e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2008 - 11o 'Αλλα Τεύχη

Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
 

Ψηφίστηκε το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο

Εκσυχρονισμός και κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου

Ολοκληρώθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου 2008 η ψήφιση επί της αρχής και κατά άρθρο του νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των Ατόμων με Αναπηρία ή με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, στο οποίο είχε γίνει εκτενής αναφορά στο τεύχος Απριλίου 2008 του e-Emphasis. Μέσα από ουσιαστικό και γόνιμο κοινοβουλευτικό διάλογο, πρωτόγνωρο για τα κοινοβουλευτικά ήθη, με πρωτοβουλία της κυβερνητικής παράταξης υιοθετήθηκαν πολλές από τις προτάσεις των κομμάτων καθώς και προτάσεις και θέσεις του αναπηρικού κινήματος και άλλων κοινωνικών φορέων. Συγκεκριμένα, υιοθετήθηκε το 90% από τις 1.200 συνολικά προτάσεις που είχαν υποβληθεί κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης από φορείς όπως το αναπηρικό κίνημα, το γονεϊκό κίνημα και από ειδικούς επιστήμονες. Από τα άρθρα του νομοσχεδίου εννέα ψηφίστηκαν ομόφωνα και σε πολλά άλλα συναίνεσαν τα περισσότερα κόμματα.

Μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, τα ζητήματα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης αντιμετωπίζονταν με μερικά άρθρα του γενικού νόμου 1143/1981, με πέντε άρθρα του γενικού νόμου 2817/2000, με μια τροπολογία του γενικού νόμου 3194/2003 και με περίπου 350 εξουσιοδοτικές διατάξεις.
 
«Ο νέος νόμος αποτελεί μια ολοκληρωμένη νομοθετική προσπάθεια, η οποία κωδικοποιεί τις θετικές από τις υφιστάμενες διατάξεις, εκσυγχρονίζει, επικαιροποιεί και συμπληρώνει το θεσμικό πλαίσιο, χαράσσοντας μια εθνική στρατηγική για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, με βάση τα διεθνώς αναγνωρισμένα στοιχεία», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης και συμπλήρωσε ότι ο νόμος αυτός «..μετεξελίσσει το εκπαιδευτικό μας μοντέλο από κατηγορικό που ήταν σε ενταξιακό, προωθώντας τη συνεκπαίδευση. Διαμορφώνει ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, που συμπληρωμένο από εφαρμοσμένες πολιτικές, χτυπά τη σχολική διαρροή των μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τους εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για μόρφωση και δουλειά».
 
Η βασική καινοτομία του νέου Nόμου με αριθ. 3699/2-10-2008, ΦΕΚ 199, Τεύχος Α είναι ότι για πρώτη φορά αναφέρεται όχι απλά στην ειδική αγωγή, αλλά στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και θεσπίζει την υποχρεωτικότητά της. Αυτό ήταν επί δεκαετίες πραγματικότητα στις εξελιγμένες χώρες του κόσμου, επιταγή των διεθνών συνθηκών και συμβάσεων για τα δικαιώματα του ανθρώπου και το κεντρικότερο αίτημα του αναπηρικού κινήματος της χώρας μας. Για πρώτη φορά προσδιορίζεται μια εθνική πολιτική για τους μαθητές με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η οποία προωθεί τη συνεκπαίδευση στο γενικό σχολείο μέσω μέτρων ενισχυτικής διδασκαλίας για μαθητές με διάφορες μορφές ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Καθορίζεται με ακρίβεια ποιοι είναι οι δικαιούχοι της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και διασφαλίζεται για αυτούς η ισότητα των ευκαιριών τόσο για μάθηση όσο και για επαγγελματική αποκατάσταση.
 
Για πρώτη φορά, επίσης, αναγνωρίζονται οι μαθητές με ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα ως δικαιούχοι ειδικής εκπαίδευσης, όπως γίνεται διεθνώς και προβλέπεται η τροποποιημένη εκπαιδευτική τους υποστήριξη. Τέλος, για πρώτη φορά αναγνωρίζονται οι μαθητές με σύνθετες συναισθηματικές, κοινωνικές και γνωστικές δυσκολίες ή παραβατική συμπεριφορά λόγω γονεϊκής παραμέλησης ή βίας, ως άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
 
Βέβαια, «..όσο καινοτόμο και αν είναι το θεσμικό πλαίσιο που θεσπίζεται», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Στυλιανίδης, «είναι βέβαιο ότι υπάρχουν τόσα συσσωρευμένα προβλήματα στο χώρο των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που χρειάζεται συνεχής προσπάθεια από όλους και τολμηρές εφαρμοσμένες πολιτικές για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε».
 
Στο πλαίσιο αυτό, ο συνολικός προγραμματισμός από το 2004 έως το 2012 προβλέπει την κατασκευή 55 ειδικών σχολείων, συνολικού προϋπολογισμού 81,4 εκατομμυρίων €. Από αυτά 5 έχουν ήδη παραδοθεί, 11 κατασκευάζονται, 23 μελετώνται και άλλα 16 βρίσκονται στο στάδιο του προγραμματισμού. Παράλληλα, ο ΟΣΚ, σε συνεργασία με πέντε Πολυτεχνεία, με το ΤΕΕ και το ΚΑΠΕ, εκπόνησε ολοκληρωμένες μελέτες κατασκευής σχολικών μονάδων με πλήρεις οδηγίες φυσικής προσβασιμότητας, τις οποίες απέστειλε ως οδηγό, σε όλες τις νομαρχίες της χώρας ώστε να εναρμονίζονται κατά την κατασκευή σχολικών μονάδων.
 
Επιπλέον, για την προσβασιμότητα στο εκπαιδευτικό υλικό, ολοκληρώθηκε και παρελήφθη στις 6 Ιουνίου 2008 η προμήθεια υπολογιστικού και ειδικού εξοπλισμού για 47 δημόσιες βιβλιοθήκες σε όλη την Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 1.493.285,51€, που τις καθιστούν προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Για τη διασφάλιση της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας αγοράστηκαν από το ΥΠΕΠΘ τροποποιημένοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές συνολικού προϋπολογισμού 9.539.953,31€, που θα διατεθούν μέχρι το Νοέμβριο του 2008 σε 390 μαθητές τυφλούς και με προβλήματα όρασης, σε 1.437 μαθητές με κινητικές αναπηρίες και σε 1.953 μαθητές με νοητική υστέρηση.
 
Ως καλή βάση για την ισότιμη μεταχείριση των ατόμων με ειδικές ανάγκες χαρακτηρίσθηκε το νομοσχέδιο από συμμετέχοντες σε ειδική ημερίδα που έγινε στις 10 Σεπτεμβρίου 2008 στα Χανιά, καθώς για πρώτη φορά μετά από χρόνια η εκπαίδευση των κινητικά και νοητικά αναπήρων καθίσταται υποχρεωτική. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Αποκατάστασης Παιδιών και Νέων Κρήτης με θέμα τις υπηρεσίες που αφορούν στα άτομα με νοητική υστέρηση, επισημάνθηκε η ανάγκη αλλαγής του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος. Ειδική αναφορά έγινε στις παραμέτρους του νέου νομοσχεδίου, που αποτελεί, όπως τονίσθηκε, ένα πρώτο ουσιαστικό βήμα για την κοινωνική επανένταξη συνανθρώπων μας με αναπηρία.
 
Ο κ. Κ. Ραϊσάκης, πρόεδρος του Κέντρου Αποκατάστασης Παιδιών και Νέων Κρήτης, υπογράμμισε ότι «..το νέο νομοσχέδιο κατοχυρώνει την υποχρεωτικότητα στην εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, καταργεί το όριο ηλικίας των 23 χρόνων στην εκπαίδευση και γενικώς τονίζει περισσότερο την κοινωνική διάσταση του θέματος. Αυτό βέβαια είναι μια καλή βάση για την ισότιμη μεταχείρισή τους, δε λύνει τα προβλήματα». Όπως είπε ο κ. Ραϊσάκης «..δυστυχώς, σημαντικός αριθμός ατόμων με αναπηρία βρίσκεται εκτός εκπαίδευσης. Σίγουρα χρειάζονται περισσότερες σχολικές μονάδες και δάσκαλοι ειδικής αγωγής, διότι οι λίστες ακόμα υπάρχουν».

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας