e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φεβρουάριος 2009 - 16ο 'Αλλα Τεύχη

Στοίχημα η συμμετοχική εκπαίδευση
 

Στοίχημα η συμμετοχική εκπαίδευση - Συναντήσεις του Υπουργού Παιδείας με ΟΛΜΕ, ΔΟΕ & ΓΣΕΕ

Στις πρώτες συναντήσεις του με τους αρμόδιους φορείς προέβη ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος, θέτοντας σε εκκίνηση τη διαδικασία για την εκπόνηση ενός εθνικού σχεδίου για ουσιαστικές αλλαγές στο Eκπαιδευτικό Σύστημα. Η αρχή έγινε την Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009, όταν ο κ. Σπηλιωτόπουλος συναντήθηκε με το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), εγκαινιάζοντας την πρώτη επίσκεψη Υπουργού Παιδείας στα γραφεία της Ομοσπονδίας. Ο κ. Σπηλιωτόπουλος, αφού υπογράμμισε ότι «άφησε το κομματικό καπέλο έξω από τη συνάντηση», έκανε λόγο για μια «σχέση διαρκούς επικοινωνίας» του ΥΠΕΠΘ με την ΟΛΜΕ, παρά τις «διαφορετικές ιδεολογικές και πολιτικές αφετηρίες».

Όπως εξήγησε ο κ. Σπηλιωτόπουλος, η παρουσία του στο Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καταδεικνύει πρώτα από όλα ότι η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων βρίσκεται σε αμφίδρομη σχέση ουσιαστικής συνεργασίας με την ΟΛΜΕ αλλά και με όλο τον χώρο των εκπαιδευτικών και, δευτερευόντως, σε ουσιαστικό επίπεδο, την ακλόνητη πεποίθηση της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές δεν μπορούν να προχωρήσουν αν δεν αποτελούν προϊόν διαρκούς συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων με το οργανωμένο συνδικαλιστικό μόρφωμα των εκπαιδευτικών.
 
Στη συζήτηση η ΟΛΜΕ παρέθεσε τα πάγια αιτήματά της με τον κ. Σπηλιωτόπουλο να δεσμεύεται για ικανοποίηση του αιτήματος της επιμόρφωσης και να υπογραμμίζει παράλληλα τις αντικειμενικές δυσκολίες, υπό τις παρούσες συγκυρίες, για ικανοποίηση των «δίκαιων», όπως τα χαρακτήρισε οικονομικών αιτημάτων.
 
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για την επιλογή του κ. Γιώργου Μπαμπινιώτη για το Συμβούλιο Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, σε σχέση και με την προεδρία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) από τον κ. Θάνο Βερέμη, ο Υπουργός Παιδείας τόνισε πως και οι δύο είναι εξαιρετικοί Ακαδημαϊκοί και χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στην κοινωνία, αλλά και στην ευρύτερη Εκπαιδευτική και Ακαδημαϊκή Κοινότητα. «Ο στόχος ο δικός μας είναι η σύνθεση διαφορετικών απόψεων και είναι σαφές ότι η επιλογή του όποιου προσώπου δεν σημαίνει αυτομάτως και  αποδοχή των απόψεών του. Δηλώνει απλώς αναγνώριση του κύρους των προσώπων αυτών και της ικανότητας που διαθέτουν να συντονίσουν ένα διάλογο», συμπλήρωσε ο κ. Σπηλιωτόπουλος.
 
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, κ. Κώστας Μανιάτης, χαρακτήρισε «θετική» την παρουσία του Υπουργού στο ΔΣ της Ομοσπονδίας, ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι «τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι η υποχρηματοδότηση, η ιδιωτικοποίηση, η εμπορευματοποίηση, η εγκατάλειψη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, η υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των Πανεπιστημίων». Ο κ. Μανιάτης ζήτησε «μια ουσιαστική διαπραγμάτευση για το σύνολο των θεμάτων της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας» και υπενθύμισε πως ένα από τα αιτήματα της ομοσπονδίας είναι η «αποδέσμευση του Λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις». «Προσεγγίζουμε το εκπαιδευτικό σύστημα και το σχολείο στο σύνολό του, με όλες τις παραμέτρους τις ταξικές, με όλες τις κοινωνικές επιδράσεις και τις οικονομικές», ήταν η καταληκτική φράση του προέδρου της ΟΛΜΕ.
 
Λίγες ημέρες αργότερα και συγκεκριμένα την Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2009, ο κ. Σπηλιωτόπουλος μετέβη στα γραφεία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), όπου συναντήθηκε με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Στη συζήτηση που διεξήχθη, ο Υπουργός Παιδείας κάλεσε τη ΔΟΕ από τη μια πλευρά σε διμερή συζήτηση για τα κλαδικά ζητήματα και από την άλλη σε συμμετοχή στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία. Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά το πέρας της συζήτησης, ο κ. Σπηλιωτόπουλος εξήρε το ρόλο του εκπαιδευτικού της Α/θμιας Εκπαίδευσης, τονίζοντας ότι «όχι απλώς λειτουργεί, αλλά θα έλεγα, λειτουργεί και αποτελεσματικά κι αυτό μπορεί κανείς εύκολα να το διαπιστώσει, βλέποντας πόσο σημαντική δουλειά γίνεται στα δημοτικά σχολειά όταν βλέπουμε παιδιά, τα οποία προκόβουν, προχωρούν μαθαίνουν γρήγορα γράμματα και στέκονται με υψηλό δείκτη ευφυΐας».
 
Απαντώντας σε ερώτηση για τη συμμετοχή της ΔΟΕ στον εθνικό διάλογο, ο Πρόεδρός της, κ. Δημήτρης Μπράτης, δήλωσε ότι: «όποτε η ομοσπονδία μας κλήθηκε να συμμετάσχει σε διάλογο, πάντα ήταν παρούσα». «Στο διάλογο που θα γίνει εμείς θα πάμε», πρόσθεσε, «αλλά η συμμετοχή μας θα εξαρτηθεί από τις ουσιαστικές απαντήσεις που θα πάρουμε σε αυτά τα αιτήματα που έχουμε θέσει». Ο κ. Δ. Μπράτης επέδωσε υπόμνημα με τα αιτήματα της ΔΟΕ, τα οποία ο κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος δεσμεύτηκε ότι θα εξεταστούν άμεσα.
 
Την επόμενη ημέρα, ο Υπουργός Παιδείας πραγματοποίησε συνάντηση με το Προεδρείο της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ). «Οφείλω να πω ότι η συνεργασία αυτή ήταν σε ένα πλαίσιο γόνιμης ανταλλαγής απόψεων, ήταν μια συνάντηση εξαιρετικά ουσιαστική και θα έλεγα ότι, μέσα από αυτή τη συνεργασία, διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν αρκετά κοινά σημεία, βάσει των οποίων μπορούμε να εργαστούμε στο μέλλον για να δανειστούμε όσο το δυνατό περισσότερα πράγματα και σε επίπεδο διαλόγου, αλλά και σε επίπεδο χάραξης πολιτικών από τη μακρά εμπειρία που έχει η ΓΣΕΕ σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής, αλλά και έρευνας και τεχνογνωσίας και μεθοδολογίας, όσον αφορά την ίδια τη διαδικασία του διαλόγου, το θέμα της παιδείας, αλλά βεβαίως, σε μετέπειτα στάδιο, της συνάντησης της παιδείας με την αγορά εργασίας», τόνισε μετά το πέρας της συνάντησης.
 
Αμέσως μετά, το λόγο πήρε ο κ. Γιάννης Παναγόπουλος, πρόεδρος της ΓΣΕΕ, που τόνισε προς τους εκπροσώπους του Τύπου ότι η συνάντηση δεν ήταν τυπική, αλλά έγινε συζήτηση ουσίας. «Για μας η παιδεία έχουμε πει ότι είναι ο χώρος για τον οποίο απαιτείται μια εθνική κοινωνική συμφωνία. Μια συμφωνία που θα υπερβαίνει τη θητεία μιας Κυβέρνησης, που θα την εγγυάται όλο το πολιτικό σύστημα προκειμένου να γίνουν οι μεγάλες αλλαγές που απαιτούνται, για να μπορέσει η χώρα να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις», είπε ο κ. Παναγόπουλος, που χαρακτήρισε το διάλογο ως το «μοναδικό, το καλύτερο εργαλείο συνεννόησης στη Δημοκρατία».

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας