e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος / Μάρτιος 2008 -6o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Πρόσφυγες και παλιννοστούντες μαθητές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Η ένταξη στην Α/θμια εκπαίδευση και ο ρόλος του Πανεπιστημίου Αθηνών
  
Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο της μετανάστευσης και παλιννόστησης στην Ελλάδα έχει αλλάξει σημαντικά τη δημογραφική σύνθεση πολλών σχολείων και περιοχών και εκτιμάται ότι τα παιδιά που ανήκουν σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες ξεπερνούν το 10% του συνολικού πληθυσμού. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως οι αλλοδαποί και παλιννοστούντες μαθητές αποτελούν το 7,8% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού στα νηπιαγωγεία, ενώ για τα δημοτικά σχολεία το ποσοστό αυτό αγγίζει το 11,9%. Η Ελλάδα, ως χώρα υποδοχής, πια, μεταναστών, αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν άλλες χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η εισαγωγή της διαπολιτισμικής διάστασης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί μια συνεχή και συστηματική προσπάθεια που είναι ενταγμένη στο πλαίσιο της γενικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής για τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών Μαθητών, που από το 1997 μέχρι τώρα έχει αναπτυχθεί και εφαρμοσθεί από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ανταποκρινόμενο στις προκλήσεις και απαιτήσεις αυτές της σύγχρονης εκπαίδευσης, έχει ως γενικό σκοπό τη δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που διασφαλίζουν σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε μια κοινωνία, της οποίας ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας γίνεται ολοένα και πιο έντονος.
 
Στους ειδικότερους στόχους του προγράμματος περιλαμβάνονται η ανάπτυξη και εφαρμογή συντονισμένων μέτρων «παρέμβασης», που προωθούν την ομαλή ένταξη των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, τα μέτρα αυτά αφορούν στην κλιμακούμενη γλωσσική και μαθησιακή υποστήριξη με έναν πρώτο κύκλο σε αρχάριους μαθητές για την εντατική διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας και με ένα δεύτερο κύκλο για την υποστήριξη των μαθητών που ήδη παρακολουθούν τα μαθήματα της ηλικιακής τάξης, ο οποίος αφορά στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη μαθητών και στην ανάπτυξη δικτύων για την προώθηση των σχέσεων ανάμεσα στο σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα.
 
Επιπλέον, η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων αναφορικά με τις αρχές που πρέπει να διέπουν μια πολυπολιτισμική κοινωνία, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης σε θέματα σχετικά με τις θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της διαπολιτισμικής προσέγγισης στο εκπαιδευτικό έργο, καθίστανται δυνατές με τη βοήθεια εισαγωγικών επιμορφώσεων, που αφορούν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένες γνωστικές περιοχές, θέσπιση μαθημάτων για την ενίσχυση της γλωσσομάθειας των αλλοδαπών γονέων, ανάπτυξη κοινών δραστηριοτήτων γηγενών και αλλοδαπών γονέων, όπως και υποστήριξη των μορφωτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσουν Αλλοδαποί και Παλιννοστούντες. Η ένταξη των παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο Δημοτικό Σχολείο αποτελεί στόχο του ευρύτερου εκπαιδευτικού μας συστήματος.
 
Η δομή του προγράμματος περιλαμβάνει μια κεντρική επιστημονική επιτροπή με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με την ευθύνη του συντονισμού και της εποπτείας του φυσικού αντικειμένου του έργου και η οποία ενημερώνεται σε μηνιαία βάση από τις Συντονιστικές Ομάδες Δράσεων για την πορεία και εφαρμογή των πακέτων εργασιών. Οι Συντονιστικές Ομάδες Δράσεων έχουν την ευθύνη της εποπτείας και της εφαρμογής των πακέτων εργασιών. Σε τριμηνιαία βάση πραγματοποιείται σύγκλιση των Ομάδων με στόχο τη σύνταξη των τριμηνιαίων δελτίων που αποτυπώνουν την πρόοδο του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, καθώς και την πρόβλεψη για την επόμενη χρονική περίοδο. Το έργο στηρίζεται στη σύμπραξη των συνεργατών του προγράμματος με εκπαιδευτικούς, εκπροσώπους ιδρυμάτων, οργανισμών και κοινωνικών φορέων, καθώς και εκπροσώπους του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος.
 
Στο πλαίσιο των καινοτόμων δράσεων του προγράμματος: «Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια εκπαίδευση», το Πανεπιστήμιο Αθηνών, και ειδικότερα το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής διοργάνωσε σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες ημερίδα για Στελέχη της Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς με θέμα: «Πρόσφυγες: Οι Κυνηγημένοι Πολίτες του Κόσμου». Στόχος της ημερίδας ήταν η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και πληροφόρηση των στελεχών εκπαίδευσης, στην οποία συμμετείχαν Σχολικοί Σύμβουλοι, Διοικητικοί Προϊστάμένοι, Διευθυντές Σχολείων και εκπαιδευτικοί που σχετίζονται με θέματα προσφύγων. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2007, στον «Πολυχώρο Απόλλων» της Νομαρχίας Πειραιά.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας