e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Το όραμα της πολυγλωσσίας πραγματώνεται βήμα-βήμα

Διδασκαλία 2ης ξένης γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία

Το Υπουργείο Παιδείας έχει πραγματοποιήσει την εισαγωγή της 2ης ξένης γλώσσας, Γαλλικής ή Γερμανικής στην Α/θμια Εκπ/ση. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων της ευρωπαϊκής γλωσσικής πολιτικής που αφορούν στην προώθηση της γλωσσικής πολυμορφίας, της πολυ-πολιτισμικότητας, και στην εκμάθηση των γλωσσών ως προϋποθέσεων για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, που συμβάλλουν στην προσωπική ανάπτυξη και κατ’ επέκταση στην κοινωνική εξέλιξη κάθε νέου ανθρώπου.

Η πρώιμη ενασχόληση με ποικιλία ξένων γλωσσών (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά) συμβάλλει στη σταδιακή ανάπτυξη της κοινωνικότητας του ατόμου και παρέχει στους μαθητές της Α/θμιας Εκπ/σης τη χρονική δυνατότητα να αξιοποιήσουν δημιουργικά την προσέγγιση νέων γλωσσικών και πολιτισμικών στοιχείων, προκειμένου να αποκτήσουν ένα ικανοποιητικό και πιστοποιήσιμο επίπεδο γλωσσομάθειας στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Η επιλογή της δεύτερης ξένης γλώσσας (Γαλλικής και Γερμανικής) έγινε με βάση το γεγονός ότι οι δύο αυτές ξένες γλώσσες συνιστούν τις πλέον διδασκόμενες στην ΕΕ και ότι συμβάλλουν στη διαμόρφωση μίας ευρύτερης ευρωπαϊκής κουλτούρας.
 
Προκειμένου να επιτευχθεί ορθός και έγκαιρος προγραμματισμός, όσον αφορά στο θέμα της διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας στις Ε΄& Στ΄ τάξεις των 6/θεσίων και άνω Δημοτικών Σχολείων, κρίνεται απαραίτητο να γίνουν οι παρακάτω ενέργειες:
  1. Οι Δ/ντές των 6/θεσίων και άνω Δημοτικών Σχολείων θα πρέπει να ενημερώσουν, για τη διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας, τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, οι οποίοι θα φοιτήσουν κατά το σχολικό έτος 2008-09 στην Ε΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου .
  2. Οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να συμπληρώσουν, στη συνημμένη δήλωση, τη γλώσσα προτίμησης του παιδιού τους (Γαλλική ή Γερμανική) και να καταθέσουν τη δήλωση στο Δ/ντή του Σχολείου.
  3. Οι Δ/ντές των Σχολείων στη συνέχεια θα υποβάλουν στο Δ/ντή Α/θμιας Εκπ/σης συμπληρωμένο το συνημμένο Πίνακα 1.
  4. Οι Δ/ντές Α/θμιας Εκπ/σης θα συμπληρώσουν το συνημμένο συγκεντρωτικό Πίνακα 2, με βάση τα στοιχεία (μαθητές Ε΄ τάξης) που θα υποβάλουν οι Δ/ντές των Σχολείων και θα τον διαβιβάσουν στη Δ/νση Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης του ΥΠΕΠΘ, το αργότερο μέχρι 20-6-2008. (Στον Πίνακα 2 αναγράφεται κάθε Σχολείο ανά Δ/νση ή Γραφείο Εκπ/σης).
  5. Η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας, Γαλλικής και Γερμανικής σύμφωνα με την Φ. 12/773/77094/Γ1/28-7-2006 (ΦΕΚ 1139/2006, τ.Β΄), «Αναμόρφωση Ωρολογίων προγραμμάτων στο Δημοτικό Σχολείο» πραγματοποιείται για δύο ώρες την εβδομάδα στις Ε΄& Στ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
  6. Για την οργάνωση της διδασκαλίας της 2ης Ξένης Γλώσσας θα εφαρμοστεί ο θεσμός των τμημάτων παράλληλης διδασκαλίας. Η οργάνωση των τμημάτων παράλληλης διδασκαλίας έχει ως ακολούθως: Στα σχολεία με ένα τμήμα Ε΄ τάξης, οι μαθητές οργανώνονται σε παράλληλα τμήματα, ανάλογα με τη δήλωση προτίμησής τους. Στα σχολεία με δύο ή και περισσότερα τμήματα Ε΄ τάξης, οι μαθητές οργανώνονται σε τμήματα Γαλλικής ή Γερμανικής, τα οποία συγκροτούνται από μαθητές όλων των τμημάτων της τάξης, ανάλογα με τη δήλωση προτίμησής τους.
  7. Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος παράλληλης διδασκαλίας ή τμήματος που συγκροτείται από μαθητές δύο ή περισσότερων τμημάτων της Ε΄ τάξης είναι 8μαθητές. Σε απομονωμένα Δημοτικά Σχολεία της ηπειρωτικής και της νησιωτικής χώρας ο αριθμός αυτός μπορεί να μειωθεί στους 5μαθητές.
  8. Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου ελάχιστου αριθμού μαθητών για τη δημιουργία τμήματος σε μία γλώσσα προτίμησης, τότε οι μαθητές ακολουθούν υποχρεωτικά την επιλογή με τις περισσότερες προτιμήσεις.
  9. Να λαμβάνεται μέριμνα ώστε οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης να διδάσκονται την ίδια Γλώσσα που διδάσκονταν στην Ε΄ τάξη.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας