e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Ανθρωποκεντρική Διάσταση
 

Μία ακόμα καινοτομία του ΥΠΕΠΘ!

 Τα σχολεία αποκτούν ονοματεπώνυμο!
 
Στο πλαίσιο της ανάπτυξης πολιτισμικής συνείδησης και ιστορικής γνώσης των μαθητών και στην προσπάθεια ποιοτικής πολιτιστικής αναβάθμισης της λειτουργίας του Σχολείου, καθιερώνεται η προσθήκη προσωνυμίας στη σημερινή αριθμητική επωνυμία  των Σχολείων της χώρας. Η προσθήκη κρίνεται παιδαγωγικά και κοινωνικά απαραίτητη, διότι η αριθμητική επωνυμία προσδίδει χροιά «κελιών φυλακής».

Η προσωνυμία  θα είναι δηλωτική της ιστορικής και πολιτιστικής παράδοσης της περιοχής ή του τόπου γενικότερα και αναφέρεται σε ονόματα ευεργετών, προσωπικοτήτων των γραμμάτων και των Τεχνών, καλλιτεχνών, ατόμων της ιστορικής και θρησκευτικής ζωής του τόπου και γενικότερα προσώπων που προσέφεραν αναγνωρισμένες και αξιόλογες υπηρεσίες στον τόπο και στο έθνος και αποτελούν πρότυπα. Για παράδειγμα αναφέρουμε μερικά ονόματα που προτάθηκαν από σχολείο της Αθήνας: Ευριπίδειο, Αριστοφάνειο, Νίκειο, Αντώνης Σαμαράκης, Αλίκη Γιωτοπούλου Μαραγκοπούλου, Θεμιστοκλής, κλπ. Η προσωνυμία μπορεί να συνδυαστεί με πλήθος παιδαγωγικών και διδακτικών δραστηριοτήτων που θα προσδώσουν έναν περισσότερο λειτουργικό ρόλο σε κάθε σχολική μονάδα, αφού δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές:
  • Να έρθουν σε επαφή με ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία της περιοχής τους.
  • Να γνωρίσουν τις προσωπικότητες που έζησαν και έδρασαν στο συγκεκριμένο χώρο, καθώς και την προσφορά τους.
  • Να αναπτύξουν δράσεις, συλλέγοντας υλικό που αναφέρεται στη συγκεκριμένη προσωπικότητα (γραπτά κείμενα, ιστορικά στοιχεία, εικόνες).
  • Να συνεργαστούν με τους συμμαθητές τους παρουσιάζοντας σχέδια εργασίας (project).
  • Να δημιουργήσουν μουσεία τοπικής ιστορίας στα σχολεία τους, όπου θα εκτίθενται συλλογές αντικειμένων.
  • Να δημιουργήσουν βιβλιοθήκες για εμπλουτισμό των γνώσεων σχετικά με το προσωνύμιο.
  • Να ανταλλάσσουν επισκέψεις μεταξύ σχολείων για γνωριμία των ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων και συλλογών των άλλων σχολείων.
  • Να διοργανώσουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς εορταστική – πολιτιστική εκδήλωση σε συνεργασία με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, όπου θα ανακοινωθεί επίσημα η προσωνυμία του Σχολείου και θα παρουσιαστούν οι εργασίες των μαθητών.
Μέσα στα πλαίσια υλοποίησης αυτού του προγράμματος, από τις 15-02-2008 κλήθηκαν οι Περιφερειακοί Διευθυντές να συστήσουν τριμελείς επιτροπές ανά νομό, από εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης που έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες, προκειμένου να συντάξουν σε συνεργασία με τους Συλλόγους διδασκόντων του κάθε σχολείου, καταλόγους με ονόματα διακεκριμένων για την προσφορά τους ανθρώπων του πνεύματος, των γραμμάτων, των τεχνών, του αθλητισμού και γενικότερα της ιστορικής και θρησκευτικής παράδοσης του τόπου. Οι Σύλλογοι των καθηγητών σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων αλλά και με τους μαθητές, πρότειναν διάφορα ονόματα και κάθε σχολείο υπέβαλε τις προτάσεις του στα αρμόδια Γραφεία Εκπ/σης.
 
Μέχρι πρόσφατα τα σχολεία ήταν σε διαδικασία επιλογής. Οι κατάλογοι απεστάλησαν από τους Περιφερειακούς Διευθυντές έως τα τέλη Μαΐου 2008 στις Δ/νσεις Σπουδών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης. Στη συνέχεια ενημερώθηκαν οι αρμόδιοι φορείς για την παιδαγωγική και κοινωνική σημασία της ενέργειας αυτής, προκειμένου να προχωρήσουν στις προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία ενέργειες, ώστε να εκδοθούν οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας