e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Απρίλιος 2008 - 7o 'Αλλα Τεύχη

Σεμινάρια - Συνέδρια
 

Η μοναξιά και ο παιδαγωγός

Ένα πολύτιμο σεμινάριο από το Εργαστήριο Πειραματικής Αγωγής
 
Ένα σεμινάριο με τίτλο «Η μοναξιά και ο παιδαγωγός» ίσως να ξενίζει πολλούς. Κι όμως, η μοναξιά είναι μια πανανθρώπινη, συχνή και αναπόφευκτη εμπειρία. Βρίσκεται στην καρδιά των πιο πολύπλοκων αλληλεπιδράσεων, ανεξάρτητα από ηλικία, φύλο και φυλή. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η μοναξιά σε όλες τις εκφάνσεις της συνδέεται άμεσα με την διά βίου ψυχική υγεία και ψυχική ευεξία του ανθρώπου. Για το λόγο αυτό, η γνώση και κατανόηση της φύσης και των διαστάσεων της μοναξιάς, αλλά και η αξιοποίησή της προς όφελος της προσωπικής ανάπτυξης είναι στόχοι για τους οποίους αξίζει να εργασθεί κανείς. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για τον παιδαγωγό, ο οποίος αντιμετωπίζει καθημερινά προκλήσεις για την ψυχική του υγεία, καθώς εργάζεται με αναπτυσσόμενους ανθρώπους, σχετίζεται με συναδέλφους και οικογένειες και κινείται σε διάφορα επίπεδα της εκπαιδευτικής ιεραρχίας.

Με βάση τα προαναφερθέντα, από τις 6 Μαΐου έως και τις 3 Ιουνίου 2008, το Εργαστήριο Πειραματικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει σεμινάριο που εστιάζει στη σχέση μοναξιάς-παιδαγωγού. Το σεμινάριο χωρίζεται σε 5 συναντήσεις, διάρκειας 3 ωρών η καθεμία, που διεξάγονται κάθε Τρίτη από τις 5:00μμ ως τις 8:00μμ. Το κόστος ανά εκπαιδευόμενο είναι 150€, ενώ σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
 
Βασικοί στόχοι του σεμιναρίου είναι οι ακόλουθοι:
  • Να εξοικειώσει τον παιδαγωγό με τις ποικίλες θεωρητικές προσεγγίσεις της μοναξιάς, όπως αυτές διατυπώθηκαν κυρίως στα πεδία της Ψυχολογίας και της Ψυχιατρικής.
  • Να διευκολύνει τον παιδαγωγό να συνειδητοποιήσει ποιες από τις εμπειρίες του συνιστούν μοναξιά και κάτω από ποιες συνθήκες τη βιώνει.
  • Να ενθαρρύνει τον παιδαγωγό να εκφράσει και να μοιραστεί με συναδέλφους του σκέψεις και συναισθήματα, που σχετίζονται με τη μοναξιά κατά την άσκηση του έργου του.
  • Να οδηγήσει τον παιδαγωγό σε αμφισβητήσεις καθημερινών παρανοήσεων, εσφαλμένων ερμηνειών και «μύθων» σχετικά με τη μοναξιά.
  • Να προτείνει και να συζητήσει τρόπους αντιμετώπισης της επώδυνης μοναξιάς και αξιοποίησης της απομόνωσης γενικά, και στο εκπαιδευτικό πλαίσιο ειδικότερα.
Το Σεμινάριο επιχειρεί να «φωτίσει» τη μοναξιά τόσο σε ενδοψυχικό όσο και σε διαπροσωπικό-κοινωνικό επίπεδο, καθώς κινείται πάνω στους ακόλουθους δύο άξονες:
  • Τη γένεση και την αναπτυξιακή πορεία της μοναξιάς, ώστε ο παιδαγωγός να κατανοήσει βαθύτερα το προσωπικό του ιστορικό μοναξιάς, αλλά και τη μοναξιά των μαθητών του (παιδιών και εφήβων).
  • Τη σύνδεση της μοναξιάς με την καθημερινή ζωή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, με όψεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και με τη στάση των σύγχρονων κοινωνιών απέναντι στην εμπειρία αυτή.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων αξιοποιούνται τα ακόλουθα μέσα διδασκαλίας: εισηγήσεις από τον υπεύθυνο διδάσκοντα, διάλογος με έμφαση στην έκφραση και ανταλλαγή προσωπικών εμπειριών μοναξιάς και λογοτεχνικά κείμενα για τη μοναξιά.
 
Το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής (Ε.Π.Π.) ιδρύθηκε από τον Νικόλαο Εξαρχόπουλο το 1923 και ανήκει στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κύρια επιδίωξή του είναι η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας, η παιδαγωγική μόρφωση και άσκηση φοιτητών και η διάδοση των παιδαγωγικών γνώσεων στο ευρύ κοινό, στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς και σε άτομα ή θεσμούς που ασχολούνται γενικά με τα θέματα της αγωγής.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας