e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Περιβαλλοντικά Θέματα
 

Το στοίχημα της Αειφόρου Ανάπτυξης

Σεμινάριο-διαβούλευση στο ΥΠΕΠΘ
 
Πολύς λόγος γίνεται για την Αειφόρο Ανάπτυξη, έναν πρωταρχικό στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που διέπει όλες τις πολιτικές και τις δραστηριότητές της. Ποια όμως είναι η πρακτική σημασία του όρου αυτού; Η Αειφόρος Ανάπτυξη αφορά στην φυσική εξέλιξη της ζωής και στις προσπάθειες μας, έτσι ώστε οι ανάγκες της παρούσας γενιάς να ικανοποιούνται χωρίς να υποθηκεύεται η δυνατότητα των επόμενων γενεών να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες. Αποσκοπεί στη διασφάλιση της ικανότητας της γης να ευνοεί όλες τις μορφές ζωής και βασίζεται στις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας των φύλων, της αλληλεγγύης, του κράτους δικαίου, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων της ελευθερίας και της ισότητας ευκαιριών για όλους. Αποβλέπει στη συνεχή βελτίωση της ποιότητας ζωής και των συνθηκών διαβίωσης στη Γη προς όφελος του ανθρώπου διαχρονικά. Η εκπαίδευση είναι προϋπόθεση για να προωθηθούν οι απαραίτητες αλλαγές και να παρασχεθούν σε όλους τους πολίτες οι βασικές δεξιότητες που απαιτούνται για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΑΑ).

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων διοργάνωσε στις 15-16 Απριλίου 2008 Σεμινάριο–Διαβούλευση Στελεχών Εκπαίδευσης Σχολικών Καινοτόμων Δραστηριοτήτων και Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη κατά την 4η Προγραμματική Περίοδο: Παρόν και Μέλλον». Το εν λόγω Σεμινάριο-Διαβούλευση συνδιοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων του ΥΠΕΠΘ και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΕΑΕΚ. Στόχος του σεμιναρίου ήταν η ενημέρωση-διαβούλευση των Στελεχών Εκπαίδευσης Σχολικών-Καινοτόμων Δραστηριοτήτων και Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την ανάπτυξη μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία θα μπορεί να διαμορφώνει αξίες και στάσεις που θα οδηγούν σε βιώσιμο μέλλον την ανθρωπότητα, σε ένα πλαίσιο γενικότερης χάραξης Εθνικής Στρατηγικής για την Εκπαίδευση και την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΣΑΑ). Η Διαβούλευση μεταξύ των συμμετεχόντων αναπτύχθηκε στους παρακάτω θεματικούς άξονες:
 
Καινοτόμες δραστηριότητες και σχολικά προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Σταδιοδρομίας / παρόν και μέλλον.
  • Επιμόρφωση / παρόν και μέλλον
-στελεχών εκπαίδευσης
-εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων
  • Ο ρόλος και η θεσμική αναβάθμιση των υπεύθυνων Σχολικών-Καινοτόμων Δραστηριοτήτων και των μελών των Παιδαγωγικών Ομάδων ΚΠΕ.
  • Θεματικά δίκτυα και πλαίσιο λειτουργίας / παρόν και μέλλον.
  • Προτάσεις ένταξης των σχολικών-καινοτόμων δραστηριοτήτων στο 4ο ΚΠΣ
  • Σχολικές-καινοτόμες δραστηριότητες με κατεύθυνση την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη.
Η διαβούλευση αυτή έγινε για πρώτη φορά. Συμμετείχαν όλοι οι υπεύθυνοι για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, για την Αγωγή Υγείας, για την Κυκλοφοριακή Αγωγή, για τις θεματικές ουσιαστικά δραστηριότητες της εκπαίδευσης μας, καθώς επίσης και οι υπεύθυνοι για το Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Την πρώτη μέρα της Διαβούλευσης  παρευρέθησαν ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, ο Γενικός Γραμματέας πρέσβης κ. Δ. Πλατής, ο Δ/ντής Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης του ΥΠΕΠΘ, κ. Α. Κόπτσης, ο Δ/ντής Σπουδών Β/θμιας Εκπ/σης του ΥΠΕΠΘ, κ. Θ. Νικολόπουλος, και λοιποί Δ/ντές άλλων συναφών Δ/νσεων του ΥΠΕΠΘ. Ο Υπουργός Παιδείας, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, ο οποίος και κήρυξε την έναρξη των εργασιών του σεμιναρίου, διατυπώνοντας τους στόχους της διαβούλευσης δήλωσε ότι θα πρέπει: «..όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι σύμβουλοι που συμμετέχουν να καταθέσουν τις προτάσεις τους, οι οποίες θα τύχουν επεξεργασίας από μια ειδική επιτροπή, όπου θα συμμετέχουν και επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους, και με βάση τα συμπεράσματα που θα προκύψουν θα παρουσιαστούν οι δέκα πρωτοβουλίες, που θα αναπτυχθούν από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθώς επίσης και η θεσμική πρωτοβουλία για νομοθέτηση, η οποία θα κινητροδοτεί τη συμμετοχή σε αυτό το κομμάτι της εκπαίδευσης». Όπως τόνισε ο κ. Στυλιανίδης, «ένα εκπαιδευτικό σύστημα για να είναι πλήρες θα πρέπει να δίνει την απαραίτητη βαρύτητα και στα θέματα περιβάλλοντος και στα θέματα γενικότερα κοινωνικής αγωγής».
 
Η πρωτόγνωρη αυτή διαδικασία, όπως και η παροχή για πρώτη φορά δυνατότητας συνλειτουργίας  σε ομάδες εργασίας των 500 Στελεχών Σχολικών Δραστηριοτήτων, οδήγησε σε ενδιαφέροντα και αξιοποιήσιμα από το ΥΠΕΠΘ συμπεράσματα. Τα πορίσματα αυτά, λοιπόν, πρόκειται να τεθούν ως προτεραιότητα για τη διασφάλιση πολιτικών, νομοθετικών, κανονιστικών και λειτουργικών πλαισίων με σκοπό την υποστήριξη της Εκπαίδευσης για την ΑΑ, την προώθησή της μέσω της τυπικής εκπαίδευσης (σχολεία, πανεπιστημιακά ιδρύματα κλπ) αλλά και μέσω της άτυπης μάθησης (κοινότητα, οικογένεια, σύλλογοι, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, κλπ.), την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την ανάπτυξη και την παραγωγή σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και εργαλείων σχεδιασμένων με βάση την ΑΑ, δίνοντας στον εκπαιδευτικό και στο μαθητή σύγχρονα εργαλεία γνώσης.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας