e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούνιος 2009 - 19ο 'Αλλα Τεύχη

Διδάσκοντας τα «μυστικά» της μαζικής ενημέρωσης στους νέους
 

Διδάσκοντας τα «μυστικά» της μαζικής ενημέρωσης στους νέους - «Παιδεία για τα Μέσα» πιλοτικά στην εκπαίδευση

«Παιδεία για τα Μέσα» ονομάζεται το νέο πρωτοποριακό σχολικό πρόγραμμα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) και του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ), που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να καταπολεμά το «μιντιακό αναλφαβητισμό» των εφήβων. Ενόψει της πιλοτικής εφαρμογής του στα σχολεία, το πρόγραμμα παρουσιάστηκε αναλυτικά σε 2 ημερίδες. Η 1η πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 11 Μαΐου 2009 στο Συνεδριακό Κέντρο «Διακονία» στη Θεσσαλονίκη και η 2η την Τετάρτη 13 Μαΐου 2009, στην αίθουσα Jacqueline de Romilly του ΥΠΕΠΘ.

Οι ημερίδες συνδιοργανώθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών (Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας–Ενημέρωσης), το ΥΠΕΠΘ (Δ/νση Εκπ/κής Ρ/Τηλεόρασης) και το ΙΟΜ, με κύριους στόχους:
  • τη δημιουργία ισχυρής οπτικοακουστικής συνείδησης και κριτικής αυτονομίας των παιδιών σε σχέση με το ρόλο των Μέσων στην κοινωνία,
  • τη διαμόρφωση ατομικής συγκροτημένης οπτικοακουστικής ταυτότητας με ωφέλιμα αποτελέσματα στη μετέπειτα κοινωνία των ενηλίκων.
Τις ημερίδες παρακολούθησαν Σχολικοί Σύμβουλοι, Δ/ντες Εκπ/σης και Δ/ντες Σχολείων, τόσο για να ενημερωθούν οι ίδιοι για το πρόγραμμα της ΕΕ που αφορά στην Παιδεία για τα Μέσα, το οποίο αποβλέπει στην ενημέρωση των παιδιών και των νέων ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν κριτική στάση και άποψη απέναντι στα μηνύματα που δέχονται από τα Μέσα, όσο και στη μεταλαμπάδευση της πληροφόρησης αυτής στους μαθητές και στους νέους, με σκοπό την ενημέρωση των τελευταίων και τη χρήση των πληροφοριών στη μετέπειτα κοινωνία των ενηλίκων.
 
Στις εργασίες της ημερίδας παρουσιάστηκε το πρόγραμμα Media Smart, που αφορά στην ανάλυση του περιεχομένου των διαφημιστικών μηνυμάτων, καθώς και το ψηφιακό παιχνίδι που έχει δημιουργηθεί από το ΙΟΜ, με στόχο την εξοικείωση των παιδιών με τη διαφήμιση. Το παιχνίδι προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά μέσα από τη δημιουργία του δικού τους διαφημιστικού μηνύματος να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη απέναντι στα μηνύματα των διαφημίσεων με έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο.
 
Στη μεν Θεσσαλονίκη, κατά την έναρξη της ημερίδας, χαιρετισμό απηύθυναν ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα ΜΜΕ, κ. Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας, ο Πρύτανης του ΑΠΘ, κ. Αναστάσιος Μάνθος και ο Περιφερειακός Δ/ντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Γεώργιος Δ. Καρατάσιος. Ο κ. Γ. Καρατάσιος στο χαιρετισμό του τόνισε ότι «..στις ψηφιακές κοινωνίες του 21ου αιώνα είναι αναγκαία η καλλιέργεια του «οπτικού αλφαβητισμού» και η εκπαίδευση των νέων, ώστε να αναπτύξουν μία συνειδητά επιλεκτική στάση απέναντι στην έντυπη και ψηφιακή πληροφορία, να μετατραπούν από παθητικοί δέκτες μηνυμάτων σε ενεργητικούς κριτές τηλεοπτικών και άλλων προγραμμάτων και να υιοθετήσουν συμπεριφορά υπεύθυνων και ενεργών πολιτών με δημοκρατική συνείδηση». Επιπλέον, υπογράμμισε ότι το ΥΠΕΠΘ στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των εκπ/κών αλλά και στην εκπ/ση των μαθητών, στην αποκωδικοποίηση της τηλεοπτικής εικόνας,  μέσω της εκπόνησης ενημερωτικών δράσεων αλλά και την σχεδίαση και οργάνωση του «Δικτύου Αγωγής Τηλεόρασης» που εφαρμόσθηκε σε 80 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα, χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και πραγματοποιείται με βιωματικό και διαθεματικό τρόπο. Στο τέλος της ομιλίας του, ο κ. Καρατάσιος, εξήρε την πρωτοβουλία του ΥΠΕΣ για την υλοποίηση της ημερίδας σε συνεργασία με την Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και τη συμβολή του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων, ενός πρωτοποριακού θεσμού για τα ελληνικά δεδομένα, στην ουσιαστική κατάρτιση στο πεδίο της οπτικοακουστικής επικοινωνίας.
     
Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν ο Πρόεδρος & Διευθυντής του ΙΟΜ, κ. Ξενοφών-Ροδόλφος Μορώνης, η Δ/ντρια της Εκπ/κής Ρ/Τηλεόρασης και του Ηλεκτρονικού Περιοδικού e-Εmph@sis του ΥΠΕΠΘ, κ. Αναστασία Γκίκα και η κ. Σοφία Καϊτατζή- Γουίτλοκ, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, η οποία αναφέρθηκε στην παρουσίαση και την ανάπτυξη του θεωρητικού πλαισίου της ημερίδας.
       
Η κ. Α. Γκίκα, στο λόγο της σημείωσε τα εξής: «..Η Εκπ/κή Τηλεόραση έχει αναδειχθεί διεθνώς σε προνομιακό μηχανισμό διάχυσης της γνώσης και της ενημέρωσης. Στη χώρα μας, η Δ/νση Εκπ/κής Ρ/Τηλεόρασης, στα 32 χρόνια της λειτουργίας της, παρακολουθεί τις εξελίξεις των καιρών, καθώς και τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών. Ως Υπηρεσία παραγωγής εκπ/κών ταινιών, λαμβάνουμε ειδική μέριμνα για να ενημερώνουμε και να εκπαιδεύουμε τους μαθητές, χρησιμοποιώντας έναν κώδικα δεοντολογίας και σεβασμού, πρακτική που δε φαίνεται να ακολουθεί η Τηλεόραση, γενικότερα..». Και συνεχίζοντας, αναφερόμενη στο e-Εmph@sis, τόνισε: «..Με γνώμονα, λοιπόν, την παράμετρο του ασφαλούς διαδικτυακού υλικού και στόχο την ωφέλιμη πολύπλευρη πληροφόρηση, δημιουργήσαμε στο ΥΠΕΠΘ πριν από 1μιση χρόνο περίπου, ένα πρωτοποριακό ηλεκτρονικό περιοδικό, το e-Emph@sis, που ίσως όλοι να έχετε ήδη δει κάποια στιγμή. Το e-Emph@sis είναι ένα μηνιαίο περιοδικό ευρείας ύλης, που κυρίως όμως επικεντρώνεται σε θέματα εκπ/κού ενδιαφέροντος. Γι’ αυτό εξάλλου τα περισσότερα άρθρα του γράφονται από εκπ/κούς, που ενδιαφέρονται πραγματικά για την ουσιαστική ενημέρωση των συναδέλφων, αλλά και όλου του εκπ/κού κόσμου εν γένει. Το στοίχημα είναι δύσκολο, αλλά με τη δική σας υποστήριξη, συνεχίζουμε τον προκλητικό αυτό αγώνα..».
 
Στη δε Αθήνα, χαιρετισμό απηύθυναν ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος και ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα ΜΜΕ, κ. Κωνσταντίνος  Γκιουλέκας.
 
«Στον 21ο αιώνα η σύγχρονη γενιά διαθέτει τεράστια δυνατότητα πρόσβασης σε νέες τεχνολογίες και ηλεκτρονικά μέσα, που διευρύνουν τους πληροφοριακούς και γνωστικούς της ορίζοντες», τόνισε κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα ο Υφυπουργός Παιδείας, κ. Α. Λυκουρέντζος. Επεσήμανε ότι το διαδίκτυο και ο Τύπος, έντυπος και ηλεκτρονικός, ανοίγουν ένα παράθυρο προς τον κόσμο και συμβάλλουν στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και προβληματισμό των νέων, ωστόσο υπάρχει ένας σαφής λόγος ανησυχίας: Η νέα γενιά αποτελεί το βασικό αποδέκτη της παραπληροφόρησης καθώς δεν προβαίνει πάντοτε επιτυχώς στην αποκωδικοποίηση των συγκαλυμμένων ενίοτε μηνυμάτων. Συνεπώς, σύμφωνα με τον Υφυπουργό Παιδείας, «..κρίνεται επιτακτική η αναγκαιότητα της εισαγωγής της Παιδείας στον χώρο των Μέσων, η οποία φιλοδοξεί να οπλίσει τη νέα γενιά με ενδυναμωμένη κριτική σκέψη, έτσι ώστε να καταστεί ικανή να διαχωρίζει το σχόλιο από την είδηση, το ουσιαστικό από το επουσιώδες, το αναγκαίο από το πλεονάζον».
 
Ποια είναι ακριβώς η αναγκαιότητα του προγράμματος «Παιδεία για τα Μέσα»; Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, κ. Κ. Γκιουλέκας ήταν σαφής: «..Θεωρούμε ότι για άλλη μια φορά δεν μπορούμε να αφήσουμε, όπως έχει γίνει δυστυχώς στο παρελθόν σε πάμπολλες περιπτώσεις, την εποχή να μας προλαβαίνει. Πρέπει να προλάβουμε εμείς να πάρουμε τα μηνύματα, να αντιδράσουμε σωστά και, εν πάση περιπτώσει, να σας βοηθήσουμε (σ.σ. τους εκπαιδευτικούς), ούτως ώστε να είστε ακόμη πιο χρήσιμοι στην κοινωνία και στην πατρίδα μας». Ο κ. Γκιουλέκας κάλεσε την εκπαιδευτική κοινότητα, μέσω κυρίως του προγράμματος αυτού, να περιορίσει τις αρνητικές επιδράσεις των ΜΜΕ στη νέα γενιά και να την προετοιμάσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               1823 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας