e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούvιος / Ιούλιος 2008 - 9o 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Ανθρωποκεντρική Διάσταση
 

Ακόμα και το πιο απομακρυσμένο παιδί μπορεί να βρει βοήθεια

Εθνική τηλεφωνική γραμμή 1056 στην υπηρεσία παιδιών και εφήβων
 
Με αφορμή τη 17η Μαΐου, Παγκόσμια Ημέρα αφιερωμένη στις Τηλεπικοινωνίες και τα Παιδιά, το «Χαμόγελο του Παιδιού» ξεκίνησε εκστρατεία ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και γονέων για την εύκολη, γρήγορη και άμεση πρόσβαση όλων στην Γραμμή SOS 1056 (Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά), με όλες τις κλήσεις να είναι δωρεάν από σταθερό, κινητό και καρτοτηλέφωνο. Η γραμμή λειτουργεί 24ώρες και 7ημέρες την εβδομάδα. Στελεχώνεται από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, καθώς και από ειδικά εκπαιδευμένους εθελοντές. Yπάγεται και είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Τηλεφωνικών Γραμμών για την προστασία των παιδιών (Child Helplines International) που περιλαμβάνει 82 γραμμές σε 72 χώρες. Σκοπός της τηεφωνικής αυτής γραμμής είναι η παροχή προστασίας και ψυχολογικής στήριξης στα παιδιά της ομάδας στόχου και η προώθηση των δικαιωμάτων τους, αφού τα ίδια δεν έχουν τη δυνατότητα ή τα μέσα να αυτοπροστατευθούν.

Μέσω της γραμμής γίνονται δεκτές ανώνυμες και επώνυμες καταγγελίες που αφορούν σε περιστατικά κακοποίησης παιδιών, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως εργαλείο συμβουλευτικής παιδιών, γονέων και εφήβων. Οι καταγγελίες αποστέλλονται στις αρμόδιες Εισαγγελικές Αρχές προς διερεύνηση, προκειμένου να αναζητηθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις για τα παιδιά-θύματα, ενώ η συμβουλευτική αφορά συνήθως σε θέματα σχέσεων παιδιών-γονέων, σχέσεις μεταξύ εφήβων, θέματα εφηβείας, σχολικά–μαθησιακά προβλήματα, προβλήματα συμπεριφοράς, διαζύγιο γονέων και τέλος, ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη ανηλίκων.
 
Δύο πραγματικά περιστατικά, ιδιαιτέρως χαρακτηριστικά, στα οποία ανταποκρίθηκε η Γραμμή, περιγράφονται παρακάτω από τους εθελοντές του «Χαμόγελου του Παιδιού»:
  • Μια 14χρονη καλεί στη Γραμμή SOS 1056 ζητώντας στήριξη, έχοντας ήδη λάβει ποσότητα φαρμάκων για να αυτοκτονήσει. Μετά από συζήτηση με ψυχολόγο της Γραμμής καθώς και παράλληλες ενέργειες με την Εισαγγελία και το Τμήμα Ανηλίκων, το παιδί μεταφέρθηκε στο πλησιέστερο νοσοκομείο, όπου του παρείχαν την κατάλληλη θεραπευτική αγωγή και επέστρεψε υγιές στο σπίτι του. Ακολούθησαν συναντήσεις με το ίδιο και την οικογένειά του με στόχο την ψυχολογική στήριξή τους.
  • Μια 15χρονη συνομιλεί στο διαδίκτυο με άγνωστα άτομα και αναφέρει την πρόθεσή της να αυτοκτονήσει, καθώς και να συμμετέχει σε ομοφυλοφιλικές συναντήσεις. Σε συνεργασία με το Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πραγματοποιήθηκε άμεση παρέμβαση και κατόπιν συνάντηση με την οικογένεια της 15χρονης για ενημέρωση και στήριξή τους.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού», διεθνώς πιστοποιημένος φορέας και αναγνωρίσιμο πλέον από κάθε παιδί, έφηβο και ενήλικα στην Ελλάδα, μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056 βρίσκεται καθημερινά 24ώρες την ημέρα, 365ημέρες τον χρόνο στο πλευρό κάθε παιδιού, έφηβου και γονέα που χρειάζεται στήριξη. Η Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, από την αρχή του 2007 έως και σήμερα δέχτηκε 348.042 κλήσεις, από παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Αναλυτικά οι κλήσεις αφορούσαν στα παρακάτω θέματα, τα οποία και χειρίστηκε με ευαισθησία «Το Χαμόγελο του Παιδιού»:
  • Επιτόπια παρέμβαση και αντιμετώπιση περιστατικών παιδιών σε κρίση.
  • Παρέμβαση και αντιμετώπιση περιστατικών παιδιών σε κίνδυνο.
  • Καταγραφή ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών κακοποίησης/ παραμέλησης παιδιών/ οικονομικής εκμετάλλευσης/ παράνομης διακίνησης (trafficking).
  • Παρέμβαση για περιστατικά παιδιών-θυμάτων ηλεκτρονικού εγκλήματος.
  • Παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών και ενεργοποίηση προγραμμάτων για την αναζήτηση εξαφανισθέντων παιδιών – παιδιών θυμάτων αρπαγής.
  • Παροχή συνοδευτικών υπηρεσιών σε ασυνόδευτα παιδιά, θύματα οικονομικής μετανάστευσης.
  • Παροχή συνοδευτικών υπηρεσιών σε παιδιά, θύματα παράνομης διακίνησης.
  • Αιτήματα και οργάνωση διαδικασιών προληπτικής παιδιατρικής και οδοντιατρικής σε σχολεία της Ελλάδας.
  • Αιτήματα για την οργάνωση ενημερωτικών επισκέψεων σε σχολεία και συλλόγους γονέων. σχετικά με θέματα παιδικής κακοποίησης.
  • Αποκατάσταση προβλημάτων που αφορούν σε παιδιά–θύματα οικονομικής εκμετάλλευσης.
  • Παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών, κάλυψη νοσηλείων, ιατροφαρμακευτική κάλυψη για παιδιά με προβλήματα υγείας.
  • Αναζήτηση και κινητοποίηση εθελοντών αιμοδοτών, δοτών αιμοπεταλίων, δοτών μυελού των οστών.
  • Μεταφορές παιδιών με προβλήματα υγείας με οχήματα του συλλόγου.
  • Φιλοξενία παιδιών θυμάτων κακοποίησης/ παραμέλησης.
  • Κάλυψη με εθελοντές και παροχή φροντίδας σε ασυνόδευτα παιδιά, θύματα κακοποίησης/παραμέλησης, τα οποία βρίσκονται στα νοσοκομεία λόγω έλλειψης χώρων.
  • Κάλυψη αναγκών και παροχή κοινωνικών υποστηρικτικών υπηρεσιών σε παιδιά και οικογένειες που αντιμετωπίζουν κοινωνικά προβλήματα και προβλήματα διαβίωσης.
  • Παροχή πληροφοριών και αποκατάσταση προβλημάτων που αφορούν σε παιδιά με ειδικές ανάγκες.
  • Παροχή πληροφοριών για θέματα ψυχικής υγείας.
  • Παροχή πληροφοριών για θέματα κοινωνικού ρατσισμού.
  • Συμβουλευτική παιδιών/ γονέων.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» - με ιδρυτή το μικρό Ανδρέα, στον οποίο το e-Emphasis έχει αναφερθεί κατ’επανάληψη, ένα 10χρονο αγόρι με όραμα και όνειρο «όλα τα παιδιά να έχουν ένα Χαμόγελο» - προσπαθεί από το 1995 πάντα στην πρώτη γραμμή και αδιαλείπτως να καλύπτει άμεσα και αποτελεσματικά κάθε ανάγκη, που αντιμετωπίζουν τα παιδιά εντός της χώρας, αλλά και διεθνώς.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας