e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2009 - 21ο 'Αλλα Τεύχη

Δια βίου Μάθηση
 

Μια 2η ευκαιρία στη ζωή και τη μάθηση

Ημερίδα για τα ΣΔΕ στην Κόρινθο
 
Στις μέρες μας η ελλιπής μόρφωση θεωρείται ένας από τους παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν στη τέλεση παραβατικής πράξης. Κάποτε ένας σοφός συγγραφέας έγραψε: «Όταν κλείνει ένα σχολείο, ανοίγει μια φυλακή..». 10 χρόνια πριν όλοι οι άνθρωποι θα άκουγαν τη φράση αυτή χωρίς την ύπαρξη επιχειρημάτων αντιλόγου. Οι καιροί αλλάζουν όμως και οι σοφές ρήσεις του παρελθόντος αποτελούν όχι μόνο μάθημα του παρόντος αλλά και μετατρέπονται σε ορθούς προβληματισμούς του μέλλοντος. Τι γίνεται όταν ανοίγει ένα σχολείο μέσα σε μια φυλακή;

Προς απάντηση του ερωτήματος αυτού, διεξήχθη εκπ/κή-ενημερωτική ημερίδα με θέμα: «Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις για Ευαίσθητες Κοινωνικά Ομάδες. Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) στις Φυλακές και Εναλλακτικές Πρωτοβουλίες σε Κέντρα Απεξάρτησης» από το Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με πρωτοβουλία της κ. Δ. Καρακατσάνη, επίκουρης καθηγήτριας του εν λόγω τμήματος, και με τη συνεχή καθοδήγηση του κ. Γ. Ζουγανέλη, δ/ντή του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού (ΣΔΕΦ).
 
Στην ημερίδα, η οποία έλαβε χώρα στο Δημοτικό Θέατρο Κορίνθου στις 15 Μαΐου 2009, απηύθυναν χαιρετισμό ο κ. Θ. Παπαθεοδώρου, Πρόεδρος Τμήματος Κοινωνικής και Εκπ/κής Πολιτικής, ο καθηγητής κ. Κ. Κουσκούκης, Γενικός Γραμματέας Δια Βίου Μάθησης, καθώς και η διοργανώτρια της ημερίδας κ. Δ. Καρακατσάνη.
 
Στο χαιρετισμό του, ο κ. Κ. Κουσκούκης επεσήμανε τα χαρακτηριστικά της Δια Βίου Μαθησης και τόνισε ιδιαίτερα το ρόλο της Γενικής Γραμματείας Δια βίου Μάθησης (ΓΓΔΒΜ) στο συντονισμό και την υλοποίηση δράσεων για την Εκπαίδευση Ενηλίκων. «Η Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης είναι ο επιτελικός φορέας που σχεδιάζει, συντονίζει και υλοποιεί δράσεις για την εκπ/ση ενηλίκων στην Ελλάδα και στην ομογένεια, με πολιτικό όραμα και κοινωνική ευαισθησία. Ένα μέρος του οράματος αυτού υλοποιείται μέσα στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), όπου οι συμπολίτες μας που έχουν στερηθεί την ευκαιρία να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, ξαναπιάνουν σε κάποια στιγμή της ζωής τους το νήμα της μάθησης», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας και πρόσθεσε ότι: «..ένα μεγάλο μέρος των δράσεων που υιοθετούνται ενσαρκώνεται στα ΣΔΕ των καταστημάτων κράτησης, όπου το πρόγραμμα εκπ/σης, ενώ τυπικά αντιστοιχεί στο αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου, ουσιαστικά διαφέρει ως προς τις αρχές, το περιεχόμενο, τη διδακτική μεθοδολογία και την αξιολόγηση των εκπαιδευομένων».Αναφερόμενος δε στα κοινωνικά χαρακτηριστικά των κρατουμένων ο κ. Κουσκούκης τόνισε το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, την ύπαρξη «δεινών του εγκλεισμού», το υψηλό ποσοστό χρηστών εξαρτησιογόνων ουσιών και τη διαφορετική εθνοπολιτισμική προέλευση των φυλακισμένων. Τα χαρακτηριστικά αυτά των κρατουμένων είναι δυνατό να δυσχεραίνουν την πορεία υλοποίησης του προγράμματος αλλά, καταλήγοντας ο Γενικός Γραμματέας, επεσήμανε ότι: «Στα προβλήματα αυτά δίνουμε άμεσες και δραστικές λύσεις. Οι εκπ/κές παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των κοινωνικών και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για την βελτίωση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησής τους. Η διαπολιτισμικού χαρακτήρα θεώρηση του εκπ/κού υλικού και της εν γένει μαθησιακής διαδικασίας που λαμβάνει χώρα στα ΣΔΕ των φυλακών είναι μια συνειδητή προσπάθεια προσέγγισης των αλλοεθνών κρατουμένων. Η παράλληλη συνεργασία με το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων αποδεικνύεται πολύτιμη».
 
Την έναρξη των ομιλιών έκανε η κ. Α. Λύτσιου, υπεύθυνη έργου ΣΔΕ-ΙΔΕΚΕ, η οποία σε συνεργασία με την κ. Κ. Δημητρούλη, ΙΔΕΚΕ-ΓΓΔΒΜ επιμελήθηκαν την παρουσίαση της ομιλίας τους με θέμα «Το ΣΔΕ στα σωφρονιστικά καταστήματα ή η ευκαιρία επανασύνδεσης των κρατουμένων με την εκπ/κή διαδικασία». Η κ. Α. Λύτσιου εξέφρασε την αναγκαιότητα ίδρυσης σχολείων τέτοιων προδιαγραφών σύμφωνα με τις επικείμενες διατάξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα οι διατάξεις αυτές, όπως τις ανέφερε η ομιλήτρια, συνοψίζονται στα εξής:
  • την ενθάρρυνση του ευρωπαίου πολίτη ως προς την απόκτηση γνώσεων πλησιάζοντας λίγο περισσότερο τις επιχειρήσεις
  • την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού
  • τη γνώση 3 ξένων γλωσσών με επάρκεια
  • την επένδυση στην εκπ/ση ώστε να είναι ισότιμη με άλλες επιχειρηματικές επενδύσεις
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο κ. Γ. Ζουγανέλης, ο οποίος αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των εκπαιδευομένων φυλακισμένων ανά φύλο, καθώς στο ΣΔΕΦ Κορυδαλλού παρακολουθήσαν τα μαθήματα τόσο άντρες όσο γυναίκες κρατούμενοι για 2 σχολικά έτη, 2005-06 και 2006-07. Επίσης, τόνισε τη διαφορετική κατανομή του ελεύθερου χρόνου των έγκλειστων εκπαιδευομένων πριν και μετά την ίδρυση του καινοτόμου αυτού σχολείου. «Μέσω των δραστηριοτήτων οι εκπαιδευόμενοι νιώθουν ότι ο έξω κόσμος δεν τους χρησιμοποιεί αλλά τους θεωρεί ότι μπορούν να επανέλθουν στο μαντρί της κοινωνίας, να γυρίσουν αλώβητοι στον κοινωνικό ιστό. Θεωρούν ότι όλοι όσοι προσέρχονται δε τους κοιτάζουν σαν να πηγαίνουν σε κάποιο ζωολογικό κήπο»,υπογράμμισε ο κ. Ζουγανέλης.
 
Στην ημερίδα μίλησε επίσης και ο κ. Κ. Πυρούνακης, δ/ντής του ΣΔΕ γυναικείων φυλακών Ελεώνα Θηβών. Ο κ. Πυρούνακης επικεντρώθηκε στην περίπτωση του σχολείου που διευθύνει και το οποίο απευθύνεται σε γυναίκες κρατούμενες. Η συνεργασία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η αξιοπρέπεια και ο σεβασμός, όπως τις ανέφερε ο εισηγητής, είναι κάποιες από τις βασικές αρχές που έχουν υιοθετήσει τα όργανα του σχολείου προκειμένου να κατανοήσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη των έγκλειστων γυναικών. Ο κ. Πυρούνακης πρόσθεσε ακόμα ότι οι εκπ/κοί στα καταστήματα κράτησης πρέπει να έχουν βασικές γνώσεις παθολογίας, φαρμακολογίας, βιολογίας, νομικής, εγκληματολογίας και κοινωνιολογίας ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν και να διαχειρίζονται τη γυναικεία ψυχοσύνθεση για την εμψύχωση των γυναικών-κρατουμένων.
 
Καθοριστική για το πέρας της ημερίδας ήταν η εισήγηση που έκανε η κ. Κ. Ορφανάκη, εγκληματολόγος, υποψήφια διδάκτωρ εγκληματολογίας και εκπ/κός στο ΣΔΕΦ Κορυδαλλού. Για να είναι αποτελεσματικό ένα σχολείο μέσα σε ένα κατάστημα κράτησης οφείλει να τηρεί τους κανόνες και τις αξίες ενός ανοικτού συστήματος έκτισης τόνισε η κ. Ορφανάκη και συνεχίζοντας είπε:  «Η αγωγή πρέπει να στηρίζεται στις εκπ/κές και επαγγελματικές ανάγκες των εκπαιδευομένων διαφορετικά το σχολείο, χάνεται μέσα στη φυλακή».
 
Τέλος, ο υπεύθυνος του Εναλλακτικού Σχολείου Ενηλίκων του ΚΕΘΕΑ Έξοδος και υποψήφιος διδάκτωρ στην εκπ/ση ενηλίκων κ. Δ. Δεληγιάννης αναφερόμενος στις αντιλήψεις και τις στάσεις των εκπαιδευομένων απέναντι στην εκπ/κή διαδικασία είπε χαρακτηριστικά ότι δεν είναι μόνο ένα εκπ/κό σύστημα που διώχνει το μαθητή αλλά είναι παράλληλα και ένας μαθητής που απορρίπτει το εκπ/κό σύστημα. Συνεχίζοντας δε ο κ. Δεληγιάννηςτόνισεότι: «..μιλάμε για άτομα που έχουν εκ προοιμίου μια αρνητική στάση και χαμηλές προσδοκίες από την όποια εκπ/κή παρέμβαση ..Το εναλλακτικό σχολείο ενηλίκων λειτουργεί ως αυτόνομη ολοκληρωμένη μονάδα στα πλαίσια και τις αρχές των θεραπευτικών προγραμμάτων κι έχει μεταβατικό χαρακτήρα καθώς στοχεύει στην επανένταξη των μαθητών του στο επίσημο αναλυτικό σύστημα»,εννοώντας πρωταρχικά «την απόκτηση της χαμένης ενηλικιότητας τους».
 
Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις του κοινού προς τους ομιλητές. Μπορείτε να δείτε εδώ το πρόγραμμα της ημερίδας.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               1493 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας