e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Μάιος 2008 - 8o 'Αλλα Τεύχη

Ευρωπαϊκά Θέματα
 

«Το σχολείο του μέλλοντος-το μέλλον του σχολείου»

Διεθνές εκπαιδευτικό συνέδριο από τα Εκπαιδευτήρια Δούκα
 
Πώς θα μοιάζει άραγε το σχολείο του μέλλοντος; Θα είναι «ψηφιακό» και «πράσινο», όπως το School of the Future στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, που επισκέφτηκε προσφάτως ο Υπουργός Παιδείας κ. Ε. Στυλιανίδης; Θα στηρίζεται στην εξατομικευμένη μάθηση, όπως τα σχολεία Kunskapsskolan στη Σουηδία; Ή μήπως θα εφοδιάζει με «ηλεκτρονική τσάντα» (Tablet PC) όλους τους μαθητές, όπως τα σχολεία New Line Learning της Αγγλίας;

Ποιος θα ήταν ο πλέον αρμόδιος να απαντήσει τα παραπάνω ερωτήματα, παρά οι ειδικοί που πρωτοστάτησαν στα προγράμματα αυτά στο εξωτερικό; Οι ίδιοι, λοιπόν, μαζί με μια πλειάδα Ελλήνων και ξένων εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης επιχείρησαν να σκιαγραφήσουν το σχολείο του μέλλοντος και το μέλλον του σχολείου. Όλα αυτά στο Διεθνές Εκπαιδευτικό Συνέδριο που οργάνωσαν τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, από τις 11 ως τις 13 Απριλίου 2008, στο πολιτιστικό και αθλητικό κέντρο Δαΐς, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
 
Βασικός σκοπός του συνεδρίου ήταν ο ουσιαστικός προβληματισμός και ο δημιουργικός διάλογος για τις αρχές, τις μεθοδολογίες, τις πρακτικές, τα εργαλεία και τις υποδομές στην οικοδόμηση του «Σχολείου του Μέλλοντος», ενός εξελιγμένου, πιο αποτελεσματικού, ευχάριστου και δημιουργικού σχολείου. Οι τρεις θεματικές ενότητες ήταν οι Αρχές και Μέθοδοι του «Σχολείου του Μέλλοντος», τα Περιβάλλοντα, Εργαλεία και Υποδομές του «Σχολείου του Μέλλοντος» και τα Διεθνή Μοντέλα «Σχολείων του Μέλλοντος».
 
«Το ‘Έξυπνο Σχολείο’ είναι ο συνδυασμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της συνεχούς επιμόρφωσης, με την εφαρμογή των Νέων Τεχνολογιών και την κατασκευή κτιρίων με φιλική σχέση προς το περιβάλλον. Είναι το σχολείο που πρωτοπορεί στην εξοικονόμηση ενέργειας. Είναι το σχολείο που διαθέτει σύγχρονα εποπτικά υλικά. Είναι το σχολείο, στο οποίο επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί», ανέφερε ο Υφυπουργός Παιδείας, κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος. κατά την έναρξη του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Συνεδρίου. «Στην Δ΄ Προγραμματική Περίοδο, με τη σημαντική χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει τέσσερα δισεκατομμύρια να δαπανήσει σε άυλες δράσεις, κυρίως με στόχο την ψηφιακή σύγκλιση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Θα υλοποιήσει δράσεις για το περιβάλλον και για τον πολιτισμό, έτσι ώστε όπως λένε στην πατρίδα μας, κάθε ευρώ να πιάσει τόπο. Αυτή η φιλοδοξία μας οδηγεί στο καινούριο σχολείο, στο σχολείο του μέλλοντος, όπου θα συνυπάρχουν όλα αυτά τα ποιοτικά στοιχεία», συμπλήρωσε ο κ. Λυκουρέντζος.
 
Με τις προσυνεδριακές δράσεις του και τις τριήμερες εργασίες του, το Συνέδριο κατόρθωσε να:
  • προτείνει καινοτόμες παιδαγωγικές, κοινωνικές και τεχνικές λύσεις για την επόμενη «γενιά» σχολείων
  • αναδείξει σε κοινωνική προτεραιότητα το μέλλον του σχολείου
  • παρουσιάσει τις δεξιότητες που πρέπει να κατέχει και εξασκεί ο εκπαιδευτικός
  • μελετήσει τις νέες ανάγκες των εκπαιδευομένων του 21ου αιώνα
  • εφοδιάσει τον εκπαιδευτικό με υλοποιήσιμες πρακτικές
  • διερευνήσει το υπάρχον σημερινό «ψηφιακό χάσμα»
  • συμβάλλει στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία.
Στην έκθεση του Συνεδρίου, που έλαβε χώρα σε έναν κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο 1.600τμ, ομάδες μαθητών παρουσίασαν δραστηριότητες του «Σχολείου του Μέλλοντος», στις οποίες ο επισκέπτης είχε τη δυνατότητα να συμμετέχει ενεργά. Σε αυτή τη βιωματική έκθεση μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου συμμετείχαν σε πρότυπες διδασκαλίες, με βάση σύγχρονα σχέδια μαθημάτων με τη χρήση νέων εποπτικών μέσων στην «Τάξη του Μέλλοντος». Παράλληλα, ο επισκέπτης είχε την ευκαιρία να βιώσει τις δυνατότητες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Άλλος ένας ενδιαφέρων τομέας της έκθεσης αφορούσε σε εργαλεία αναζήτησης πληροφοριών μέσα από το πλήρες κείμενο βιβλίων, που βρίσκονται αποθηκευμένα σε ψηφιακές βάσεις δεδομένων. Οι εμπλεκόμενοι στις διαδικασίες μάθησης αναζητούν πληροφορίες από βιβλία χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά, έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν σελίδες από το συγκεκριμένο βιβλίο, καθώς και τον αντίστοιχο εκδότη. Οι υπηρεσίες διευρύνονται διαρκώς δεδομένου ότι νέα βιβλία προστίθενται καθημερινά στην ψηφιακή βάση δεδομένων.
 
Επίσης, οι επισκέπτες γνώρισαν ένα εκπαιδευτικό ρομπότ και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί αυτό να βοηθήσει στη διδασκαλία της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Πληροφορικής και γενικότερα, μελέτησαν πως η σύγχρονη αυτή τεχνολογία μπορεί να γίνει ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών. Περίοπτη, τέλος, θέση στο «Σχολείο του Μέλλοντος» κατέχει η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης. Η ευαισθητοποίηση αυτή επιχειρείται μέσω της συμμετοχής των μαθητών σε οικολογικές δραστηριότητες και προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διαδικτυακό τόπο του Συνεδρίου λειτουργούν ιστολόγια (blogs), στα οποία δημοσιεύονται και σχολιάζονται απόψεις σχετικά με δύο βασικούς άξονες θεμάτων: «Αρχές και Μέθοδοι του Σχολείου του Μέλλοντος», «Περιβάλλοντα, Εργαλεία και Υποδομές του Σχολείου του Μέλλοντος». Όπως αναφέρεται και στη σχετική ιστοσελίδα, «Tο Συνέδριο πραγματοποιήθηκε αλλά ο Διάλογος συνεχίζεται...».
 
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του συνεδρίου, κάνοντας κλικ εδώ http://conference.sof.gr/

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας