e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2007 - 1o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Ευέλικτη ζώνη: Οι μαθητές σε νέα συναρπαστικά μονοπάτια

Η Ευέλικτη Ζώνη στην πιλοτική εφαρμογή της έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από πολλούς εκπαιδευτικούς και εφαρμόζεται γενικά από το 2006-07 στα σχολεία της χώρας συγχρόνως με την εισαγωγή των νέων βιβλίων.

Ορισμένοι, ωστόσο, δεν πείστηκαν από την ανάγκη εισαγωγής της στο πρόγραμμα. Όπως, κάθε καινοτομία, έτσι και η συγκεκριμένη δημιούργησε ένα αίσθημα ανασφάλειας - ήταν όμως αναμενόμενο ότι η περίοδος αμφισβήτησης σταδιακά θα υποχωρούσε.

Οι εκπαιδευτικοί δειλά στην αρχή και πιο τολμηρά αργότερα διαπίστωναν την ανάγκη μετακίνησης από τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας σε άλλες που ενισχύουν τις κοινωνικές διαδικασίες μάθησης. Στο ασφυκτικά δομημένο ωρολόγιο πρόγραμμα ήταν ανάγκη να υπάρχει διαθέσιμος χρόνος που θα τους έδινε τη δυνατότητα να λειτουργήσουν με τους μαθητές τους με άνεση και ευελιξία μέσα σε ένα νέο περιβάλλον. Με την εισαγωγή του νέου Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών η καινοτομία της Ευέλικτης Ζώνης κατέλαβε το δικό της χώρο στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Σήμερα οι εκπαιδευτικοί μας έχουν τη χρονική δυνατότητα να επιλέγουν από θεματικές περιοχές θέματα που άπτονται του ενδιαφέροντος των μαθητών και να τα προσεγγίσουν μέσα από μια ποικιλία δραστηριοτήτων βιωματικού χαρακτήρα.
 
Με την εφαρμογή της Ευέλικτης Ζώνης στο ωρολόγιο πρόγραμμα υλοποιείται το αίτημα για ένταξη των προβλημάτων της σύγχρονης ζωής μέσα στο σύστημα εκπαίδευσης.
 
Έτσι, η Ευέλικτη Ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων αποτελεί την ομπρέλα κάτω από την οποία οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές τους έχουν δυνατότητα να αναπτύξουν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Κυκλοφοριακής Αγωγής, Ευρωπαϊκών Θεμάτων όχι ως ξεχωριστά γνωστικά αντικείμενα, αλλά ως έχοντα συνάφεια διαθεματική.
 
Σε ένα περιβάλλον συνεργασίας, που επιτρέπει τον προβληματισμό και την έρευνα, αξιοποιεί την εμπειρία και συνδέει τη γνώση με τα ενδιαφέροντα και εμπλέκει ενεργά τους μαθητές ώστε να αναπτύσσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες εκείνες που τους καθιστούν ικανούς να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις και να σχεδιάσουν δημιουργικά το μέλλον τους.
 
Στο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για παιδαγωγική και διδακτική ελευθερία η απάντηση ήταν η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού-μορφωτικού περιβάλλοντος, που εμπνέει και ενθουσιάζει μαθητές και δασκάλους, κάνει τη δουλειά τους πιο ενδιαφέρουσα, ενισχύει και προάγει την αξία της μάθησης μέσα από τη συλλογικότητα, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την ανάπτυξη των ατομικών δυνατοτήτων των μαθητών.
 
Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου, καθώς και των υπευθύνων προγραμμάτων, αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχημένη εφαρμογή της Ευέλικτης ζώνης διαθεματικών δραστηριοτήτων. Σε επίπεδο καθοδήγησης, έλαβαν χώρα ενημερωτικές και επιμορφωτικές συναντήσεις σε περιφερειακό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο σχολικών μονάδων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή και υλοποίηση των προγραμμάτων αποτελεί πάντοτε η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών, η καλή ενημέρωση και η ανοικτή επικοινωνία που επιτρέπει στους ανθρώπους να προσφέρουν τον καλύτερο εαυτό τους, την ενέργεια και τη δημιουργικότητά τους.
 
Η Ευέλικτη Ζώνη είναι ο αέρας του ωρολογίου προγράμματος που επιτρέπει σε μαθητές και δασκάλους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να ανοίξουν πανιά για νέα ταξίδια στο σχολείο της ζωής που φέρνει καινούργιες ελπίδες για έναν καλύτερο κόσμο.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας