e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Νοέμβριος 2007 - 3o 'Αλλα Τεύχη

Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
 

Δημιουργία αιθουσών τηλεδιάσκεψης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

Οι εφαρμογές τηλεκπαίδευσης και τηλεσυνεργασίας αποτελούν το μέλλον των εκπαιδευτικών εφαρμογών στην Κοινωνία της Πληροφορίας και η αξιοποίησή τους αποτελεί σήμερα μία από τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Εκπαιδευτική Κοινότητα. Παράλληλα, οι αυξανόμενες απαιτήσεις για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλης της χώρας έχουν δημιουργήσει την ανάγκη για αποτελεσματικότερη επικοινωνία και περιορισμό των φυσικών μετακινήσεων.

Για το σκοπό αυτό και στα πλαίσια ενός ευρύτερου προγραμματισμού του ΥΠ.Ε.Π.Θ. κατασκευάστηκαν τέσσερις αίθουσες τηλεδιάσκεψης και τηλεπιμόρφωσης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Οι αίθουσες βρίσκονται στην Πάτρα στο χώρο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, στον Πύργο στο χώρο της Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Ηλείας, στο Αγρίνιο στο χώρο του 1ου Γραφείου Β/θμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας και στο Μεσολόγγι στο χώρο της Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας.
 
Τα αναμενόμενα οφέλη από τη χρήση των αιθουσών τηλεδιάσκεψης είναι σημαντικά και ποικίλα:
  • διευκολύνονται οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών από απόσταση,
  • μειώνεται το οικονομικό και χρονικό κόστος των μετακινήσεων των στελεχών για τις συναντήσεις εργασίας,
  • αξιοποιούνται ειδικοί ομιλητές (experts) ή υψηλόβαθμα στελέχη χωρίς να απαιτούνται εξοντωτικά προγράμματα μετακίνησης,
  • διενεργούνται κατανεμημένες συσκέψεις με συμμετοχή συνέδρων από απόσταση,
  • μεταδίδονται συνεδριάσεις στο Διαδίκτυο και
  • πραγματοποιούνται ζωντανές ή μαγνητοσκοπημένες μεταδόσεις ημερίδων και σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς. 
Η υλοποίηση της καινοτόμου αυτής δράσης, στοχεύει τόσο στον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και πιο έμμεσα στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης. Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, το σύστημα τηλεσυνεργασίας θα παρέχει τη δυνατότητα για τηλεκπαίδευση τόσο στα στελέχη της υπηρεσίας όσο και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικοί, σχολικοί σύμβουλοι) βοηθώντας σημαντικά στους στόχους της δια βίου μάθησης, της συνεχούς ενημέρωσης και της υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιπλέον, εκσυγχρονίζεται και η επικοινωνία μεταξύ των φορέων υλοποίησης του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και των στελεχών ΚΕΠΛΗΝΕΤ που παρέχουν τεχνική στήριξη στα πληροφοριακά συστήματα των σχολικών και διοικητικών μονάδων της χώρας. Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης τοσύστημα τηλε-συνεργασίας καλύπτει τις ανάγκες για συνεχή επικοινωνία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και του ΥΠΕΠΘ, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη διοίκηση και τις διαδικασίες εκπαίδευσης σε περιφερειακό επίπεδο.
 
Σχεδιάγραμμα συστήματος τηλεδιάσκεψης
 
Τα σενάρια χρήσης και αξιοποίησης των αιθουσών τηλεδιάσκεψης είναι πάρα πολλά και επαφίεται στη φαντασία και τη θέληση των φορέων της εκπαίδευσης η αναζήτηση νέων σεναρίων χρήσης και η ενσωμάτωση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να αποκομιστούν όσο το δυνατό περισσότερα οφέλη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικά:
  • Εκπαιδευτικά στελέχη από μία αίθουσα τηλεσυνεργασίας παρακολουθούν μία διάλεξη που μεταδίδεται από την αίθουσα της Περιφερειακής Διεύθυνσης έχοντας ταυτόχρονη λήψη εικόνας, ήχου και δεδομένων (διαμοίραση εφαρμογών) από το απομακρυσμένο σημείο. Παράλληλα, υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης και υποβολής ερωτήσεων ή διαλόγου προς τον απομακρυσμένο ομιλητή.
  • Ένας ομιλητής από μία αίθουσα τηλεσυνεργασίας, υλοποιεί σε συνεργασία με ομιλητή που βρίσκεται στην αίθουσα της Περιφερειακής Διεύθυνσης την από κοινού διδασκαλία μαθήματος ή διάλεξης πάνω σε συναφή θέματα. Οι δύο ομιλητές με τους συμμετέχοντες στα δύο μέρη παρακολουθούν ο ένας την παρουσίαση του άλλου και μπορούν να συνομιλήσουν πάνω στο αντικείμενό τους. Παρόμοια σενάρια με τα παραπάνω μπορούν να υλοποιηθούν και με περισσότερες από δύο αίθουσες, με χρήση ενός συστήματος πολυδιάσκεψης (MCU), το οποίο διατίθεται προς χρήση στην εκπαιδευτική κοινότητα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και το οποίο μπορεί να δεσμευτεί για την απαιτούμενη διάρκεια χρόνου.
  • Ένας ομιλητής στην αίθουσα της Περιφέρειας, ενώ δίνει κανονικά τη διάλεξή του έχει τη δυνατότητα να ψηφιοποιεί ταυτόχρονα τη ροή της εικόνας και του ήχου από την αίθουσα, ώστε αυτή να είναι διαθέσιμη σε ηλεκτρονική μορφή για μελλοντική χρήση. Το αρχείο που παράγεται μπορεί στη συνέχεια να διανεμηθεί σε πολλούς παραλήπτες, είτε με τη μορφή CD-ROM είτε μέσω δικτύου. Το σενάριο αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε ζωντανή αναμετάδοση στο Internet, αν υπάρχει επαρκής διασυνδεσιμότητα με το Διαδίκτυο και να συνδυαστεί και με τηλεδιάσκεψη.
Ο εξοπλισμός των αιθουσών έγινε με τελευταίας τεχνολογίας υλικό και λογισμικό που εξασφαλίζει τη χρήση προηγμένων μεθόδων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και τηλεσυνεργασίας, αξιοποιώντας ταυτόχρονα και την προηγμένη δικτυακή υποδομή του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ. – www.sch.gr) και του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (Ε.Δ.Ε.Τ. – www.grnet.gr).
 
Το έργο χρηματοδοτήθηκε κατά 80% από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας (Ε.Π. ΚτΠ - www.infosoc.gr) του Γ’ ΚΠΣ και κατά 20% από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ. – www.ypepth.gr) και υλοποιήθηκε από τον Τομέα Δικτυακών Τεχνολογιών του Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών (Ε.Α.-Ι.Τ.Υ. – www.cti.gr/nts).

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας