e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιανουάριος 2008 - 5o 'Αλλα Τεύχη

Ευρωπαϊκά Θέματα
 

Προβολή των στόχων της Ελληνικής Εκπαίδευσης σε άρθρο Υπουργού Παιδείας στον ECONOMIST

Η εκπαίδευση είναι το ασφαλέστερο όχημα προς το μέλλον
 
Να σεβαστούν την πολυμορφία της Ευρώπης και τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας κάλεσε τους πολιτικούς ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, μέσω άρθρου του στον Economist. Στην ειδική ετήσια έκδοση της έγκριτης βρετανικής επιθεώρηση, «Η Ελλάδα το 2008», ο κ. Στυλιανίδης παρουσίασε αναλυτικά τις απόψεις του για την Παιδεία στην Ευρώπη και στην Ελλάδα του σήμερα. «Ο απόλυτος στόχος της εκπαίδευσης είναι η Παιδεία», σημειώνει ο Υπουργός Παιδείας, «Και παιδεία είναι κάτι υψηλότερο. Η έννοια «Παιδεία» συμπεριλαμβάνει τη γνώση και την πληροφόρηση, τις νέες δεξιότητες, στοιχεία αναγκαία για την επαγγελματική αποκατάσταση. Συμπεριλαμβάνει όμως και την ηθική, αξιακή, πολιτική διάπλαση του ανθρώπινου χαρακτήρα».

Όσο για το ρόλο της εκπαίδευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών-μελών, ο κ. Στυλιανίδης ήταν σαφής: «Η εκπαίδευση για μας είναι δημόσιο αγαθό, που η πολιτεία οφείλει να παρέχει σε όλους δωρεάν. Τόνισα ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ευρώπης μας είναι η πολυμορφία. Δεν πρέπει να κλωνοποιήσουμε τους πολιτισμούς μας αλλά να σεβαστούμε την Ευρώπη των πατρίδων. Πρέπει να αντιστοιχίσουμε αλλά όχι να εναρμονίσουμε -με την έννοια της εξομοίωσης- τα εθνικά εκπαιδευτικά μας συστήματα. Έτσι, δεν θα διασώσουμε μόνο την Ευρώπη των πατρίδων, αλλά θα ενισχύσουμε και από την άποψη του ανταγωνισμού την Ε.Ε., στο επίπεδο της διεθνούς αγοράς».
 
Ως προς την εκπαιδευτική πολιτική στη χώρα μας. ο κ. Στυλιανίδης στάθηκε αρχικά στο ζήτημα της χρηματοδότησης, επισημαίνοντας ότι οι δαπάνες αυξήθηκαν το 1999-2004 κατά 1.3 δις ευρώ και την περίοδο 2004-2007 κατά 2.4 δις ευρώ, ενώ φέτος είναι 6.5% περισσότερες από πέρυσι. Πρόσθεσε, επίσης ότι ο σωστός σχεδιασμός του 4ου ΚΠΣ για την εκπαίδευση εξασφάλισε την έγκριση 2.2 δις ευρώ (το 14% δηλ, του συνόλου).
 
«Συχνότατα το πρόβλημα στην εκπαίδευση της χώρας μας δεν είναι πρόβλημα έλλειψης πόρων, αλλά ορθολογιστικής και ανταποδοτικής διαχείρισης και αξιοποίησης πόρων», προσθέτει ο κ. Στυλιανίδης στο άρθρο του. «Γεγονός που μας καλεί να ασκήσουμε ένα σύγχρονο management στο χώρο του ΥΠΕΠΘ τόσο σε σχέση με τη στρατηγική όσο και σε σχέση με την εκπαιδευτική καθημερινότητα. Από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντα μας επιδιώξαμε ασκώντας αυτό το σύγχρονο management να εκτονώσουμε εντάσεις, να αντιμετωπίσουμε εκκρεμή προβλήματα, να διαχειριστούμε αποτελεσματικά το ανθρώπινο δυναμικό χωρίς όμως ούτε στιγμή να σταματήσουμε την προώθηση στην πράξη μίας σύγχρονης μεταρρυθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής». Αφού αναφέρθηκε στην προτεραιότητα της κάλυψης των κενών στα σχολεία και στη διάδοση της χρήσης των νέων τεχνολογιών. ο Υπουργός Παιδείας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην οικολογική διάσταση του σύγχρονου σχολείου, παραθέτοντας τις ενέργειες που έχουν ήδη γίνει και τους σχετικούς στόχους που έχουν τεθεί.
 
«Πρωτοπορώντας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο ενσωματώνουμε στα νέα μας κτίρια βιοκλιματικά συστήματα και σύγχρονες ενεργειακές πρακτικές που από μόνες τους προάγουν την περιβαλλοντική συνείδηση του μαθητή, εξοικονομούν ενέργεια και προστατεύουν το περιβάλλον. Εγκαινιάσαμε πρόσφατα τέτοια μοντέλα σχολείων που ενσωματώνουν φωτοβολταϊκά συστήματα, αισθητήρες διοξειδίου του άνθρακα, αυτοματισμούς ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, πράσινες στέγες, συστήματα φυσικού αερισμού, συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας. οικολογικά υλικά, περιβαλλοντικά διαμορφωμένο αύλιο χώρο. Με τις εφαρμογές μας στο νέο τυπικό δωδεκαθέσιο σχολείο μειώνονται οι αέριες εκπομπές κατά 20.000 κιλά το χρόνο.
 
Στο τέλος τους πενταετούς προγράμματος του 2012 με τα φωτοβολταϊκά συστήματα και τα βιοκλιματικά να έχουν τοποθετηθεί στο 80% των νηπιαγωγείων και στο 60% των υπολοίπων σχολείων, η συνολική μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ετήσια βάση θα είναι 7.330 τόνοι και θα παράγεται εναλλακτική ενέργεια 8.497.500 κιλοβατώρες το χρόνο. Με τον τρόπο αυτό του έξυπνου βιοκλιματικού-περιβαλλοντικού σχολείου δε συμβάλλoυμε μόνο στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης στο νέο μαθητή, η οποία συμπληρώνεται και με το πιλοτικό πρόγραμμα ανακύκλωσης που ξεκινούμε σε 33 σχολεία και θα επεκτείνουμε σταδιακά σ’ ολόκληρη τη χώρα».
 
Κλείνοντας. ο κ. Στυλιανίδης παρουσίασε τους πέντε πυλώνες της νέας σύγχρονης ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής πολιτικής με τον τίτλο: «Έλληνας πολίτης της Ευρώπης-Έλληνας πολίτης του κόσμου», που είναι οι ακόλουθοι:
  • Ανθρωποκεντρική εκπαίδευση, με μια δέσμη μέτρων για τη στήριξη ή την επανένταξη ατόμων με αναπηρία, κοινωνικά ευαίσθητών ομάδων (Αθίγγανοι. Ρομ. Πρόσφυγες, παλιννοστούντες ομογενείς) καθώς και για την εφαρμογή μίας Σύγχρονης Ευρωπαϊκής Μειονοτικής Πολιτικής για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης.
  • Περιβαλλοντική εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη.
  • Ψηφιακή σύγκλιση, που περιλαμβάνει ισότητα στην πρόσβαση, καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού, εφαρμογή τηλεκπαίδευσης, κλπ.
  • Πολυγλωσσία, γλωσσομάθεια και ελληνοφωνία, δηλαδή η εισαγωγή και η πιστοποίηση ξένων γλωσσών στα σχολεία, η δημιουργία δικτύου ελληνικών σχολείων στα Βαλκάνια, που θα λειτουργήσουν ως πύλη εισόδου προς τα ελληνικά Πανεπιστήμια και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθιστώντας έτσι την Ελλάδα εκπαιδευτικό κέντρο της Ν.Α. Ευρώπης, ενίσχυση ελληνικών εδρών σε ξένα πανεπιστήμια κ.α.
  • Σύνδεση της Παιδείας με τον ελληνικό πολιτισμό με μία σειρά από δράσεις που ενισχύουν και επικαιροποιούν την πολιτισμική μας συνείδηση προωθώντας παράλληλα και τις Ολυμπιακές ¶ξιες.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας