e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

Πανελλαδικό Εκπαιδευτικό Συνέδριο ΟΛΜΕ

Στο επίκεντρο τα βιβλία της Β/θμιας Εκπ/σης
  
Με θέμα «Σχολικά προγράμματα και βιβλία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», πραγματοποιήθηκε στα Χανιά (στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης) το 8ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο της ΟΛΜΕ, από τις 8 ως τις 10 Μαΐου 2008. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε το ειδικό blog με τίτλο: «Διάλογος για το 8ο Συνέδριο», στο οποίο δημοσιεύθηκαν κείμενα και απόψεις σχετικά με τα θέματα του Συνεδρίου.

«Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία, με την οποία συνεχίζουμε μια πλούσια παράδοση των εκπαιδευτικών συνεδρίων της ΟΛΜΕ, σε μια προσπάθεια να αναβαπτίσουμε στη σύγχρονη επιστημονική σκέψη τις θεωρητικές επεξεργασίες, τους πρακτικούς προσανατολισμούς και τις αγωνιστικές διεκδικήσεις του κλάδου μας σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών», τόνισε από το βήμα του Συνεδρίου ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, κ. Γρηγόρης Καλομοίρης. «Ο θεσμός των εκπαιδευτικών συνεδρίων είναι βασική συνιστώσα της δράσης της Ομοσπονδίας μας ιδιαίτερα τα τελευταία 30 χρόνια», συμπλήρωσε.

Κατά το χαιρετισμό του στο συνέδριο, ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, τόνισε ότι πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου είναι η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Ο κ. Λυκουρέντζος, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στον προγραμματισμό του Υπουργείου για την κατασκευή 1233 νέων σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τα πρότυπα του «Έξυπνου Σχολείου», καθώς και στο έργο που υλοποιείται γύρω από την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, επισημαίνοντας ιδιαίτερα τα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στα νέα διδακτικά πακέτα.

«Στα νέα διδακτικά πακέτα που εντάχθηκαν στην εκπαιδευτική διαδικασία το Σεπτέμβριο του 2006, επιμορφώθηκαν περίπου 84.000 εκπαιδευτικοί της δημόσιας και ιδιωτικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ενώ στα διδακτικά πακέτα που εντάχθηκαν στην εκπαίδευση το Σεπτέμβριο του 2007, επιμορφώθηκαν περίπου 93.000 εκπαιδευτικοί. Επίσης, το επιμορφωτικό πρόγραμμα αναπτύχθηκε σε εκπαιδευτικούς της Κύπρου καθώς και σε αποσπασμένους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της ομογένειας του εξωτερικού». Τέλος, ο Υφυπουργός τόνισε ότι το Υπουργείο έχει ήδη εξαγγείλει νομοθετική πρωτοβουλία για τη μεταρρύθμιση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, την οποία θα φέρει στη Βουλή το φθινόπωρο. Όπως ανέφερε σχετικά, αυτή την περίοδο συγκροτούνται δύο επιτροπές ειδικών για να μελετήσουν και στη συνέχεια να προτείνουν μια νέα διαδικασία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, καθώς και την εφαρμογή σύγχρονων αναλυτικών προγραμμάτων.

Στο πλαίσιο της οργάνωσης του Συνεδρίου, περιλήφθηκε και η διερεύνηση της γνώμης των εκπαιδευτικών για τα θέματα που αποτέλεσαν και το αντικείμενο του Συνεδρίου. Τη διεξαγωγή της έρευνας ανέλαβε το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ, που συνέταξε γι’ αυτό το σκοπό σχετικό ερωτηματολόγιο, με σκοπό την καταγραφή της γνώμης των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπ/σης σχετικά με σχολικά προγράμματα, βιβλία και άλλα διδακτικά υλικά που παρέχονται από το Υπουργείο Παιδείας προς χρήση στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Από τα συμπεράσματα της έρευνας, η ΟΛΜΕ ξεχώρισε το γεγονός ότι μόνο στο θέμα της επιστημονικής εγκυρότητας τα βιβλία κρίνονται κάπως ικανοποιητικά (αγγίζοντας το όριο 66%), ενώ σε όλα τα υπόλοιπα θέματα που ερευνήθηκαν η βαθμολογία των καθηγητών για τα βιβλία είναι από μέτρια έως πολύ κακή. Οι εκπαιδευτικοί που ερωτήθηκαν έχουν την άποψη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στο ότι τα βιβλία οξύνουν αντί να αμβλύνουν τις συνέπειες των κοινωνικών ανισοτήτων. Αμφισβητείται έντονα, από τις απαντήσεις που δόθηκαν, η συμβολή των διαθεματικών εργασιών και του ψηφιοποιημένου υλικού στους στόχους του μαθήματος. Τέλος, κρίνεται ότι τα βιβλία απέχουν πολύ από το να καλύπτουν τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών/-τριών και να ανταποκρίνονται στη δυνατότητα που έχουν οι μαθητές/-τριες της αντίστοιχης ηλικίας να προσλαμβάνουν τη γνώση που τους παρέχεται.

 Ερωτηθείς για τη σχετική έρευνα, ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, απάντησε: «Σέβομαι κάθε έρευνα και από την πρώτη ημέρα σεβάστηκα και κάθε κριτική. Στη διαδικασία εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης όμως το πιο εύκολο είναι η κριτική. Το πιο δύσκολο είναι η ανατροπή των κακών και η δημιουργία νέων προοπτικών για μια ποιοτική εκπαίδευση. Εγώ και οι συνεργάτες μου και το σύνολο πιστεύω του Υπουργείου Παιδείας, και συμπεριλαμβάνω σε αυτό και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και τους διοικητικούς, αλλά πρωτίστως και τους ίδιους τους μαθητές, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να κάνουμε άθροισμα δυνάμεων για να μπορέσουμε να επιτύχουμε τους στόχους που ξεκάθαρα έχουμε θέσει. Μια ποιοτική εκπαίδευση, η οποία θα οδηγεί όχι απλά στην αγορά εργασίας, σε νέες δηλαδή δεξιότητες που διασφαλίζουν επάγγελμα, αλλά σε μία υψηλού επιπέδου παιδεία που θα συνδυάζει όλα αυτά τα στοιχεία τα οποία ανέφερα και στην αρχική μου τοποθέτηση. Η παιδεία δεν αναφέρεται μόνο στους ικανούς πολίτες αλλά και στους πολίτες εκείνους που πιστεύουν και υπηρετούν συγκεκριμένες αρχές και αξίες. Υπ’ αυτή την έννοια θα πρέπει να μην αναπτύσσεται μονοδιάστατα, όσον αφορά δηλαδή μόνο την παροχή γνώσης, αλλά και την ανάπτυξη αρετών, δεξιοτήτων, αρχών και αξιών, που θα δώσουν τη δυνατότητα στη νέα γενιά να γίνει καλύτερη από μας και να οδηγήσει την Ελλάδα σε πραγματικά υψηλότερες θέσεις».


       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας