e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Αύγουστος 2008 - 10o 'Αλλα Τεύχη

Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
 

Τηλεπικοινωνίες και Μουσεία στην υπηρεσία της Διά Βίου Μάθησης

Διημερίδα αφιερωμένη στη σχέση Νέων Τεχνολογιών και Παράδοσης
 
Στις 16 και 17 Μαΐου 2008, στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ, στη Νέα Κηφισιά, πραγματοποιήθηκε διημερίδα με θέμα «Μουσεία και Δια Βίου Μάθηση», με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Τηλεπικοινωνιών (17 Μαΐου) και τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων (18 Μαΐου). Συνδιοργανωτές υπήρξαν το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ και η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, η οποία μάλιστα συμμετέχει από τον Οκτώβριο του 2007 στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Grundtvig «Ανακαλύπτοντας την Επιστήμη ως Κουλτούρα διαμέσου των Ευρωπαϊκών Επιστημονικών Μουσείων», στα πλαίσια του οποίου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση. 

Σκοπός της διημερίδας υπήρξε η προβολή της υψηλής συνεισφοράς των Μουσείων στη Δια Βίου Μάθηση, η ανάδειξη της σχέσης Μουσείου και Νέων Τεχνολογιών και η ενημέρωση του κοινού για τις δράσεις του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Grundtvig, που μόλις αναφέραμε. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, παράλληλα με τις ανακοινώσεις των συνέδρων, διεξήχθησαν και ξεναγήσεις για το κοινό. Στην έναρξη της διημερίδας χαιρετισμούς απηύθυναν εκπρόσωποι του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων, του ΜΠΣ «Μουσειακές Σπουδές» του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς, της ΟΤΕacademy, της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και του ΟΤΕ. Η κ. Τζιμέα, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας του ΟΤΕ, αιτιολογώντας το σκεπτικό της εκδήλωσης, μεταξύ άλλων δήλωσε πως «…η θεματολογία της φετινής Διεθνούς Ημέρας Μουσείων είναι: «Μουσεία και πολιτιστική κληρονομιά – Αναθεώρηση και νέες προσεγγίσεις». Οι έννοιες ‘πολιτιστική κληρονομιά’ και ‘νέες προσεγγίσεις’ φαινομενικά είναι αντίθετες καθώς τα Μουσεία δημιουργούνται από ιστορικές καταγραφές και μελέτες. Όμως δεν είναι χώροι μέσα στους οποίους η ιστορία φυλακίζεται και γίνεται παρελθόν. Όταν οι ως άνω έννοιες λειτουργούν αλληλένδετα, τότε μπορούν να αποτελέσουν ζωντανούς πόλους επιμόρφωσης, άρα εξέλιξης και ανάπτυξης. Με αυτό το σκεπτικό η συνύπαρξη αυτή είναι απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό της κοινωνίας μας, ειδικά στη σύγχρονη εποχή με τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ειδικότερα στις τηλεπικοινωνίες και την τεχνολογία που νέες ιδέες γίνονται πράξη σε χρόνους ασύλληπτους και οι τεχνολογικές λύσεις που μέχρι χθες θεωρούσαμε το μέλλον γίνονται το παρελθόν. Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε και να κατανοούμε το παρελθόν για να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε το μέλλον».
 
Μέσα από τις πολλές και σημαντικές εισηγήσεις των συνέδρων, αξίζει να επισημάνουμε την τοποθέτηση της κ. Δ. Λελίγκου, υπεύθυνης Επικοινωνίας και Ανάπτυξης Προγραμμάτων της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, η οποία αναφέρθηκε στο Μουσείο ως κατεξοχήν χώρο παροχής δια βίου μάθησης και ως κέντρο καλλιέργειας και παιδείας. Το σύγχρονο μουσείο ακολουθώντας τις ανάγκες της κοινωνίας και τις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας και ενσωματώνοντας στις παραδοσιακές του δράσεις τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών μετατρέπεται σταδιακά σε λειτουργικότερο οργανισμό και βελτιώνει συστηματικά τη σχέση του με το ευρύ κοινό. «…Η ραγδαία διάδοση του κυβερνοχώρου», δήλωσε η κ. Λελίγκου, «επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων των μουσείων, τα οποία αποκτούν πλέον και μια "εικονική" διάσταση. Επιπλέον, η επανάσταση στο χώρο της πληροφορικής έχει ως αποτέλεσμα την ολοένα αυξανόμενη εισαγωγή και χρήση των πολυμέσων εντός του μουσειακού περιβάλλοντος ακόμη και σε μουσεία "κλασσικού" τύπου. Εκτός των συμβατικών οπτικοακουστικών και πολυμεσικών συστημάτων, σε οποιοδήποτε μουσειακό χώρο μπορούν να εφαρμοστούν διάφοροι τύποι προσομοιώσεων καθώς και συστήματα εικονικής και ενισχυμένης πραγματικότητας. Οι ξεναγήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορούν να εμπλουτιστούν ακόμη και με τη συμβολή ρομποτικών συστημάτων, ενώ η συνεχής εξέλιξη στην κατασκευή διαδραστικών εκθεμάτων ενισχύει σημαντικά το συμμετοχικό χαρακτήρα της μουσειακής επίσκεψης και ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή του κοινού. Οι Νέες Τεχνολογίες αποτελούν αναμφίβολα σημαντικό σύμμαχο και σπουδαίο εργαλείο προώθησης της δια βίου μάθησης στο μουσειακό περιβάλλον».
 
Το προαναφερθέν πρόγραμμα απευθύνεται σε διαφορετικές ομάδες ενηλίκων, μεταξύ των οποίων είναι επισκέπτες των μουσείων, μουσειοεκπαιδευτές, καθηγητές απασχολούμενοι στην εκπαίδευση ενηλίκων, ενήλικες μαθητές Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, ομάδες τοπικών κοινοτήτων, οικονομικά και κοινωνικά μειονεκτούσες ομάδες, και όπως πάντα το ευρύ κοινό. Αποτελεί εκπαιδευτική συνεργασία μεταξύ πολλών φορέων, όπως του Μουσείου Φυσικής της Χίου, που έχει το ρόλο του συντονιστή, της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, του Aberdeen City Council Strategic Leadership της Σκωτίας και του Semmelweis Museum Library and Αrchives of the History of Medicine της Ουγγαρίας. Στοχεύει δε στην αξιοποίηση των εκθεμάτων των Ευρωπαϊκών Επιστημονικών Μουσείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, μέσω υλοποίησης καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων και εκπαιδευτικού υλικού που προωθεί τη δια βίου μάθηση και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με βάση τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών ως διδακτικών μέσων. 
  
Δείτε τις εργασίες των εκπαιδευόμενων:

και το πρόγραμμα της διημερίδας εδώ.


       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας