e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2009 - 21ο 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Τριτοβάθμια Eκπαίδευση
 

Σχεδιάζοντας το σύγχρονο χάρτη της Ανώτατης Εκπ/σης

Τα σημεία-κλειδιά της 1ης συνεδρίασης του ΣΑΠΕ και του ΣΑΤΕ
          
Ο νέος –ενιαίος- χωροταξικός σχεδιασμός της ανώτατης εκπ/σης βρέθηκε στο επίκεντρο της 1ης κοινής συνεδρίασης των Συμβουλίων Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) και Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ), που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Ιουλίου 2009, στο Ζάππειο. Στην ατζέντα της συνεδρίασης βρίσκονταν καίρια ζητήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, όπως: η χωροταξική κατανομή Ιδρυμάτων και Τμημάτων, η συνεργασία των 2 εκπ/κών βαθμίδων και οι επικαλύψεις γνωστικών αντικειμένων τμημάτων.

Την έναρξη της συνεδρίασης κήρυξε ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος, κάνοντας λόγο για την ανάγκη παραγωγικού σχεδιασμού, με εκπ/κή λογική και κοινωνική αντίληψη και για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις χωρίς προκαταλήψεις και στενούς ορίζοντες. «Γνωρίζουμε πως ο δρόμος της περιχαράκωσης στα κεκτημένα ενός προβληματικού και πολυδιασπασμένου συστήματος Ανώτατης Εκπ/σης είναι αδιέξοδος και ασύμφορος για την Ελλάδα και τη νέα γενιά», τόνισε ο κ. Σπηλιωτόπουλος. «Είναι αναποτελεσματικός για την προαγωγή της επιστημονικής γνώσης, τη μετάδοσή της και την κοινωνική της διάχυση. Σήμερα είναι ανάγκη να προχωρήσουμε μπροστά με σύγχρονους όρους, σαφείς κανόνες και συγκεκριμένα αντικειμενικά διαφανή κριτήρια που θα καθορισθούν με τη συμμετοχή όλων και θα αφορούν όλους».
 
Ο Υπουργός Παιδείας υποστήριξε ότι η Ανώτατη Εκπ/ση χρειάζεται να θέσει 2 κεντρικούς στόχους για τους αποφοίτους της:
  • Ολοκληρωμένες γνώσεις στην επιστήμη τους, ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν τα επίπεδα παραγωγικής ικανότητας που δημιουργεί το ανθρώπινο δυναμικό στις πιο ανεπτυγμένες χώρες.
  • Ένα ευρύτερο σύστημα ιδεών σχετικά με τον κόσμο και την πραγματικότητα, που απαιτούνται για έναν επιστήμονα στο σύγχρονο κόσμο.
«Για την επιτυχία αυτών των στόχων», συμπλήρωσε, ο Υπουργός «δεν αρκεί η πεπατημένη. Είναι ανάγκη να δώσουμε μια νέα ώθηση στο σύστημα της Ανώτατης Εκπ/σης και της Έρευνας με βασικούς στόχους:
  • Να ενώσουμε τις υπάρχουσες δυνάμεις στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.
  • Να προχωρήσουμε σε έναν νέο χωροταξικό σχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης με πρόταγμα τα ακαδημαϊκά κριτήρια.
  • Να κατοχυρώσουμε την αυτοτέλεια και την οικονομική στήριξη του συστήματος, αλλά και τους κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας των μονάδων του.
  • Να επαναπροσδιορίσουμε τους κανόνες δεοντολογίας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ώστε να εγγυώνται την αξιοκρατία και την αποτελεσματικότητα.
  • Να εξασφαλίσουμε την αποδεκτή ποιότητα για το σύνολο του συστήματος και τους κανόνες αξιολόγησης του επιτελούμενου έργου».
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο κ. Α. Σπηλιωτόπουλος τόνισε ότι όπου απαιτείται να εκσυγχρονιστούν κάποια τμήματα και όπου πρέπει να γίνει προσαρμογή των νέων γνωστικών αντικειμένων, αυτά θα γίνουν πράξη. «Φιλοδοξία δική μας», ξεκαθάρισε ο Υπουργός Παιδείας, «δεν είναι να συρρικνώσουμε τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα ή τα ΤΕΙ, όμως, από την άλλη πλευρά, πρέπει να επιτύχουμε δύο πράγματα. Πρώτον, την όσο το δυνατόν, πιο χρηστή διαχείριση των χρημάτων των φορολογουμένων για την Γ/θμια Εκπ/ση, και δεύτερον, την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική παροχή Γ/θμιας Εκπ/σης και εξειδίκευσης στα νέα παιδιά, προκειμένου να απαντήσουν πιο πειστικά στις ανάγκες της αγοράς και των τοπικών οικονομιών αλλά, κυρίως, για το μέλλον της Ελλάδος, που έχει πάρα πολλές προκλήσεις μπροστά της».
 
Στην ομιλία του πριν την έναρξη της κοινής συνεδρίασης, ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, κάλεσε τα μέλη των 2 συμβουλίων να ξεκινήσουν έναν εποικοδομητικό διάλογο με γνώμονα την ισόρροπη ανάπτυξη και την κοινή ωφέλεια του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπ/σης. Ο κ. Σ. Ταλιαδούρος ξεκαθάρισε ότι κοινός στόχος της Πολιτικής Ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ, των Διοικήσεων των Πανεπιστημίων και των ΑΤΕΙ και της Εκπ/κής Κοινότητας είναι η στήριξη και αναβάθμιση της ποιότητας της Ανώτατης Εκπ/σης, κάτι που -όπως τόνισε- επιτυγχάνεται μέσα από συνεργασία και αλληλοϋποστήριξη.
 
«Στηρίζουμε και αναβαθμίζουμε την ποιότητα της Ανώτατης Εκπ/σης ώστε τα ελληνικά δημόσια Α.Ε.Ι. να είναι ποιοτικά και ανταγωνιστικά μέσα στο σύγχρονο ευρωπαϊκό και διεθνές εκπ/κό περιβάλλον. Η αυξημένη χρηματοδότηση, παράλληλα με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, δημιουργούν τις συνθήκες για μία ποιοτική δημόσια ανώτατη εκπ/ση προσανατολισμένη στις προκλήσεις της κοινωνίας της γνώσης και της παγκοσμιότητας», υπογράμμισε ο Υφυπουργός Παιδείας.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               838 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας