e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Οκτώβριος 2007 - 2o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

Η-τάξη: Η διδασκαλία δικτυώνεται!

Από το μαυροπίνακα στην οθόνη του υπολογιστή
  
Τα τελευταία χρόνια, η ενσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, αποτελεί αναγκαιότητα τόσο για τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους μαθητές, με στόχο τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου σχολείου που συμβαδίζει αρμονικά με την εποχή του.

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) ανταποκρινόμενο σε αυτή την ανάγκη, από τα μέσα του προηγούμενου σχολικού έτους (2006-2007), παρέχει μια νέα υπηρεσία για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές της Β/θμιας Εκπαίδευσης. Η υπηρεσία αυτή εστιάζει στην υποστήριξη της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα σε κάθε τάξη, για κάθε σχολική μονάδα και ονομάζεται Ηλεκτρονική Διαχείριση Τάξης ή απλά “η-τάξη”, όπως συνηθίζουν να την αποκαλούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές που την χρησιμοποιούν καθημερινά. Την υπηρεσία αυτή ανέπτυξε σε όλα της τα στάδια η ομάδα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών στο πλαίσιο της συνεργασίας του με το ΠΣΔ. Η υπηρεσία της Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Τάξης απευθύνεται σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα της Β/θμιας εκπαίδευσης. Ο στόχος της είναι η υποστήριξη της κλασικής διδασκαλίας και η ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας που πραγματοποιείται καθημερινά μέσα στις σχολικές τάξεις για κάθε σχολείο της χώρας.
  

Ο ρόλος της υπηρεσίας

Ο ρόλος της υπηρεσίας είναι διττός, αφενός να επιτρέψει την ηλεκτρονική οργάνωση και αποθήκευση πρόσθετου εκπαιδευτικού υλικού, αφετέρου να υποστηρίξει τον προγραμματισμό και τη λειτουργική διαχείριση των μαθημάτων μέσα σε κάθε σχολική μονάδα.

 
Οι εκπαιδευτικοί θα ανακαλύψουν ένα χρήσιμο εργαλείο που θα τους βοηθήσει να οργανώσουν καλύτερα το εκπαιδευτικό υλικό για τις διδασκαλίες τους στο σχολείο, με τρόπο που θα τους επιτρέπει να το διαμοιράσουν εύκολα τόσο στους μαθητές τους, όσο και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Οι μαθητές από την πλευρά τους θα βρουν ένα εναλλακτικό μέσο πρόσβασης στην ύλη των μαθημάτων που παρακολουθούν στη σχολική τους τάξη, από τον εκπαιδευτικό που τους διδάσκει κάθε μάθημα.

  
Είσοδος στην υπηρεσία
Η πρόσβαση στην υπηρεσία “η-τάξη” πραγματοποιείται από τη διεύθυνση http://eclass.sch.gr με τη χρήση οποιουδήποτε φυλλομετρητή (browser). Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές εισέρχονται στο περιβάλλον της ηλεκτρονικής διαχείρισης τάξης με σκοπό την εξερεύνηση του περιεχομένου των μαθημάτων του σχολείου τους, ή εναλλακτικά την αναζήτηση περιεχομένου σε μαθήματα άλλων σχολικών μονάδων της χώρας. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να δημιουργήσουν και να διαχειριστούν το περιεχόμενο για τα δικά τους μαθήματα, εισέρχονται στην υπηρεσία με τη χρήση του προσωπικού τους λογαριασμού που διαθέτουν στο ΠΣΔ (όνομα χρήστη και συνθηματικό). Για όλους τους υπόλοιπους η πρόσβαση είναι ελεύθερη.
 
Τα ηλεκτρονικά μαθήματα
Τα μαθήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης τάξης που τοποθετούνται στην υπηρεσία συσχετίζονται άμεσα τόσο με τη σχολική μονάδα στην οποία διδάσκονται, όσο και με τον εκπαιδευτικό του συγκεκριμένου σχολείου που τα διδάσκει. Η αναζήτηση των μαθημάτων ηλεκτρονικής τάξης παρέχεται με συγκεκριμένη φόρμα αναζήτησης στην οποία επιτρέπεται η διαμόρφωση καθορισμένων κριτηρίων. Τα αποτελέσματα αυτής της αναζήτησης επιστρέφουν τα σχολεία που πληρούν τόσο τα κριτήρια που δηλώθηκαν, όσο και το κριτήριο της ύπαρξης ηλεκτρονικών μαθημάτων στα συγκεκριμένα σχολεία. Μέσω αυτής της διαδικασίας ο χρήστης επιλέγει το σχολείο που επιθυμεί και στη σελίδα που εμφανίζεται μπροστά του, προβάλλεται η λίστα με τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μαθήματα του σχολείου. Η σελίδα αυτή μπορεί πολύ εύκολα να αποθηκευθεί στα Αγαπημένα (bookmark) του Η/Υ του χρήστη, για ευκολότερη ανεύρεση στο μέλλον. Η λίστα αυτή δίνει πληροφορίες για κάθε μάθημα του σχολείου, όπως:
  • τον εκπαιδευτικό που διδάσκει το μάθημα,
  • την κατηγορία του μαθήματος, δηλαδή αν το μάθημα ανήκει στο αναλυτικό πρόγραμμα, την πρόσθετη διδακτική στήριξη ή κάποιο άλλο,
  • την τάξη και το τμήμα που διδάσκεται και
  • το σύνδεσμο για την είσοδο στο μάθημα
Τα ηλεκτρονικά μαθήματα που δημιουργεί ο εκπαιδευτικός κάθε σχολικής μονάδας στην πλατφόρμα “η-τάξη” διαθέτουν ένα σύνολο από υποσυστήματα – λειτουργίες, όπως (α) η περιγραφή του μαθήματος, (β) το βιβλίο διδασκόμενης ύλης, (γ) το υλικό του μαθήματος, (ηλεκτρονικά αρχεία) (δ) τις ασκήσεις αυτοαξιολόγησης για το μαθητή, (ε) τους συνδέσμους του μαθήματος και (στ) τις ανακοινώσεις που αναρτά ο εκπαιδευτικός για το μάθημα. Τα υποσυστήματα αυτά επιλέχθηκαν έτσι ώστε να βοηθούν τον εκπαιδευτικό να οργανώνει και να διαχειρίζεται εύκολα και γρήγορα, χωρίς την απαίτηση τεχνικών γνώσεων, τη διδασκόμενη ύλη ενός μαθήματος, παράλληλα με τις αντίστοιχες διδασκαλίες του μαθήματος του στην τάξη, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος σχολικού έτους.
 
Στο τέλος κάθε σχολικού έτους τα μαθήματα απενεργοποιούνται για τους χρήστες και μόνο ο εκπαιδευτικός που τα δημιούργησε μπορεί να τα ενεργοποιήσει ξανά για τη νέα σχολική χρονιά κάτω από τα νέα δεδομένα, (για παράδειγμα σχολείο, τμήμα, κλπ) ή να τα διαγράψει.
 
Στατιστικά στοιχεία
Μέχρι τις 09/10/2007 βρίσκονται στο περιβάλλον της Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Τάξης 3.591 εγγεγραμμένοι εκπαιδευτικοί, σε 2.063 διαφορετικά σχολεία από όλη τη χώρα. Σε ό,τι αφορά στα ηλεκτρονικά μαθήματα που υποστηρίζονται από την υπηρεσία, υπάρχουν συνολικά  533 ηλεκτρονικά μαθήματα διαχείρισης τάξης, σε 228 συμμετέχοντα σχολεία από όλη τη χώρα.
 
Κατά την προηγούμενη σχολικ Σχολικό Έτος 2006-2007 υποστηρίχθηκαν συνολικά 2.065 μαθήματα, σε 1.058 συμμετέχοντα σχολεία από όλη τη χώρα.
 
Τα επόμενα βήματα
Η μεγάλη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην ηλεκτρονική τάξη (“η-τάξη”) μας κάνει να πιστεύουμε ότι η ενσωμάτωση των νέων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι πλέον σε καλό στάδιο. Παράλληλα, η ομάδα σχεδιασμού και ανάπτυξης της υπηρεσίας προετοιμάζει την υποστήριξη και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο διαχωρισμός αυτός κρίθηκε από την αρχή αναγκαίος, ώστε να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφού οι δύο βαθμίδες παρουσιάζουν αρκετές διαφορές ως προς τη λειτουργία τους.
 
Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε ότι για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία μπορείτε να επικοινωνείτε στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της ομάδας ανάπτυξης και υποστήριξης της υπηρεσίας (eclass AT sch.gr), (για την αποστολή μηνύματος πρέπει να αντικαταστήστε το ΑΤ με τον χαρακτήρα @) στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.  

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας