e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Μάιος 2008 - 8o 'Αλλα Τεύχη

Η περιφέρεια στο κέντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής
 

Η περιφέρεια στο κέντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής - Νέες τεχνολογίες: Ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί και στη Θεσσαλία

Η Επιμόρφωση και η Ψηφιακή Σύγκλιση αποτελούν θεμελιώδεις προτεραιότητες του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως έκανε σαφές ο ίδιος ο  κ. Ε. Στυλιανίδης κατά την πρόσφατη περιοδεία του στις αρχές Απριλίου στη Θεσσαλία.

Πρώτοι σταθμοί του ήταν η Μαγνησία, στην οποία επισκέφθηκε το νέο 4ο Νηπιαγωγείο Αλμυρού, και η Λάρισα, όπου παρέστη στην εκδήλωση που διοργάνωσε στις 3 Απριλίου 2008, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας με θέμα «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και νέες τεχνολογίες».
 
Αφού εξήρε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, για την πρωτοπορία του στην κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με αναπηρία σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, που με τα Προεδρικά Διατάγματα τα οποία συμπληρώνουν το νέο σχέδιο νόμου, κατοχυρώνει τα επαγγελματικά του δικαιώματα, ο κ. Στυλιανίδης έδωσε το περίγραμμα της ψηφιακής σύγκλισης: «Η έννοια της ψηφιακής σύγκλισης δεν είναι απλά η εκμάθηση της χρήσης του υπολογιστή», τόνισε ο Υπουργός, «αλλά κάτι πιο ουσιαστικό, ισότητα στην πρόσβαση, εξάλειψη του ψηφιακού αναλφαβητισμού, τηλεκπαίδευση, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, επιμόρφωση των γονέων, ευρυζωνικότητα στο ελληνικό σχολείο και δικαίωμα στην ισότιμη κατανομή υπολογιστών – μαθητών. Ήδη πραγματώθηκε η δέσμευση του Πρωθυπουργού για τη δωρεάν διανομή ηλεκτρονικών υπολογιστών στους πρωτεύσαντες μαθητές των γυμνασίων της χώρας μας. Επόμενος στόχος μας είναι η δωρεάν διανομή του μαθητικού ηλεκτρονικού υπολογιστή σε όλους τους μαθητές, πρώτη φορά κατά τη διαδρομή τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια για την περαιτέρω προώθηση της μεθόδου της τηλεκπαίδευσης, τόσο για τις απομονωμένες περιοχές όσο και για τα άτομα με αναπηρία και  με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
 
Η Θεσσαλία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στα εκπαιδευτικά δρώμενα του τόπου μας, έχοντας στο δυναμικό της δύο Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Λάρισας. Δύο φορείς που με τις δράσεις τους προάγουν το έργο της Γ/θμιας Εκπ/σης και δίνουν πνοή στην τοπική κοινωνία, τόσο με το ακαδημαϊκό τους προσωπικό όσο και με τη σπουδάζουσα νεολαία. Το ακαδημαϊκό έτος 2008–2009 στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα εισαχθούν συνολικά 1590 φοιτητές, που είναι 315 περισσότεροι από πέρυσι και στο ΤΕΙ Λάρισας 4410 σπουδαστές, που είναι 350 περισσότεροι από πέρυσι. Η αύξηση των εισακτέων στα περιφερειακά ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας έγινε στη λογική της εξισορρόπησης με τα κεντρικά πανεπιστήμια, τα οποία κάθε έτος «γεμίζουν» μετά τις μετεγγραφές των φοιτητών προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ η περιφέρεια συρρικνώνεται.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το ακαδημαϊκό έτος 2007-2008 το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πήρε συνολικά 27 πιστώσεις θέσεων μελών ΔΕΠ και όσο αφορά στο ΤΕΙ Λάρισας βρίσκονται σε εξέλιξη 36 προκηρύξεις πλήρωσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Παράλληλα, με απόφαση της περιφέρειας Θεσσαλίας παραχωρήθηκε στο Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας έκταση 13.420τμ στην Καρδίτσα για ανέγερση - εντός πενταετίας - φοιτητικής και σπουδαστικής εστίας με δαπάνες του φορέα.
 
Βέβαια, όπως τόνισε και ο κ. Στυλιανίδης, «το ουσιαστικό δυναμικό της περιφέρειας φαίνεται από τα στοιχεία που παρουσιάζουν οι σχολικές μονάδες με τους 98.364 μαθητές και τους 13.182 εκπαιδευτικούς». «Μέριμνά μας», συμπλήρωσε ο Υπουργός Παιδείας, «είναι η ολοκλήρωση των 136 προγραμμάτων που υλοποιούνται από τον ΟΣΚ με συνολικό προϋπολογισμό 161.579.758€».
 
Ως προς τη δεύτερη βασική προτεραιότητα του ΥΠΕΠΘ, την επιμόρφωση, σε επίπεδο Α/θμιας Εκπ/σης στην περιφέρεια Θεσσαλίας - μέσω του ΕΠΕΑΕΚ - το Πανεπιστήμιο Πατρών και το ΑΠΘ υλοποίησαν πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και για μαθητές της προσχολικής αγωγής συνολικού προϋπολογισμού 1.340.000€. Αντίστοιχο πρόγραμμα υλοποιήθηκε και σε επίπεδο Β/θμιας Εκπ/σης, προϋπολογισμού 670.000€.
 
Σε εθνικό επίπεδο, μέσω του προγράμματος «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε Βασικές Δεξιότητες των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση-Α επίπεδο» επιμορφώθηκαν περίπου 90.000 εκπαιδευτικοί. Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ διεξάγεται η Γ΄ εκπαιδευτική περίοδος επιμόρφωσης (Απρίλιος-Μάιος 2008) όπου προβλέπεται να επιμορφωθούν 7.800 εκπαιδευτικοί.
 
Επιπλέον, μέσω του προγράμματος «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία –Β επίπεδο» επιμορφώνονται για πρώτη φορά 400 εκπαιδευτικοί με στόχο να εκπαιδεύσουν στη συνέχεια 8.000 συναδέλφους τους, ώστε να προσφέρουν ουσιαστικές υπηρεσίες για τη χρήση των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
 
Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού προγράμματος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, υλοποιείται δράση με τίτλο «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» με στόχο την επιμόρφωση και την πρακτική εκπαίδευση 3.200 εκπαιδευτικών πληροφορικής σε τεχνολογίες αιχμής, με έμφαση στη διδακτική της πληροφορικής. Παράλληλα, αυξάνονται οι οργανικές θέσεις για ειδικούς στις νέες τεχνολογίες την περίοδο 2009-2010 και 2010-2011. Επιπλέον, στα πλαίσια προγράμματος του ΕΠΕΑΕΚ με τίτλο «Επαγγελματικό λογισμικό στην ΤΕΕ: επιμόρφωση και εφαρμογή» υλοποιείται εξειδικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των ΤΕΕ στην παιδαγωγική αξιοποίηση λογισμικών για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος σπουδών τους.
 
Τελευταίος σταθμός της περιοδείας του κ. Στυλιανίδη ήταν ο νομός Τρικάλων, όπου επόπτευσε την εφαρμογή του προγράμματος συνολικής δαπάνης 41.000.000€ για τη σχολική στέγη, που αφορά σε 38 έργα, κυρίως σχολεία όλων των βαθμίδων καθώς και 12 νηπιαγωγεία, τα οποία θα κατασκευαστούν το επόμενο διάστημα, για να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες του υποχρεωτικού ολοήμερου νηπιαγωγείου.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας