e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2008 - 11o 'Αλλα Τεύχη

Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες
 

Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες - Πώς κερδίζεται το στοίχημα της Ψηφιακής Σύγκλισης

Η Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες ήταν το θέμα της εκδήλωσης που έλαβε χώρα την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2008 στην κατάμεστη αίθουσα «Αλέξανδρος» του Συνεδριακού Κέντρου «Ιωάννης Βελλίδης» στη HELEXPO της Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση, η οποία υπήρξε κατά γενική ομολογία απόλυτα επιτυχής, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση» του Μέτρου 1.2 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», που υλοποιείται από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ως Τελικό Δικαιούχο. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης συμπεριελάμβανε ομιλίες ειδικών εμπειρογνωμόνων σχετικά με το θέμα, εισήγηση του πρέσβη της Φινλανδίας και έκλεισε με την ομιλία του Υπουργού Παιδείας.

Ο πρώτος εισηγητής κ. Ν. Μπιλάλης, Πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής Επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών και Υπεύθυνος της Πράξης, έκανε μια σύντομη ενημέρωση για την πορεία του έργου συνολικά. Έπειτα, ο κ. Σ. Γκλαβάς, αναπληρωτής Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ανέλυσε τις δυνατότητες χρήσης των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία αναφερόμενος στις πρακτικές εφαρμογές τους. Ο κ. Χ. Ζαγούρας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, εκπροσωπώντας το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, μίλησε για την αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση και ειδικότερα ανέλυσε μακροσκελώς τις προϋποθέσεις και τα διάφορα στάδια της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
 
Στη συνέχεια της εκδήλωσης, η κ. Α. Γκίκα, Διευθύντρια έκδοσης του ηλεκτρονικού περιοδικού του ΥΠΕΠΘ e-Εmph@sis, παρουσιάζοντας το περιοδικό τόνισε ότι «..η δραστηριοποίηση των εκπαιδευτικών προϋποθέτει ευρεία και πολύπλευρη ενημέρωση, μεγάλο μέρος της οποίας επιτυγχάνεται για την εκπαιδευτική κοινότητα μέσα από το e-Emph@sis που εκδίδεται κάθε μήνα από το Σεπτέμβριο του 2007» και συνέχισε λέγοντας ότι «..η λέξη EMPHASIS επελέγη γιατί αφενός είναι μια λέξη με ειδικό βάρος και ευρύτατη χρήση σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και αφετέρου διότι πρωταρχικός σκοπός του e-Emph@sis είναι να δώσει έμφαση στην ενημέρωση, στην επικοινωνία, στη συνεργασία, στη χρήση των νέων τεχνολογιών, στην ψηφιακή σύγκλιση». Κατόπιν, ο Πρέσβης της Φινλανδίας κ. Erkki Huittinen αναφέρθηκε στο εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας, το συνέκρινε με αυτό της Ελλάδας και επεσήμανε τα κοινά σημεία των δύο εκπαιδευτικών δομών.
 
Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα, ακολούθησε η ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, ο οποίος κλήθηκε να δώσει πρακτικό περιεχόμενο στην «Ψηφιακή Σύγκλιση», έναν από τους πέντε πυλώνες εφαρμοσμένης πολιτικής με το γενικότερο τίτλο «Έλληνας πολίτης της Ευρώπης, Έλληνας πολίτης του κόσμου», που προωθεί το ΥΠΕΠΘ οριζόντια σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα στοιχεία που παρέθεσε ο Υπουργός μπορούν να χωριστούν σε τέσσερις κατηγορίες.
 
Πρώτον, μίλησε για την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού, βασικοί άξονες του οποίου είναι α) η τεχνική κατάρτιση, για την οποία είπε ότι:
  • Επιμορφώθηκαν 90.000 εκπαιδευτικοί
  • Πιστοποιήθηκαν 62.000 εκπαιδευτικοί
  • Επιμορφώθηκαν 400 εκπαιδευτές εκπαιδευτικών
  • Επιμορφώθηκαν 3.200 εκπαιδευτικοί πληροφορικής σε τεχνολογίες αιχμής
καθώς και β) η ποιοτική χρήση, που αφορά στο Ασφαλές διαδίκτυο και στην Προστασία μαθητών.
 
Δεύτερον, ο Υπουργός αναφέρθηκε στην ισότητα στην πρόσβαση, που επιτυγχάνεται με τις ακόλουθες πράξεις:
α)Εγκατάσταση Εργαστηρίων Πληροφορικής σε αρκετά σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης με πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
β)Ειδική μέριμνα για τις μονάδες Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης, που αφορά σε:
  • Προμήθεια και εγκατάσταση υπολογιστικού και ειδικού εξοπλισμού σε 121 ΣΜΕΑ και σε 22 ΚΔΑΥ ενώ επεκτείνεται σε 36 ΣΜΕΑ και 2 ΚΔΑΥ.
  • Δωρεάν διανομή υπολογιστικού και ειδικού εξοπλισμού σε 3.579 μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (προβλήματα όρασης, κινητικά προβλήματα, νοητική στέρηση κ.ά.).
  • Ευρυζωνικότητα (ADSL, ασύρματα δίκτυα, οπτικές ίνες, δορυφορικές συνδέσεις). Σήμερα συνδέεται ευρυζωνικά το 55% του συνολικού αριθμού των σχολείων και σύντομα θα επεκταθεί στο 85%.
  • Δωρεάν διανομή υπολογιστών σε πρωτεύσαντες μαθητές των Γυμνασίων με τελικό στόχο να παρέχει η ελληνική πολιτεία έναν υπολογιστή δωρεάν σε κάθε Έλληνα μαθητή κατά τη διάρκεια της σχολικής του ζωής.
Τρίτον, ο κ. Στυλιανίδης μίλησε για την τηλεκπαίδευση και τον πρωταρχικό ρόλο, που διαδραματίζει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, μέσω του οποίου έχει δημιουργηθεί μία δυναμική και καινοτόμος ψηφιακή εκπαιδευτική κοινότητα αποτελούμενη από 14.390 σχολεία, 2.811 διοικητικές μονάδες του ΥΠΕΠΘ, 67.942 εκπαιδευτικούς. Οι βασικές δράσεις που προωθούνται μέσω του ΠΣΔ είναι το ασφαλές διαδίκτυο, οι τηλεματικές υπηρεσίες, οι τηλεδιασκέψεις και τηλεξετάσεις, καθώς και η τηλεκπαίδευση σε απομονωμένες περιοχές. Στη συνέχεια έγινε αναφορά στη «Μαθητική Πύλη» μέσω της οποίας οι μαθητές μπορούν:
  • να βρουν νέα και ειδήσεις για εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες,
  • να έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό,
  • να βρίσκουν πληροφορίες συμπληρωματικές της διδακτέας ύλης και των εξετάσεων,
  • να ενημερώνονται για τα προγράμματα σπουδών των σχολών της Γ/θμιας Εκπ/σης,
  • να ψυχαγωγούνται με εκπαιδευτικά παιχνίδια,
  • να έχουν προσωποποιημένη πρόσβαση στις τηλεματικές υπηρεσίες (e-mail, forums, e-cards), που τους παρέχει το ΠΣΔ, προκειμένου να επικοινωνήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις με συμμαθητές τους, μέσα σε ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον.
Επίσης, ο Υπουργός αναφέρθηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό του ΥΠΕΠΘ, e-Emph@sis, που έχετε αυτή τη στιγμή μπροστά σας και το οποίο αποστέλλεται σε περίπου 87.000 αποδέκτες, διασυνδέει το 100% των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας και μιλώντας για το σημαντικό ρόλο που το e-Emph@sis διαδραματίζει στην ενημέρωση, τόνισε ότι «..ανοίγει δίαυλους επικοινωνίας στην εκπαιδευτική κοινότητα». Ο κ. Στυλανίδης έκλεισε  την ομιλία του με αναφορά στον Εκσυγχρονισμό της Διοίκησης που μεταξύ άλλων βασίζεται και στις ακόλουθες πρωτοβουλίες:
  • Το e-school, ένα πρωτότυπο ολοκληρωμένο σύστημα συναλλαγής του πολίτη με την εκπαιδευτική κοινότητα, που περιλαμβάνει ψηφιακές υπηρεσίες πληροφόρησης και διοίκησης της εκπαίδευσης, τις οποίες προσφέρουν η Α/θμια και Β/θμια προς όλους τους εμπλεκόμενους με την εκπαίδευση πολίτες.
  • Το e-DataCenter, δράση που αφορά συνολικά στις ψηφιακές υπηρεσίες πληροφόρησης σε σχέση με τα διοικητικά θέματα της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης και αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου και ενιαίου κεντρικού πληροφοριακού συστήματος στο ΥΠΕΠΘ, με στόχο την αναβάθμιση των υποδομών και την παροχή νέων εξελιγμένων υπηρεσιών στην υπηρεσία της εκπαίδευσης.
  • Τα πληροφοριακά συστήματα εκπαίδευσης, με σκοπό την ανάπτυξη νέων πληροφοριακών συστημάτων επιλογής στελεχών, διαχείρισης προσωπικού και μαθητικού δυναμικού, διοίκησης σχολικής μονάδας και άλλου υλικού στα σχολεία.
  • Τα Δημόσια Κέντρα Πληροφόρησης (link www.sch.gr/dkp), μια δράση που αφορά στη διαδικτύωση 100 ΔΚΠ (45 Δημόσιες Βιβλιοθήκες, 29 Δημοτικές και 28 κινητά σημεία – «Βιβλιοαυτοκίνητα»). Τα κέντρα αυτά παρέχουν στους πολίτες πρόσβαση στο διαδίκτυο για πληροφόρηση και ψυχαγωγία, καθώς και υπηρεσίες προστιθέμενης εκπαιδευτικής αξίας απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών.
Η εκδήλωση, την οποία παρακολούθησαν περισσότερα από οκτακόσια πενήντα άτομα, μεταξύ των οποίων ήταν ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, Υπουργοί και Υφυπουργοί, εκπρόσωποι της νομαρχιακής και τοπικής αυτοδιοίκησης και της εκπαιδευτικής διοίκησης των περιφερειακών και της κεντρικής υπηρεσίας, καθώς και πλήθος εκπαιδευτικών, ολοκληρώθηκε με μικρή δεξίωση όπου συμμετείχαν όλοι οι παρευρισκόμενοι.
 
Δείτε εδώ το πρόγραμμα.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας