e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιανουάριος 2009 - 15ο 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

5η Συνάντηση Τεχνομάθειας

Καινοτόμες ευρεσιτεχνίες νεαρών ερευνητών
   
Ηλιακά αυτοκίνητα, οικολογικοί ανελκυστήρες, έξυπνα συστήματα θέρμανσης είναι μερικές από τις πρωτότυπες τεχνολογικές κατασκευές που κινήθηκαν οι μικροί ερευνητές, οι οποίοι συμμετείχαν στην Έκθεση Νέων Ερευνητών που πραγματοποιήθηκε από τις 12 έως τις 13 Οκτωβρίου 2008 στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (ΚΔΕΜΤ) «Νόησις» στη Θέρμη Θεσσαλονίκης. Στην έκθεση συμμετείχαν 470 μαθητές Β/θμιας Εκπ/σης και 150 καθηγητές, από 88 σχολεία της Ελλάδας. Στα 58 έργα που εκτέθηκαν συνολικά, διαφαίνεται η ευαισθητοποίηση των μαθητών απέναντι στο περιβάλλον και στις φυσικές καταστροφές.

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος Τεχνομάθεια V, το οποίο είχε ως στόχο τη γνωριμία των μαθητών και την ενασχόλησή τους με τις νέες τεχνολογίες και τον τεχνολογικό εξοπλισμό. «Τα έργα των μαθητών μας εντυπωσίασαν με τη φρεσκάδα, την έμπνευση, τη φαντασία και την τεχνική ακρίβεια της εκτέλεσής τους», υποστήριξε ο Περιφερειακός Δ/ντής Α/θμιας και B/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας και Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων της Τεχνομάθειας, κ. Γεώργιος Καρατάσιος, συμπληρώνοντας «η συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα, τους έδωσε τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τεχνολογίες αιχμής, να χρησιμοποιήσουν σύγχρονα εργαλεία πληροφορικής και να αποκτήσουν τεχνογνωσία που μπορεί να φανεί χρήσιμη στη μελλοντική τους επαγγελματική σταδιοδρομία».
   
Από την πλευρά του, ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου, κ. Γ. Παπαευασταθίου, αναφέρθηκε στα κύρια χαρακτηριστικά των 58 έργων των μαθητών από σχολεία όλης της Ελλάδας, τα οποία όπως είπε «..είναι η ευαισθητοποίηση για θέματα περιβάλλοντος, η εξοικονόμηση ενέργειας και η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την προστασία και την ασφάλεια». Ο κ. Θ. Καρτσιώτης, Μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, μίλησε για τη διαδικασία της βιωματικής μάθησης μέσω του προγράμματος Τεχνομάθεια V, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της προσπάθειας του Υπουργείου Παιδείας.
 
Ανάμεσα στις δημιουργίες των μικρών εφευρετών ήταν ένα διθέσιο αυτοκίνητο αστικής μετακίνησης από το 3ο ΤΕΕ Καλαμάτας και ένα υπέρ ελαφρύ ηλεκτρικό δίτροχο όχημα με υπερπυκνωτές από το 1ο Εσπερινό ΤΕΕ/ΕΠΑΛ Μυτιλήνης. Το 3ο Εσπερινό ΤΕΕ/ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας δημιούργησε ένα ενεργειακό σαμαράκι, το οποίο μετατρέπει την ενέργεια από το βάρος των διερχόμενων αυτοκινήτων σε ηλεκτρική ενέργεια, μια ολοκληρωμένη λύση διαχείρισης αποθήκης με τη χρήση γραμμωτού κώδικα ήταν το θέμα της εργασίας του 2ο ΕΠΑΛ/ΤΕΕ Νέας Ιωνίας Μαγνησίας ενώ οι μαθητές του 1ου ΤΕΕ/ΕΠΑΛ Πετρούπολης δημιούργησαν ένα ηλεκτρονικό σύστημα που ειδοποιεί τους γονείς τους για τις απουσίες τους μέσω γραπτού μηνύματος με τη χρήση κινητού τηλεφώνου.
 
Το πρόγραμμα Τεχνομάθεια V υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2007-2008 για πέμπτη χρονιά και είχε προϋπολογισμό 800.000€. Σκοπός του προγράμματος ήταν να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές Β/θμιας Εκπ/σης, να ασχοληθούν με τη μελέτη και την κατασκευή ενός τεχνολογικού αντικειμένου της επιλογής τους το οποίο διακρίνεται για την πρωτοτυπία του, καθώς και για τη δυνατότητα εφαρμογής και πρακτικής αξιοποίησης τους. Οι μαθητικές ομάδες κλήθηκαν να επιλέξουν ένα θέμα από το χώρο της τεχνολογίας, των επιστημών και του τεχνολογικού πολιτισμού, να συντάξουν μελέτη και να κατασκευάσουν ένα σχετικό λειτουργικό μηχανισμό ή μια τρισδιάστατη κατασκευή. Με την ενασχόληση αυτή των μαθητών επιδιώκεται η κατανόηση της εξέλιξης της τεχνολογίας και της σχέσης της με τη βιομηχανία, τους τρόπους παραγωγής, την οικονομία, την κοινωνία και γενικότερα την καθημερινή ζωή. Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη της δημιουργικότητάς των μαθητών αλλά και η ανάπτυξη της επαφής με την έρευνα.
 
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ο Πρόεδρος του ΚΔΕΜΤ «Νόησις», κ. Γ. Αντωνόπουλος επεσήμανε ότι «αρχικά υπέβαλαν αιτήσεις για ένταξη στο πρόγραμμα ΤεχνομάθειaV 250 σχολεία, από τα οποία προκρίθηκαν τα 80. Αυτά χρηματοδοτήθηκαν από το πρόγραμμα με 10.000€ το καθένα» τονίζοντας ότι «..στα ελληνικά σχολεία άρχισε να εισάγεται η έννοια της καινοτομίας με την υποστήριξη των Υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης».

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας