e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιανουάριος 2008 - 5o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Νηπιαγωγείο βιοκλιματικού σχεδιασμού στο Παλαιό Φάληρο

Δρομολόγηση νέων κτιριακών υποδομών στη σχολική εκπαίδευση
 
Ένα «πράσινο σχολείο», λειτουργεί εδώ και επτά μήνες στο Παλαιό Φάληρο. Το 6ο νηπιαγωγείο του Παλαιού Φαλήρου είναι το πρώτο βιοκλιματικό σχολείο που λειτουργεί στη χώρα μας. Τα επόμενα πέντε χρόνια, θα δημιουργηθούν 1233 παρόμοια σχολεία, στα οποία θα ενσωματωθούν όλες οι νέες μορφές εναλλακτικής ενέργειας και οι πλέον σύγχρονες τεχνολογίες.

Το «έξυπνο» σχολείο διαφέρει από τα συμβατικά, καθώς παράγει ηλεκτρική ενέργεια μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων, η οποία συσσωρεύεται σε μία μπαταρία κι από εκεί διοχετεύεται στη ΔΕΗ. Διαθέτει δε αισθητήρες διοξειδίου του άνθρακα για αναβάθμιση και καθαρισμό του αέρα στις σχολικές τάξεις, έχει ειδικούς αυτοματισμούς, ώστε ο φωτισμός να μειώνεται ή να αυξάνεται ανάλογα με την εξωτερική ηλιοφάνεια, και τέλος τις πολύ ψυχρές μέρες το κτίριο θερμαίνεται με φυσικό αέριο. Για να γίνουμε πιο σαφείς, υπάρχει ειδική πρόβλεψη για ηλιοπροστασία και σκίαση, εξαερισμό με αισθητήρες για το διοξείδιο του άνθρακα. Με αυτόν τον τρόπο κάθε φορά ο φωτισμός του κτιρίου απέξω επιτρέπει να μειώνεται η κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος μέσα από έξυπνα παράθυρα με τα οποία, όταν αυξάνεται η ακτινοβολία του ήλιου, το σχολείο δεν καταναλώνει πλέον ηλεκτρικό ρεύμα κι έτσι εξοικονομείται ενέργεια.
 
«Το έξυπνο σχολείο δεν είναι απλά ένα κτίριο», επεσήμανε ο Υπουργός Παιδείας, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, κατά την επίσκεψή του την 10/12/2007 στο 6ο Νηπιαγωγείο του Παλαιού Φαλήρου, «είναι κυρίως μία ιδέα γύρω από την οποία εκτείνεται όλο το σύστημα εκπαίδευσης. Έξυπνο σχολείο είναι το διατμηματικό κτίριο, το σύγχρονο και αποτελεσματικό κτίριο, το διασυνδεδεμένο στις νέες τεχνολογίες και στο διαδίκτυο κτίριο, είναι όμως και οι καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί, οι άνθρωποι που βλέπουν το ρόλο τους όχι ως επάγγελμα αλλά ως λειτούργημα, είναι οι ευαισθητοποιημένοι γονείς, είναι τα υψηλού επιπέδου αναλυτικά προγράμματα, τα ποιοτικά βιβλία. Είναι όλη η διαδικασία εκείνη η οποία φιλοδοξεί να παραγάγει όχι απλά ανθρώπους με γνώσεις αλλά ανθρώπους έτοιμους να ανταποκριθούν στα κελεύσματα της εποχής, ανθρώπους έτοιμους να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του αύριο, ανθρώπους έτοιμους να γίνουν καλοί Έλληνες, συνειδητοποιημένοι πολίτες, πολίτες της Ευρώπης, πολίτες του κόσμου».
 
Η κατασκευή νέων κτιρίων, με εκτελεστικό βραχίονα τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων, δεν έχει ως στόχο μόνο την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος. Αν λάβει κανείς υπόψη του, ότι στα 15 χιλιάδες περίπου σχολικά κτίρια που διαθέτει η Ελλάδα, τα 4.5 χιλιάδες περίπου έχουν ηλικία άνω των 45 ετών, αντιλαμβάνεται ότι το ΥΠΕΠΘ έχει μπροστά του μια μεγάλη πρόκληση: Να αναπαλαιωθούν τα παραδοσιακά κτίρια, συντηρώντας αρχιτεκτονικούς ρυθμούς , οι οποίοι τείνουν να εξαφανιστούν, να ενσωματωθούν σε αυτά όλες οι σύγχρονες προϋποθέσεις, αλλά και να προσαρμοστούν στο μοντέλο του έξυπνου βιοκλιματικού σχολείου τα καινούρια κτίρια, ώστε να μιλούν τη γλώσσα του μέλλοντος. Επιπλέον, σημαντικό στόχο αποτελεί και η αντιμετώπιση του ζητήματος της διπλοβάρδιας, που στο λεκανοπέδιο της Αττικής ξεπερνούσε το 2004, το 8,5% και σήμερα έχει περιοριστεί περίπου στο 3%. Κεντρικός στόχος είναι να εξαληφθεί πλήρως.
 
«Η εκπαιδευτική διάσταση ακόμα και της κτιριακής υποδομής, είναι μία αναπόσπαστη πλευρά του έργου, το οποίο επιδιώκουμε να επιτελέσουμε», υπογράμμισε κλείνοντας την ομιλία του ο Υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης. «Θεωρούμε ότι σε αυτή μας την προσπάθεια έχουμε αλληλέγγυα την ελληνική κοινωνία και είμαστε αποφασισμένοι να την πάμε μέχρι τέλους, δείχνοντας προς τα έξω συγκεκριμένα μετρήσιμα και ανταποδοτικά αποτελέσματα και όχι περιοριζόμενοι μόνο σε διακηρύξεις και σε μεγάλα λόγια».
 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας