e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Νοέμβριος 2007 - 3o 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Αθλητισμός
 

Το «Eυ Aγωνίζεσθαι» στην πράξη!

Η φυσική αγωγή σε σχέση με τις άλλες φυσικές δραστηριότητες, ή σε σχέση με τον αγωνιστικό αθλητισμό, αποτελεί ίσως την πιο πρόσφορη περιοχή για την ηθική ανάπτυξη και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός παιδιού.

Οι ευκαιρίες που προσφέρει η φυσική αγωγή στους μαθητές να αναπτύξουν προσωπικές αξίες σε μια μεγάλη ποικιλία από απαιτητικές φυσικές δραστηριότητες είναι πολύ μεγάλες. Ο σεβασμός προς τα υπόλοιπα μέλη, η αναγνώριση της ανωτερότητας των άλλων, η τιμιότητα και ακεραιότητα, είτε απέναντι στη νίκη είτε μπροστά στην ήττα, είναι αξίες που οφείλουν να διαπερνούν την ψυχοσύνθεση του νέου και ως προς τα αθλήματα και ως προς την κοινωνική του ζωή. Ο αθλητισμός σίγουρα καλλιεργεί κάποιες αξίες ως κοινωνική, εξωστρεφής εκδήλωση αλλά το είδος των αξιών που προωθεί, εξαρτάται στενά από το πώς διδάσκονται και εφαρμόζονται οι διάφορες αθλημακές δραστηριότητες. Επομένως, με αφορμή την έναρξη των πρωταθλημάτων Σχολικών Αγώνων για το σχολικό έτος 2007-2008 και προκειμένου το «ευ αγωνίζεσθαι» να γίνει πράξη, οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής ως Παιδαγωγοί θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:
  • Να οριοθετούν στόχους που θα κινητοποιούν και θα βελτιώνουν τους μαθητές – αθλητές.
  • Να τονίζουν στους μαθητές ότι αγωνίζονται για την εσωτερική τους ικανοποίηση - ολοκλήρωση και ότι η νίκη δεν είναι αυτοσκοπός.
  • Να προστατεύουν την ακεραιότητα των αθλητών-τριών.
  • Να μην εκδηλώνουν ακραία θορυβώδη προτρεπτική ή επικριτική προσβλητική συμπεριφορά.
  • Να εφαρμόζουν τους κανονισμούς των αθλημάτων – αθλοπαιδιών και τις εγκυκλίους του ΥΠΕΠΘ.
  • Να μη χρησιμοποιούν μόνο τους ταλαντούχους παίκτες, εφόσον και οι υπόλοιποι αθλητές δικαιούνται έστω και για λίγο τη χαρά της συμμετοχής.
  • Να ενισχύουν τη συνεργασία μεταξύ των αθλητών και να αποθαρρύνουν την επιδεικτική συμπεριφορά.
  • Να ασκούν εποικοδομητική κριτική, χωρίς να εκβιάζουν το νικηφόρο αποτέλεσμα.
  • Να ανάγουν τις επικρίσεις και τις ποινές στην παράβαση και όχι στο άτομο, έτσι ώστε να προκαλούν την μικρότερη συναισθηματική προσβολή.
  • Να επιδιώκουν συνεργασία με τους γονείς των μαθητών-αθλητών.
  • Να ακολουθούν τις οδηγίες των γιατρών για συμμετοχή των μαθητών σε προπονήσεις και αγώνες.
 Επίσης, οι μαθητές - αθλητές απαραίτητο είναι να γνωρίζουν ότι θα πρέπει:
  • Να αγωνίζονται σύμφωνα με τους κανόνες των αθλημάτων για την προσωπική τους ικανοποίηση και όχι για να εκπληρώνουν προσδοκίες άλλων.
  • Να μπορούν να βιώνουν τα έντονα συναισθήματα που προκαλούνται από την προσπάθεια, την ήττα και τη νίκη.
  • Να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους μέσα και έξω από τον αγωνιστικό χώρο.
  • Να σέβονται τον αντίπαλο και την προσπάθειά του.
  • Να μη λογομαχούν με τους Διαιτητές και σε περίπτωση διαφωνίας να ζητούν από τον αρχηγό ή τον προπονητή τους να προσεγγίσει το Διαιτητή.
  • Να αποδέχονται τις επισημάνσεις των αρμοδίων γα την προσπάθειά τους.
  • Να δουλεύουν μεθοδικά και επίμονα για τον εαυτό τους και την ομάδα τους για να μπορέσουν με τον τρόπο αυτό να βελτιωθούν οι ίδιοι καθώς και η επίδοση της ομάδας τους. Έτσι θα εισπράξουν το σεβασμό όλων και θα αναγνωρισθεί η προσπάθειά τους.
Η συντακτική ομάδα του e-Emphasis ευχαριστεί τη σχολική σύμβουλο ΠΕ11, κ Δ. Σακοράφα, που με τις εύστοχες επισημάνσεις της προς τους συναδέλφους - οι οποίες βασίστηκαν σε ένα τρίπτυχο που εκδόθηκε από τη διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του ΥΠΕΠΘ παλαιότερα με τίτλο "Κώδικας Συμπεριφοράς" - προωθεί με τον καλύτερο τρόπο την ιδέα του «Eυ Aγωνίζεσθαι» στα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης των Νομών Τρικάλων και Γρεβενών. 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας