e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Οκτώβριος 2007 - 2o 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Εκπαίδευση
 

Η διαπολιτισμική ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό

Ο βασικός διπλός στόχος του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΙΠΟΔΕ) είναι αφενός η προώθηση της ελληνικής παιδείας και του πολιτισμού στους ομογενείς, με έμφαση στη νέα γενιά, και αφετέρου ο συντονισμός για την ομαλή εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη των μεταναστών και των παλιννοστούντων μαθητών στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς επίσης και μαθητών που προέρχονται από ευάλωτα, στον κοινωνικό και εκπαιδευτικό αποκλεισμό, πολιτισμικά περιβάλλοντα. Στο πλαίσιο αυτό το ΙΠΟΔΕ, η Ειδική Γραμματεία Εκπ/κού Σχεδιασμού Εκπ/σης Ελληνοπαίδων Εξωτερικού, η Δ/νση Παιδείας Ομογενών & Διαπολιτισμικής Εκπ/σης (ΠΟΔΕ) του ΥΠΕΠΘ, καθώς και το Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών του Πανεπιστημίου της Κρήτης (Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.) διοργάνωσαν σεμινάριο επιμόρφωσης για 300 περίπου εκπαιδευτικούς, που αποσπάστηκαν στο εξωτερικό μετά από ειδική αξιολόγηση των προσόντων τους, για να στελεχώσουν τις εκεί σχολικές μονάδες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης. Το σεμινάριο ξεκίνησε τις εργασίες του τη Δευτέρα 23 Ιουλίου 2007 και ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία την Παρασκευή 27 Ιουλίου σε γνωστό ξενοδοχείο της πρωτεύουσας.

Άμεσος στόχος του σεμιναρίου ήταν να συμβάλει στη βελτίωση της διδακτικής ετοιμότητας των επιμορφούμενων, μέσα από την παροχή γνώσεων και πληροφοριών σχετικά με τη διδασκαλία στοιχείων Ιστορίας και Πολιτισμού και της Ελληνικής ως δεύτερης αλλά και ως ξένης γλώσσας. Απώτερος στόχος του σεμιναρίου ήταν οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές/εκπαιδευτές στην περιοχή τους για να στηρίξουν την υλοποίηση του έργου «Παιδεία Ομογενών», το οποίο παρουσιάσαμε στο προηγούμενο τεύχος του e-Emphasis (βλ. http://e-emphasis.sch.gr/articles.php?aId=220&sId=74&pId=1&iId=9) και την ελληνόγλωσση εκπαίδευση γενικότερα. Επιπλέον, επιδιώχθηκε η δημιουργία ενός δικτύου επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των επιμορφούμενων, ενώ βαρύτητα δόθηκε και στην παροχή όλων εκείνων των πληροφοριών και πρακτικών συμβουλών που θα διευκολύνουν την προσαρμογή των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους στην χώρα υποδοχής.
 
Αναλυτικότερα, μετά τις ενημερωτικές εισηγήσεις της Ειδικής Γραμματέως του ΥΠΕΠΘ και του Προϊσταμένου της Δ/νσης ΠΟΔΕ, ο καθηγητής κ. Μ. Δαμανάκης παρουσίασε τα προγράμματα σπουδών και το διδακτικό υλικό στα πλαίσια του προγράμματος «Παιδεία Ομογενών», ενώ οι επιστημονικοί συνεργάτες του Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ επικεντρώθηκαν στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης, καθώς και ως ξένης γλώσσας, μέσα από τις σειρές: «Ελληνικά με την παρέα μου» & «Βήματα Μπροστά». Στη συνέχεια έγινε η παρουσίαση της δράσης «Ερμής» και του διδακτικού προγράμματος σε ηλεκτρονική μορφή. Οι συντονιστές εκπαίδευσης εξωτερικού μίλησαν για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στις περιοχές ευθύνης τους και συγκεκριμένα για την Γερμανία, την Αυστραλία και τις Η.Π.Α. Στο εκπαιδευτικό σύστημα στη Γερμανία, η οποία παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητών ελληνικής καταγωγής, αναφέρθηκε και ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού και Πρόεδρος των Ελληνικών Κοινοτήτων Γερμανίας, κ. Κ. Δημητρίου. Τις δυνατότητες της εξωτερικής πολιτιστικής πολιτικής ανέπτυξε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Δ. Τζαννάκης, ενώ ο κ. Α. Τόπης, εκπρόσωπος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (Ε.Ι.Π.) αναφέρθηκε στις δραστηριότητες και τους στόχους του Ε.Ι.Π. σε αυτό τον τομέα. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν εισηγήσεις σχετικά με την πιστοποίηση επάρκειας της ελληνομάθειας από τον καθηγητή κ. Ε. Ευσταθιάδη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, τις εξετάσεις των ομογενών και τις διμερείς μορφωτικές συμφωνίες από εκπροσώπους του ΥΠΕΠΘ.
 
Τέλος, οι επιμορφούμενοι είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για θέματα που αφορούν στη διαμονή τους στη χώρα απόσπασής τους, θέματα υπηρεσιακής, διοικητικής και οικονομικής φύσεως, καθώς και θέματα σχετικά με την υγεία και περίθαλψή τους. Η συνεχής επαφή και επιμόρφωση των φορέων της ελληνικής παιδείας στο εξωτερικό εντάσσεται άμεσα στους στόχους του ΙΠΟΔΕ, οι οποίοι είναι προσανατολισμένοι στη διατήρηση, καλλιέργεια και την προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού, τόσο σε μαθητές ελληνικής καταγωγής που ζουν στο εξωτερικό και φοιτούν σε σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, όσο και σε αλλόφωνους μαθητές που επιθυμούν να γίνουν κοινωνοί του ελληνικού πολιτισμού και να μάθουν την ελληνική γλώσσα.
 
Για συμπληρωματικές πληροφορίες www.ipode.gr    

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας