e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Αύγουστος 2008 - 10o 'Αλλα Τεύχη

Διοικητικά Θέματα
 

Οριστική λύση για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς

Τι προβλέπει ακριβώς η ρύθμιση που ψηφίστηκε
 
«Άμεσα πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που θα αντιμετωπίζει ζητήματα που αφορούν στους αναπληρωτές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, τα οποία λιμνάζουν επί χρόνια». Αυτό είχαμε δημοσιεύσει στο τεύχος Μαΐου 2008 του e-Emphasis και έτσι ακριβώς έγινε!

Για δεκαετίες ολόκληρες -με ελάχιστες, ίσως, εξαιρέσεις- κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς δημιουργούνταν κενά στα σχολεία, με συνέπεια να χάνονται ώρες μαθημάτων, να ταλαιπωρούνται οι μαθητές και να ανησυχούν οι γονείς. Πολλά σχολεία έμεναν χωρίς εκπαιδευτικούς, όταν άλλα είχαν υπερπληθώρα διδασκόντων. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί είχαν αποσπαστεί ευνοιοκρατικά σε γραφεία ή σε παράλληλες υπηρεσίες, αφήνοντας πίσω τους κενά που έπρεπε να καλύψουν αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Την ίδια στιγμή, χιλιάδες πιστώσεις σπαταλούνταν για την πρόσληψη αναπληρωτών. Ζώντας μέσα στην αβεβαιότητα, οι αναπληρωτές αδυνατούσαν να οργανώσουν την προσωπική τους ζωή και η ανασφάλεια αυτή είχε επιπτώσεις ακόμη και στην ποιότητα της δουλειάς τους, καθώς και στην αφοσίωση που έπρεπε να επιδεικνύουν στο έργο τους.
 
Με την ψήφιση του Νομοσχεδίου στα μέσα Ιουλίου στη Βουλή, επιλύθηκε οριστικά το πρόβλημα της μακροχρόνιας παραμονής στην αναπλήρωση χιλιάδων εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. Με τη θεσμοθέτηση των 24μηνών ως μέγιστου χρόνου παραμονής στον πίνακα αναπληρωτών και με την προϋπόθεση μίας επιτυχούς συμμετοχής σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ, διορίζονται φέτος 1.200 εκπαιδευτικοί επιπλέον, κάποιοι από τους οποίους, μάλιστα, έχουν συμπληρώσει ακόμη και 70μήνες ως αναπληρωτές. Με τον τρόπο αυτό κατοχυρώνεται για πρώτη φορά σαφές νομοθετικό πλαίσιο για τους νέους αναπληρωτές, οι οποίοι θα γνωρίζουν εξαρχής τους κανόνες για το πότε και το πώς θα διοριστούν μόνιμα. Για κοινωνικούς λόγους, επιπλέον, διορίζονται εντός πενταετίας και οι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία των 30μηνών και άνω, οι οποίοι δεν είναι απαραίτητα και επιτυχόντες του ΑΣΕΠ. Πρόκειται για 1.850 περίπου εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εργάζονται επί πολλά έτη ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι και οι περισσότεροι εξ αυτών είναι ήδη έγγαμοι με παιδιά και πάνω από 15χρόνια πτυχιούχοι.
 
«Το κύριο χαρακτηριστικό του νομοσχεδίου είναι ο σεβασμός προς τους εργαζόμενους εκπαιδευτικούς και η απελευθέρωσή τους από την ομηρία της αναπλήρωσης με τρόπο αξιοκρατικό και αντικειμενικό, που διασφαλίζει την ισότητα των ευκαιριών», δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, συμπληρώνοντας: «Ο οριστικός διορισμός τους και η ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα θα βοηθήσει και στην καλύτερη απόδοσή τους στην τάξη, με όφελος για τους μαθητές, τους γονείς και εν γένει για όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα».
 
Οι τελικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως διαμορφώθηκαν μετά από διαβούλευση με την Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών, προβλέπουν τα εξής:
 
1. Θεσμοθέτηση μέγιστου χρόνου παραμονής στους Πίνακες Αναπληρωτών τα τρία διδακτικά έτη (24μήνες). Ο εκπαιδευτικός που συμπληρώνει 24μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας, είναι επιτυχών σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ και διαθέτει παιδαγωγική επάρκεια, για τους κλάδους και ειδικότητες που απαιτείται, διορίζεται στη δημόσια εκπαίδευση.
 
Πιο συγκεκριμένα,
  • οι ειδικότητες Π.Ε. για τις οποίες δεν απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια, με βάση το Ν. 1566/1985, για να διοριστούν στη δημόσια εκπαίδευση αρκεί η συμπλήρωση 24μηνών πραγματικής προϋπηρεσίας και μια επιτυχής συμμετοχή σε οποιονδήποτε διαγωνισμό για εκπαιδευτικούς του ΑΣΕΠ.
  • οι ειδικότητες Π.Ε. για τις οποίες απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια, με βάση το Ν. 1566/1985, για να διοριστούν στη δημόσια εκπαίδευση αρκεί η συμπλήρωση 24μηνών πραγματικής προϋπηρεσίας, μια επιτυχής συμμετοχή σε οποιονδήποτε διαγωνισμό για εκπαιδευτικούς του ΑΣΕΠ και ετήσια παιδαγωγική επιμόρφωση στην ΑΣΠΑΙΤΕ.
  • οι ειδικότητες Τ.Ε. και Δ.Ε., για τις οποίες δεν προκηρύσσονται θέσεις σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, για να διοριστούν στη δημόσια εκπαίδευση, αρκεί η συμπλήρωση 24μηνών πραγματικής προϋπηρεσίας και η παρακολούθηση τρίμηνης παιδαγωγικής επιμόρφωσης στην ΑΣΠΑΙΤΕ.
  • Να σημειωθεί ότι η ρύθμιση αφορά και τον κλάδο ΤΕ 16 Μουσικής, αρκεί να έχει καλυφθεί η προϋπόθεση της παιδαγωγικής επάρκειας και μια επιτυχής συμμετοχή σε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ.
Για το σχολικό έτος 2008-2009 διορίζονται όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα έχουν τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
 
2. Κατ’ εξαίρεση, και για κοινωνικούς λόγους, οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι συμπληρώνουν την 30-6-2008 30μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας, ανεξαρτήτως του αν είναι επιτυχόντες ή όχι σε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ και εφόσον διαθέτουν -ή θα αποκτήσουν- παιδαγωγική επάρκεια για τους κλάδους και τις ειδικότητες που απαιτείται, διορίζονται εντός πενταετίας στη δημόσια εκπαίδευση, σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας.
 
3. Όπως ανακοινώθηκε από την ΑΣΠΑΙΤΕ, οι θέσεις αναπληρωτών που θα εισαχθούν στο ΕΠΠΑΙΚ για το έτος 2008-2009 θα είναι 143 για το ετήσιο πρόγραμμα Π.Ε. και αναμένεται ανακοίνωση για το πρόγραμμα τρίμηνης διάρκειας.
 
4. Στους διορισμούς διατηρείται και ουδόλως θίγεται η ποσόστωση 60% από τους πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ και 40% από τον πίνακα με πραγματική προϋπηρεσία. Οι διορισμοί που θα πραγματοποιηθούν με βάση την παρούσα ρύθμιση είναι επιπλέον του ποσοστού 60% και 40%, σύμφωνα, πάντα, με τις ανάγκες της υπηρεσίας.
 
5. Κατά τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών προηγούνται όσοι συμπληρώνουν την 30-6-2008 30μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας, έπονται οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 24μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας, όπως περιγράφεται παραπάνω και ακολουθούν οι διορισμοί των ποσοστών 40% και 60%, σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 9 του Ν. 3391/2005.
 
Εκτός βέβαια από τα θέματα που αφορούν στην Α/θμια και στη Β/θμια Εκπ/ση, το Ν/Σ επιλύει και μια σειρά άλλων οργανωτικών και λειτουργικών ζητημάτων που βελτιώνουν την εκπαιδευτική καθημερινότητα. Τέλος, με τη ρύθμιση για τους αναπληρωτές, καθιερώνεται η παιδαγωγική επάρκεια ως απαραίτητο προσόν διορισμού, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα των νέων εκπαιδευτικών που θα διορίζονται εφεξής στη δημόσια εκπαίδευση.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας