.Π.Ε.Α.Κ. ΙΙ, με τελικό δικαιούχο την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων Κ.Π.Σ. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Το πρόγραμμα θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν την περιβαλλοντική αξία σημαντικών ελληνικών οικοσυστημάτων.
  • Με αφορμή τη συμπλήρωση της δεκαετίας της UNESCO για την Εκπαίδευση και την Αειφόρο Ανάπτυξη (2005-2014), σχεδιάζονται υποστηρικτικές δράσεις. Η νέα σχολική χρονιά έχει ως θεματικό άξονα «Δάσος – Πράσινος Πλανήτης».
Το ΥΠ.Ε.Π.Θ. δίνει ιδαίτερη βαρύτητα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, την οποία σκοπεύει να αναβαθμίσει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο της «Εθνικής Στρατηγικής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη». Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σύσκεψη υπό την Προεδρία της Υπουργού Παιδείας, στην οποία συζητήθηκε η σημασία της Εκπαίδευσης στην Αειφόρο Ανάπτυξη για την προαγωγή αξιών όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η κοινωνική συνοχή, η αλληλεγγύη, ο πολιτισμός, η ισότητα των φύλων, τα δικαιώματα του ατόμου, η ποιότητα ζωής, κλπ. Μερικά από τα σημεία που απασχόλησαν τη σύσκεψη είναι τα εξής:
 
  • Η ανάγκη για κινητοποίηση πολλών δυνάμεων (υπουργείων, μη-κυβερνητικών οργανώσεων, επιστημονικών φορέων, κλπ), ώστε να δημιουργηθεί ένα ευρύ ρεύμα υπέρ των εννοιών της Αειφόρου Ανάπτυξης
  • Η σύνδεση των υφιστάμενων Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευση με Ακαδημαϊκά και Ερευνητικά Ιδρύματα που ειδικεύονται στις επιστήμες του Περιβάλλοντος και του Πολιτισμού και η δημιουργία δικτύων
  • Η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη με σύγχρονα εργαλεία, όπως το Διαδίκτυο, που περιορίζουν τη γραφειοκρατία
  • Η διαρκής αξιολόγηση των σχετικών προγραμμάτων
Επίσης, ένα από τα θέματα που εξετάστηκε ήταν η εκπαίδευση των μαθητών στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών και για το πώς οι ίδιοι μπορούν να προστατευθούν αλλά και να προστατέψουν το περιβάλλον. Αναφορά έγινε στο σχέδιο "Ξενοκράτης", το οποίο εφαρμόζεται σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών για το οποίο πρέπει να ενημερώνονται συνεχώς εκπαιδευτικοί και μαθητές.
 
Στη συνέχεια έγινε αναφορά στα αποτελέσματα των κινήσεων για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση που υλοποιήθηκαν το περασμένο σχολικό έτος και συζητήθηκαν τρόποι για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση της αγωγής των μαθητών στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος και της καλλιέργειας οικολογικής συνειδήσεως.
  
Αποφασίσθηκε να σχεδιαστεί σε συνεργασία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. με τα Ερευνητικά Κέντρα και τα αρμόδια Τμήματα Α.Ε.Ι. ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα απευθύνεται τόσο στους καθηγητές όσο και στους μαθητές. Ανάμεσα στα θέματα που θα περιλαμβάνει το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι οι κλιματικές αλλαγές και πως αυτές επηρεάζουν τη ζωή μας, οι τρόποι προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, το Πρωτόκολλο του Κυότο, η βιοποικιλότητα, ο πολιτισμός αλλά και η κοινωνική ισότητα.
 
Η κα Υπουργός επισήμανε την ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην εκπαίδευση για τα θέματα του περιβάλλοντος και των κλιματικών αλλαγών όμως με τρόπο απλό και κατανοητό έτσι ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν τη σημασία του προβλήματος αλλά και την ανάγκη να δράσουν για την αντιμετώπισή του.
 
Στη σύσκεψη μετείχαν ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠ.Ε.Π.Θ. καθηγητής κ. Α. Καραμάνος, οι Ειδικοί Γραμματείς καθηγητής κ. Α. Κυριαζής και κ. Κ. Ράμμας, ο Ακαδημαϊκός κ. Χρ. Ζερεφός Πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ο καθηγητής Παν/μίου Αθηνών κ. Γ. Χρόνης Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, ο καθηγητής Ε.Μ.Π. κ. Γ. Καραγιάννης Πρόεδρος του Ερευνητικού Κέντρου «ΑΘΗΝΑ», οι καθηγητές του Γεωπονικού Παν/μίου Αθηνών κα. Κ. Χρονοπούλου και κ. Γ. Μιγκίρος, ο Επίκουρος Καθηγητής του Παν/μίου Αιγαίου κ. Τρ. Ακριώτης, η κα Α. Μαλωτίδη από το Μεσογειακό Γραφείο Ενημέρωσης, ο εκπαιδευτικός Δρ. Α. Δημητρόπουλος, ο Διευθυντής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Γ. Κασιμάτης, ο Δρ. Μ. Πετράκης Διευθυντής Ινστιτούτου Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και ο Δρ. Μ. Παρασκευάς στέλεχος του Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών (Ε.Α.Ι.Τ.Υ.).

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας