e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Δεκέμβριος 2008 - 14ο 'Αλλα Τεύχη

Εικονικές επιχειρήσεις και πιλοτικά προγράμματα
 

Εικονικές επιχειρήσεις και πιλοτικά προγράμματα - Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη Σιβιτανίδειο

Η επιχειρηματικότητα στα Επαγγελματικά Λύκεια και οι πιλοτικές δράσεις που ανέλαβε να εκπονήσει η Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων (ΣΔΣΤΕ) βρέθηκαν στο επίκεντρο της διημερίδας που οργάνωσε η εν λόγω Σχολή σε κεντρικό ξενοδοχείο της συμπρωτεύουσας, όπως είχαμε προαναγγείλει στο τελευταίο τεύχος του e-Emphasis. Τη Δευτέρα και Τρίτη 3 και 4 Νοεμβρίου 2008 οι προσκεκλημένοι, μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας των περιφερειών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλίας και Βορείου Αιγαίου, καθώς και εκπρόσωποι συναφών κοινωνικών φορέων και επιχειρήσεων, εκπαιδευτικοί της ΣΔΣΤΕ, απόφοιτοι, μαθητές της Επαγγελματικής Εκπ/σης και πλήθος κόσμου είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τα αποτελέσματα του έργου: «Δημιουργία Εικονικών Επιχειρήσεων στα ΤΕΕ/ΕΠΑ.Λ. και Επαγγελματικές Σχολές», καθώς και να ακούσουν καινοτόμες προτάσεις για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Η πρώτη ημέρα ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στη δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων, ένα έργο που αποσκοπεί στην εξοικείωση των μαθητών σε μεθόδους και διαδικασίες της αγοράς εργασίας, στην ευαισθητοποίησή τους σε θέματα επιχειρηματικής σκέψης και κουλτούρας, αλλά και στην ανάπτυξη προσωπικών και επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Με την εφαρμογή της εικονικής επιχείρησης οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο «project» με βάση μια οργανωτική δομή λειτουργίας της επιχείρησης σε προσομοιωμένες συνθήκες εργασιακού περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές ΤΕΕ, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΣΕΚ και ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής του Β΄ κύκλου σπουδών των ΤΕΕ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από Εθνικούς Πόρους. Στη διημερίδα παρουσιάστηκε ένας απολογισμός εφαρμογής του έργου και προτάσεις για τη βελτίωσή του, ενώ βραβεύθηκαν προγράμματα εικονικών επιχειρήσεων των ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής. Τον απολογισμό της εφαρμογής του έργου «Λειτουργία Εικονικών Επιχειρήσεων των ΤΕΕ, ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Σ., ΣΕΚ και ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής» έκανε ο διευθυντής του 2ου ΕΠΑ.Λ. της ΣΔΣΤΕ, κ. Σ. Κανελλόπουλος.
 
Τη δεύτερη ημέρα έγινε εκτενής παρουσίαση των κεντρικών στόχων των πιλοτικών εκπαιδευτικών δράσεων για ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Σ., τις οποίες ανέλαβε η ΣΔΣΤΕ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2007-2013), εγκρίθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όπως υπογράμμισε ο Γενικός Δ/ντής της Σχολής, κ. Αναστάσιος Ιγγλέζος, και αφορούν στα εξής τρία σημεία:
 
1)Τη λειτουργία Τεχνικού Πιλοτικού Σχολείου με προσανατολισμό στον Ενεργειακό Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό και τη Βιοκλιματική Αρχιτεκτονική Κτιρίων. Οι θεματικές ενότητες που καλύφθηκαν σχετίζονται με την ενεργειακή δόμηση, την ορθολογική διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η παρουσίαση του καθηγητή της Σιβιτανιδείου, κ. Χ. Κουτουλάκου, που επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Ήδη στη χώρα μας γίνονται επενδύσεις με ικανοποιητικό ρυθμό στον ενεργειακό τομέα των ΑΠΕ, όπου εκτός των περιβαλλοντικών γίνονται και για εθνικούς λόγους (μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, εφαρμογή κοινοτικής οδηγίας για πράσινη ενέργεια). Αυτή η κατάσταση θα έχει ως αποτέλεσμα σύντομα να δημιουργηθεί ανάγκη πιστοποιημένων τεχνικών για την εγκατάσταση και συντήρηση αυτών των συστημάτων, όπως ήδη έχει γίνει σε άλλες προηγμένες χώρες της Ευρώπης με πρωτοπόρες τη Γερμανία, Ισπανία και Πορτογαλία στα Φωτοβολταϊκά Συστήματα, τη Δανία και την Ολλανδία στις Ανεμογεννήτριες αλλά και τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, που εκμεταλλεύονται ενεργειακά τις Υδατοπτώσεις. Μέχρι σήμερα η χώρα μας έχασε τρεις ευκαιρίες για να βρεθεί στις πρωτοπόρες χώρες της ΕΕ που επένδυσαν στις ΑΠΕ. Τώρα με το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε βιώσιμες υποδομές για το μέλλον. Το προτεινόμενο αυτό πιλοτικό Τεχνικό Σχολείο, επειδή θα συνδυάζει σύγχρονη εφαρμοσμένη τεχνολογία και εκπαίδευση, θα έχει τη δυναμική να ξεπεράσει την αδράνεια του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος, γιατί θα παρέχει τεχνικούς που θα ικανοποιούν άμεσα τις ανάγκες της αγοράς εργασίας».
 
2)Το σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων επαγγελματικού προσανατολισμού μαθητών και μαθητριών της Α΄ τάξης των ΕΠΑΛ. Το πρόγραμμα στοχεύει σε ένα εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας, της οποίας το θεωρητικό μέρος θα υποστηρίζεται από το Εργαστήριο Τεχνολογίας για την εφαρμογή ασκήσεων των τεχνικών ειδικοτήτων, σε ένα περιβάλλον προσομοίωσης των συνθηκών εφαρμογής των τεχνικών επαγγελμάτων. Το πιλοτικό πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με την ανάπτυξη κατάλληλης μεθοδολογίας και τεχνικής, για ένα σύγχρονο τρόπο διδασκαλίας και πρακτικής εφαρμογής του μαθήματος του ΣΕΠ, υποστηριζόμενο από την παράλληλη λειτουργία εργαστηρίου τεχνολογίας, ώστε ο μαθητής να μπορεί να γνωρίζει τις ποικίλες πτυχές των διαφόρων επαγγελμάτων. Η Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή διαθέτει Εργαστήριο Τεχνολογίας, υψηλών προδιαγραφών και η επαναλειτουργία του μπορεί να γίνει με ελάχιστο κόστος. Εργαστηριακές ασκήσεις που δεν καλύπτει το συγκεκριμένο εργαστήριο, θα υλοποιηθούν σε εργαστήρια του ΣΕΚ που διαθέτει η Σχολή. Τη διεξοδική ανάλυση του προγράμματος «Επαγγελματικός Προσανατολισμός για την Α΄ ΕΠΑΛ» έκανε ο αναπληρωτής Δ/ντής ΣΕΚ της ΣΔΣΤΕ, κ. Ε. Κότσαλος.
 
3)Την εφαρμογή προγραμμάτων Πρακτικής Άσκησης με στόχο τη βελτίωση των βασικών δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών των ΕΠΑΛ/ ΕΠΑΣ. Στόχος είναι η εισαγωγή του θεσμού της πρακτικής άσκησης στις ΕΠΑΣ και στα ΕΠΑΛ έτσι ώστε να συνδεθεί το σχολείο με την αγορά εργασίας για την ευκολότερη προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς. O θεσμός στοχεύει στη συμμετοχή μαθητών διαφόρων ειδικοτήτων σε οργανωμένα προγράμματα πρακτικής άσκησης, με αντικείμενο σχετικό με την ειδικότητά τους. Εξάλλου, οι μαθητές της Β/θμιας Επαγγελματικής Εκπ/σης και Κατάρτισης, ολοκληρώνοντας τον κύκλο σπουδών τους στο σχολείο, έχουν αποκτήσει βασικές τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες πάνω στην τέχνη που σπούδασαν, αλλά δεν έχουν καμία πραγματική εργασιακή εμπειρία με αποτέλεσμα όταν πρωτοπροσλαμβάνονται να βρίσκονται σε ένα περιβάλλον τελείως άγνωστο για αυτούς και να απαιτείται αρκετός χρόνος για την προσαρμογή τους.
 
Ο κ. Κ. Πουλημένος, εκπαιδευτικός της Σιβιτανιδείου, αφού παρουσίασε αναλυτικά το πρόγραμμα, τόνισε ότι η Σιβιτανίδειος Σχολή κρίνει σκόπιμη τη συνεργασία της με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, στα στάδια εφαρμογής που αφορούν σε σχεδιασμό και έγκριση προγραμμάτων σπουδών, εγχειριδίων εφαρμογής, αξιολόγησης και εκπόνηση σχεδίων επέκτασης του θεσμού σε πανελλαδική εφαρμογή.
 
Η διημερίδα έκλεισε με την επεξεργασία προτάσεων που συμβάλλουν στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και συνάδουν με το πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2007-2013). Ο κ. Α. Ιγγλέζος, Γενικός Δ/ντής της Σιβιτανιδείου Σχολής και πρώτος αλλά και τελευταίος ομιλητής του διημέρου, ανέλυσε το ρόλο της Σιβιτανιδείου Σχολής στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με βάση τους τρεις πυλώνες που μόλις περιγράψαμε. Ο κ. Α. Ιγγλέζος, αν και βρίσκεται μόλις λίγους μήνες στο «τιμόνι» της Σχολής κατάφερε, σε συνεργασία πάντα με τους αξιόλογους συνεργάτες-εκπαιδευτικούς της ΣΔΣΤΕ να αναλάβει η Σχολή τα πρώτα πιλοτικά επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ και να πετύχει την έγκριση και των τριών προγραμμάτων από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
 
Εξάλλου, ο κ. Α. Ιγγλέζος απάντησε σε πολλές ερωτήσεις εκπαιδευτικών ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι κατέκλυσαν την αίθουσα του ξενοδοχείου και παρακολούθησαν με αμείωτο ενδιαφέρον όλες τις παρουσιάσεις, παρεμβαίνοντας με ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και απορίες και ανακοίνωσε τη δημιουργία τριών παραρτημάτων της ΣΔΣΤΕ, στη Θεσσαλονίκη, στην Ξάνθη και στο Αγρίνιο, μέσα στο 2009. Στα παραρτήματα αυτά θα γίνεται ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τα προγράμματα που μπορούν να λειτουργήσουν στα σχολεία των συγκεκριμένων περιοχών. Η διημερίδα έληξε με ανοιχτή συζήτηση, η οποία εξελίχθηκε σε παραγωγικό διάλογο και μέσω αυτού ανέκυψαν νέες ιδέες για μελλοντικά προγράμματα και επιχειρησιακά σχέδια.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας