e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Μάιος 2008 - 8o 'Αλλα Τεύχη

Ευρωπαϊκά Θέματα
 

Μοντέλο η Ελλάδα για την πολυγλωσσία στην ΕΕ

Η εκμάθηση γλωσσών στο επίκεντρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
 
«Μοντέλο» στην αντιμετώπιση του ζητήματος της πολυγλωσσίας, που θα έπρεπε να μιμηθούν πολλά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαρακτήρισε τη χώρα μας ο Επίτροπος Πολυγλωσσίας της ΕΕ, κ. Λεονάρντ Όρμπαν. Στο τέλος της συνάντησης εργασίας που είχε στην Αθήνα στις 17 Απριλίου 2008 με τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, ο Ευρωπαίος Επίτροπος αναγνώρισε τη σημαντική συμβολή της Ελλάδας τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό αναφορικά με το θέμα της πολυγλωσσίας. Επίσης, έδωσε συγχαρητήρια για τις εφαρμογές προγραμμάτων που γίνονται για πρόσφυγες, αλλοδαπούς και μετανάστες στη χώρα μας στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, αλλά και στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης, στην οποία εντάσσονται δωρεάν όλα τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων.

Ο Έλληνας Υπουργός παρουσίασε το συνολικό πρόγραμμα που υλοποιεί η ελληνική κυβέρνηση στα θέματα της πολυγλωσσίας, της γλωσσομάθειας και της ελληνομάθειας, αναφερόμενος στις πολλές γλώσσες, οι οποίες διδάσκονται πλέον, άλλες συστηματικά και άλλες πιλοτικά στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση και παρουσιάζοντας τα νέα τμήματα που έχουν δημιουργηθεί για τη διδασκαλία νέων γλωσσών, όπως της τουρκικής γλώσσας, σλαβικών και άλλων. Αναφέρθηκε ακόμα στο εκτενές πρόγραμμα που εφαρμόζει η Ελλάδα στο εξωτερικό, όχι μόνο για τους ομογενείς αλλά και για τους ξένους πολίτες, οι οποίοι επιθυμούν να μάθουν την ελληνική γλώσσα.
 
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Στυλιανίδης στο δίκτυο σχολείων που οικοδομεί η Ελλάδα στα Βαλκάνια, στα οποία διδάσκονται η ελληνική γλώσσα και ο ελληνικός πολιτισμός εκτός από τα τοπικά εθνικά προγράμματα. Μίλησε για τα σχολεία της ομογένειας, τα συστήματα τηλε-εκπαίδευσης που έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται για τους ομογενείς, καθώς και για τον τριπλασιασμό των εδρών ελληνικού πολιτισμού, ευρωπαϊκού πολιτισμού και ελληνικής γλώσσας που στηρίζονται στις μεγάλες χώρες του εξωτερικού από την ελληνική κυβέρνηση με στόχο να προωθηθεί η ελληνομάθεια - όχι μόνο σε πολίτες ελληνικής καταγωγής αλλά και σε ξένους που ενδιαφέρονται για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό.
 
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε στον κ. Όρμπαν η πρόταση του κ. Στυλιανίδη, που θα κατατεθεί στο επόμενο Συμβούλιο Υπουργών ενώπιον του αρμοδίου Επιτρόπου, η οποία εισηγείται τη δημιουργία «Ευρωπαϊκών Σπιτιών» σε μεγάλες πρωτεύουσες εκτός Ευρώπης, στα οποία θα δίδεται η δυνατότητα όχι μόνο στα μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη αλλά και στα μικρά να κάνουν την παρουσίαση του πολιτισμού και της γλώσσας τους στις τοπικές κοινωνίες. Ο Επίτροπος παρότρυνε τον Υπουργό να παρουσιάσει την πρότασή του ενώπιον του Συμβουλίου Υπουργών και δεσμεύτηκε να την εξετάσει και ο ίδιος με τους συνεργάτες του,  προκειμένου να ανοίξει τη σχετική συζήτηση. Τόνισε, μάλιστα, ότι είναι η πρώτη φορά που ένας Υπουργός κράτους-μέλους εισηγείται μια πρόταση πολυγλωσσίας που δεν αφορά σε εφαρμογές στο εσωτερικό της ΕΕ αλλά εκτός των συνόρων της και αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα που αναβαθμίζει την πολιτική πολυγλωσσία, η οποία επιδιώκεται να προωθηθεί από την Ένωση.
 
Ολοκληρώνοντας τη συνάντηση ο κ. Στυλιανίδης προσέθεσε ότι τα θετικά χαρακτηριστικά του κάθε εθνικού πολιτισμού και της κάθε γλώσσας είναι κοινά, είναι κοινή πολιτιστική κληρονομιά και έτσι θα πρέπει να την αντιλαμβάνεται η Ευρώπη, γιατί το βασικό συγκριτικό της πλεονέκτημα είναι η πολυμορφία. Η πολυμορφία είναι αυτή που της επιτρέπει να διαμορφώνει μια κοινή ευρωπαϊκή ταυτότητα, γλωσσική και πολιτιστική, η οποία να συμπεριλαμβάνει τα θετικότερα στοιχεία του κάθε ιδιαίτερου εθνικού πολιτισμού. Υπό αυτή την έννοια θα πρέπει να δίδεται η δυνατότητα, ώστε η πολυμορφία να γίνεται στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον εργαλείο για την προσέγγιση καινούριων κοινωνιών και καινούριων αγορών και οι φίλοι του κάθε κράτους-μέλους να μετεξελίσσονται και σε φίλους ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.       
 
Σημειώνεται ότι ο όρος πολυγλωσσία αναφέρεται τόσο σε μια κατάσταση κατά την οποία πολλές γλώσσες ομιλούνται μέσα σε ένα ορισμένο γεωγραφικό χώρο, όσο και στην ικανότητα ενός ατόμου να χειρίζεται πολλές γλώσσες. Η πολυγλωσσία με αμφότερες τις έννοιες, θεμελιωμένη από τις Ευρωπαϊκές Συνθήκες, αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της Ευρώπης και αντικατοπτρίζει την ποικιλόμορφη πολιτιστική και γλωσσική ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Χάρη σε αυτή, τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα γίνονται πιο προσιτά και διαφανή για τους πολίτες, κάτι που αποτελεί εγγύηση δημοκρατικής λειτουργίας. Σήμερα, εξάλλου, η ΕΕ είναι η πατρίδα 450εκατομμυρίων ανθρώπων με διαφορετικά εθνικά, πολιτιστικά, πολιτισμικά και γλωσσικά υπόβαθρα. Τα γλωσσικά πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών είναι πολυσύνθετα, διαμορφωμένα από την ιστορία, τους γεωγραφικούς παράγοντες και την κινητικότητα των ανθρώπων. Η ΕΕ αναγνωρίζει, σήμερα, 22 επίσημες γλώσσες, ενώ περίπου 60 άλλες αυτόχθονες και μη γλώσσες ομιλούνται σε ολόκληρη αυτή τη γεωγραφική περιοχή. Οι τρεις κύριοι στόχοι της πολιτικής της Επιτροπής για την πολυγλωσσία είναι να ενθαρρύνει την εκμάθηση γλωσσών, να προάγει μια υγιή πολυγλωσσική οικονομία και να παράσχει στους πολίτες πρόσβαση στη νομοθεσία, στις διαδικασίες και στις πληροφορίες της ΕΕ, στη δική τους γλώσσα.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας