e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2008 - 11o 'Αλλα Τεύχη

Η γνώση αποτελεί δύναμη δημιουργίας
 

Η γνώση αποτελεί δύναμη δημιουργίας - Ο αναλφαβητισμός στην Ελλάδα και οι πρωτοβουλίες του ΥΠΕΠΘ

Η 8η Σεπτεμβρίου είναι μια παγκόσμια ημέρα που όλοι θα ευχόμασταν να μην έχει λόγο ύπαρξης. Κι όμως, στον 21ο αιώνα, στην εποχή του διαδικτύου και της παγκοσμιοποίησης, περίπου 780 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο δεν ξέρουν να διαβάσουν και να γράψουν ένα απλό κείμενο σε μια τουλάχιστον γλώσσα. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν και στη χώρα μας, τα σχετικά δεδομένα είναι ανησυχητικά γιατί οι αριθμοί δείχνουν ότι ο αναλφαβητισμός αποτελεί πρόβλημα υπαρκτό σε πολλές περιοχές της χώρας, πλήττοντας κυρίως αγροτικούς πληθυσμούς και καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα ηλικιών, ακόμη και νέους 15-25 ετών, ανεξαρτήτως φύλου. Συνήθη θύματά του είναι οι μειονότητες, όπως οι τσιγγάνοι, οι παλιννοστούντες, οι μετανάστες, τα άτομα με αναπηρία, οι φυλακισμένοι, οι τοξικομανείς και άλλες κοινωνικά ευάλωτες κατηγορίες.

«Αν κοινή επιθυμία και σταθερός σκοπός όλων μας είναι να ανταποκριθεί η Ελλάδα στις προκλήσεις του 21ου αιώνα, οφείλουμε να ενεργοποιήσουμε και να αξιοποιήσουμε τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας στο σύνολό τους. Κι αυτή η πορεία δημιουργικότητας και ελπίδας δεν μπορεί παρά να ξεκινά από τα σχολεία μας και να έχει ως αφετηρία την καταπολέμηση του Αναλφαβητισμού. Γιατί “Όλα είναι θέμα Παιδείας”», τόνισε στο μήνυμά του στις 8 Σεπτεμβρίου 2008, παγκόσμια ημέρα κατά του αναλφαβητισμού, ο Υπουργός Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης.
 
Την ίδια ημέρα, με πρωτοβουλία του ΥΠΕΠΘ σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών δύο λεωφορεία της Εταιρείας Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ) κυκλοφόρησαν σε κομβικά σημεία της ευρύτερης περιοχής του Λεκανοπεδίου Αττικής, αναγράφοντας το μήνυμα «Ποτέ δεν είναι αργά να μάθεις Γράμματα». Τα λεωφορεία είχαν ως αφετηρία τους το κτίριο της ΚΥ του ΥΠΕΠΘ και πρώτους επιβάτες τους Υπουργούς Παιδείας και Μεταφορών, που έδωσαν από κοινού το στίγμα για μια ξεχωριστή προσπάθεια, με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα εκπαίδευσης και πλήρους εξάλειψης του αναλφαβητισμού. Ο μεν κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στην προσπάθεια αντιμετώπισης της σχολικής διαρροής, ο δε κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στο θέμα της οδικής ασφάλειας και της εισαγωγής του στο σχολείο με πιο ουσιαστικό τρόπο, τονίζοντας ότι οι ΔΕΚΟ του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών οφείλουν να έχουν μια ευρύτερη κοινωνική προσφορά.    
 
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, ως αναλφαβητισμός ορίζεται η ανικανότητα ανάγνωσης και γραφής ενός απλού κειμένου σε μια έστω γλώσσα. Η Ελλάδα θεωρεί αναλφάβητο όποιον δεν έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στο εξατάξιο δημοτικό σχολείο. Η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου 1965 κατά τη διάρκεια της Συνόδου της Τεχεράνης και από το 1966 τιμάται κάθε χρόνο στη συγκεκριμένη ημερομηνία τιμάται η ημέρα αυτή.
  
Το ΥΠΕΠΘ, στο θέμα του αναλφαβητισμού κάνει μια τεράστια προσπάθεια αντιμετώπισης αρχικά όσον αφορά στη σχολική διαρροή, η οποία είναι ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, τα άτομα με αναπηρία και οι μειονότητες. Ήδη, αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη τη χώρα λειτουργούν 57 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας μαζί με τα παραρτήματά τους και Σχολές Δια Βίου Μάθησης «..που δίνουν πραγματικά μια δεύτερη ευκαιρία σε όλους αυτούς που επιθυμούν να μάθουν γράμματα, όλους όσους στερήθηκαν στο παρελθόν αυτής της δυνατότητας και για τους οποίους σήμερα η πολιτεία ενδιαφέρεται και αναπτύσσει δημιουργικές πολιτικές κατοχυρώνοντας την ισότητα της ευκαιρίας για όλους τους Έλληνες ανεξαρτήτως ηλικίας, καταγωγής, θρησκεύματος», όπως τόνισε στο μήνυμά του ο κ. Στυλιανίδης.
 
Για την εκπαιδευτική περίοδο 2008-09, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας έχει εγγραφεί διπλάσιος αριθμός μαθητών σε σχέση με την περσινή χρονιά. «Είμαστε σ’ έναν καλό δρόμο», εκτίμησε ο κ. Κ. Τσαμαδιάς, Γενικός Γραμματέας της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. «Το ποσοστό των οργανικά και λειτουργικά αναλφάβητων χρόνο με το χρόνο βαίνει μειούμενο. Βεβαίως, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι εκτός από τον παραδοσιακό αναλφαβητισμό έχουμε και τον ψηφιακό αναλφαβητισμό. Είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον της χώρας να καταπολεμηθεί. Με σχέδιο, με αποφασιστικότητα και με ταχύ ρυθμό αντιμετωπίζουμε αυτό το πρόβλημα έτσι ώστε οι Έλληνες πολίτες να είναι και ψηφιακά εγγράμματοι», συμπλήρωσε ο κ. Τσαμαδιάς.
 
Το ΥΠΕΠΘ, σταθερά προσηλωμένο στην προαγωγή των αρχών της Δια Βίου Μάθησης και της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, που αποτελούν ένα από τα κομβικά σημεία της Εθνικής Στρατηγικής για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση, επενδύει στη στελέχωση και την επέκταση εκείνων των εκπαιδευτικών δομών, που χτυπούν τον αναλφαβητισμό στη ρίζα του, όπως είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Από Απόσταση, τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης και οι Νομαρχιακές Επιτροπές Λαϊκής Επιμόρφωσης συγκροτούν ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υποδομών, που αποσκοπούν στην ενεργοποίηση των ατόμων και των ομάδων για ατομική και κοινωνική ανάπτυξη και στην ενδυνάμωση των προϋποθέσεων κοινωνικής ένταξης και απασχόλησης.
 
Παράλληλα, στις 8 Σεπτεμβρίου 2008, με την ευκαιρία της παγκόσμιας ημέρας κατά του αναλφαβητισμού, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη της κ. Α. Γκίκα, Διευθύντριας του ηλεκτρονικού περιοδικού του ΥΠΕΠΘ, e-Εmph@sis, στο ΣΔΕ της Φυλακής Διαβατών. Εκεί μετά από συζητήσεις με το Διευθυντή των φυλακών και τους ακούραστους εκπαιδευτικούς του ΣΔΕ, είχε η ίδια την ευκαιρία να συνομιλήσει με τριάντα φυλακισμένους για να διαπιστώσει την έντονη επιθυμία τους και τον απαράμιλλο ζήλο τους για μάθηση. Οι φυλακισμένοι μαθητές κατ’ επανάληψη δήλωσαν ότι μετά από αυτή την εμπειρία έχουν την πεποίθηση ότι δεν θα είχαν εμπλακεί σε παραβατικές συμπεριφορές εάν είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στην παιδική ηλικία. Για άλλη μια φορά το μήνυμα ότι ‘όλα είναι θέμα Παιδείας’ επιβεβαιώνεται! Η ΕΡΤ3 κάλυψε το γεγονός με απευθείας σύνδεση και σε ειδικά αφιερώματα τις επόμενες ημέρες.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας