e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2007 - 1o 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Εκπαίδευση
 

Η ουσιαστική ενσωμάτωση των αλλοδαπών μαθητών είναι εφικτή

Το σχολείο, ως πρωταρχικό κύτταρο της κοινωνίας, διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ομαλή ενσωμάτωση των αλλοδαπών στην Ελλάδα. Είναι κοινός τόπος πλέον ότι τα παιδιά των μεταναστών πρώτης και δεύτερης γενιάς «διψούν» για γνώση και μάθηση και αναζητούν τους δρόμους της πλήρους ένταξης στην ελληνική κοινωνία.

Αναγνωρίζοντας αυτή την ανάγκη το ΥΠ.Ε.Π.Θ. μέσω της Ειδικής Γραμματείας Π.Ο.Δ.Ε. στηρίζει τη διαπολιστιμική εκπαίδευση με μια σειρά νόμων και υπουργικών αποφάσεων, κυριότερη από τις οποίες ήταν η απόφαση για την ίδρυση και λειτουργία τάξεων υποδοχής και φροντιστηριακών τμημάτων. Οι ανήλικοι αλλοδαποί μπορούν να εγγράφονται σε όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας, ακόμη και με ελλιπή δικαιολογητικά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Κατά το σχολικό έτος 2005-2006, λειτούργησαν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 322 τάξεις υποδοχής για 4.437 παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές και 147 φροντιστηριακά τμήματα για 972 παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές.
 
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κατά το ίδιο έτος, λειτούργησαν 35 τάξεις υποδοχής και 41 φροντιστηριακά τμήματα, αλλά και 25 διαπολιτισμικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα, οι παλιννοστούντες και αλλοδαποί μαθητές ενισχύθηκαν και από το θεσμό της πρόσθετης διδακτικής στήριξης.
 
Το 2006 ξεκίνησε η τρίτη φάση (2006-2008) των Πράξεων της Ενέργειας «Ένταξη των παιδιών με πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα» του προγράμματος Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. ΙΙ. Οι δράσεις των Πράξεων αυτών επικεντρώνονται στην παραγωγή διδακτικού υλικού, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στην ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας, στην ενίσχυση των σχολικών μονάδων με την παροχή πιλοτικού εκπαιδευτικού υλικού και στην ενισχυτική διδασκαλία. Ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα «Εκπαίδευση Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών» στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται στα 7.000.000 ευρώ και υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα 3.000.000 ευρώ και υλοποιείται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
 
Το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να διευκολύνει την εκπαίδευση αλλοδαπών μαθητών ξένων κοινοτήτων που ζουν και εργάζονται στη χώρα μας, έχει χορηγήσει άδεια λειτουργίας σε ξένα ιδιωτικά σχολεία, που λειτουργούν υπό την άμεση εποπτεία και ευθύνη των Πρεσβειών τους. Με απόφαση της Υπουργού Παιδείας, καθιερώθηκαν από το 2006 Ημέρες Φιλίας στα σχολεία. Ο θεσμός αυτός θα συμβάλει στην αλληλοκατανόηση και στο σεβασμό της διαφορετικότητας ανάμεσα στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και των κηδεμόνων τους. Πρόκειται για συναντήσεις, εκτός του ωρολογίου προγράμματος, οι οποίες θα οργανώνονται από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και θα περιλαμβάνουν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, ανοιχτές συζητήσεις, παζάρι με κατασκευές από τα παιδιά και τους γονείς, βραδιές γνωριμίας με διάφορες τοπικές κουζίνες, μουσικές βραδιές με συγκροτήματα μαθητών, κλπ.
 
Η χώρα μας έγινε το Νοέμβριο του 2005 ομόφωνα δεκτή ως πλήρες μέλος στο Διεθνή Οργανισμό για τη Συνεργασία, Μελέτη, Μνήμη και Έρευνα του Ολοκαυτώματος, που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία της Σουηδίας. Στο πλαίσιο αυτό, το Ελληνικό Κράτος έχει λάβει μέτρα με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την προάσπιση της Δημοκρατίας, της Ελευθερίας και του σεβασμού της διαφορετικότητας.

Υπάρχει επίσης ειδικό πρόγραμμα «Εκπαίδευση τσιγγανοπαίδων στο σχολείο» το οποίο επαναπροκηρύχθηκε για τα έτη 2005-2007 με προϋπολογισμό 5.300.000 ευρώ και ο τελικός δικαιούχος είναι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Τα χαρακτηριστικά του προγράμματος περιλαμβάνουν δράσεις σε σχολεία παρέμβασης (170) και σε σχολεία παρακολούθησης (περίπου 150), συγγραφή ειδικών βιβλίων και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και της τοπικής κοινωνίας. Στα σχολεία παρακολούθησης, όπου το ποσοστό των τσιγγανοπαίδων είναι χαμηλό, το πρόγραμμα θα παρακολουθεί τη φοίτηση των  παιδιών, και θα τα ενημερώνει για τη δυνατότητα ενισχυτικής διδασκαλίας και τα «δημιουργικά εργαστήρια». Επιπλέον θα συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς και θα τους διαθέτει το υλικό που παράγει το πρόγραμμα.


       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας