e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος / Μάρτιος 2008 -6o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά πακέτα για παιδιά με ειδικές ανάγκες

Παρουσίαση χρήσιμων και δημιουργικών CD-ROM στη Βέροια
  
"Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια" και "Μικροί Καλλιτέχνες σε Δράση". Αυτοί είναι οι τίτλοι των δύο CD-ROM για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στα οποία οι δημιουργοί τους, εκπαιδευτικοί του Ειδικού Σχολείου της Βέροιας και σχολείων γειτονικών νομών, διοχέτευσαν την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία τους με ξεχωριστό ενθουσιασμό, επιμονή και προσήλωση σε ένα στόχο, να βελτιώσουν την εκπαίδευση των παιδιών αυτών.

Στις 28 Νοεμβρίου 2007, ο Δήμος της Βέροιας σε συνεργασία με τους δημιουργούς των εφαρμογών και με τη στήριξη των τοπικών φορέων, πραγματοποίησαν εκδήλωση στο Χώρο Τεχνών της Βέροιας στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, όπου παρουσίασαν τις δύο εκπαιδευτικές εφαρμογές και μοίρασαν αντίτυπα των CD-ROMs στο κοινό. Η ευρεία αποδοχή που συνάντησαν από την κοινωνία της Βέροιας, η οποία έχει ιδιαίτερη σχέση με το πρωτοποριακό ειδικό σχολείο της περιοχής, επισφραγίστηκε με την εξαιρετική σε συμμετοχή και συναισθηματική ένταση εκδήλωση αυτή.
 
Πρόκειται για δύο από τα 47 «ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά πακέτα» που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Ενότητας «ΝΗΡΗΙΔΕΣ» του Έργου «ΠΛΕΙΑΔΕΣ: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα ελληνικά σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και διάθεση προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού στα σχολεία», του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με φορέα υλοποίησης το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) και χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας.
 
Συνοπτικά, το περιεχόμενο των δύο εφαρμογών είναι το εξής:
 
Α) «ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ»: Το λογισμικό αυτό αξιοποιεί τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας με ενότητες ζωγραφικής, σχεδίου, μουσικής, κειμένων, εικόνων, έργων τέχνης, και επιτυγχάνει άμεσο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα, επιτρέποντας τη μεταφορά του αποτελέσματος σε άλλα μέσα και υλικά. Διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον μέσα από την αλληλεπίδραση Η/Υ-μαθητή και προσαρμόζεται στις ικανότητες και στις δυνατότητες των μαθητών, έτσι ώστε όλοι να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Προσεγγίζει τη γνώση διαθεματικά και βιωματικά και επιτρέπει τον αυτοσχεδιασμό, το τυχαίο, το αυθόρμητο, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών, πλουτίζοντας τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις και βοηθώντας στην επικοινωνία. Φίλος και βοηθός των παιδιών στη χρήση του λογισμικού αυτού, είναι ο κύριος Πινέλος, μια χαριτωμένη φιγούρα που είναι εκεί για να εξηγεί και να επιβραβεύει τις προσπάθειες τους.
 
Β) «ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»: Το λογισμικό αυτό αξιοποιεί τις Τεχνολογίες Πληροφορίας κι Επικοινωνίας με απλά και δημιουργικά μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής, παιγνίδια κυκλοφοριακής αγωγής και παιγνίδια εξοικείωσης, που επιτυγχάνουν άμεσο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα και επιτρέπουν τη μεταφορά του αποτελέσματος σε άλλα μέσα και υλικά. Διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον μέσα από την αλληλεπίδραση Η/Υ-μαθητή και προσαρμόζεται στις ικανότητες και στις δυνατότητες των μαθητών, έτσι ώστε για όλους να επιτυγχάνεται το επιθυμητό αποτέλεσμα. Προσεγγίζει τη γνώση διαθεματικά και βιωματικά και επιτρέπει τον αυτοσχεδιασμό, το τυχαίο, το αυθόρμητο, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών, πλουτίζοντας τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις και βοηθώντας στην επικοινωνία. Φίλος και βοηθός των παιδιών στη χρήση του λογισμικού αυτού, είναι ο κύριος Ταξάκης, μια χαριτωμένη φιγούρα-ταξί, που εξηγεί και επιβραβεύει τις προσπάθειες τους.
 
Δύο εκπαιδευτικές εφαρμογές με ιδιαίτερη σημασία και ενδιαφέρον, καθώς απευθύνονται σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) και είναι τα πρώτα εκπαιδευτικά πακέτα για αυτή την ομάδα χρηστών που πρόκειται να διανεμηθούν από το ΥΠΕΠΘ σε όλες της σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής αλλά και της Α/θμιας εκπαίδευσης της χώρας όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία πιστοποίησής τους από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Κατά τη διάρκεια ανάπτυξής τους, δοκιμάστηκαν στην πράξη, με τα ίδια τα παιδιά του Ειδικού Σχολείου να συμμετέχουν στη διαμορφωτική αξιολόγησή τους. Η αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού για την προσέγγιση των ιδιαίτερων παιδαγωγικών αναγκών των ΑΜΕΑ αποτελεί σημαντική συνδρομή για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
 
Από την άλλη πλευρά, τα δύο αυτά έργα αναδείχτηκαν σε βέλτιστη πρακτική στο πλαίσιο της υλοποίησης του σχεδίου του ΥΠΕΠΘ & του ΕΑΙΤΥ για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των σχολείων όλης της χώρας στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού με αξιοποίηση Η/Υ και εκπαιδευτικού λογισμικού, και φυσικά αποτέλεσαν έμπρακτη απόδειξη ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν και την ικανότητα και το άμεσο ενδιαφέρον να αναπτύξουν ποιοτικές εκπαιδευτικές εφαρμογές, εφόσον υπάρξει κατάλληλη υποστήριξη, ενεργοποίηση και καλός σχεδιασμός.
  
Μια ακόμη όμως σημαντική διάσταση του όλου εγχειρήματος είναι ο αντίκτυπος που έχουν τέτοιες δράσεις περιφερειακής εκπαιδευτικής πολιτικής στις τοπικές κοινωνίες. Η εκδήλωση του Δήμου της Βέροιας θεωρήθηκε σημαντικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό γεγονός για την τοπική κοινωνία, δείχνοντας ότι η «Κοινωνία της Πληροφορίας» δεν είναι μία ασαφής προοπτική, αλλά μπορεί να αποτελέσει απτή πραγματικότητα, με τα προϊόντα της τεχνολογίας να αποτελούν εφαλτήριο για δημιουργικές διεξόδους και δράσεις που τονώνουν την αυτοδύναμη ανάπτυξη αλλά και την κοινωνική συνοχή της.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας