e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιανουάριος 2009 - 15ο 'Αλλα Τεύχη

Συνέδρια - Σεμινάρια
 

Η χρήση της τηλεκπαίδευσης για την επιμόρφωση των καθηγητών

Ένα παράδειγμα επιμόρφωσης στο Moodle
 
Σεμινάριο με θέμα “Αξιοποίηση τεχνικών ασύγχρονης και εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας μέσα από το περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης moodle” διοργανώνεται από το 1ο Γραφείο Β/θμιας Εκπ/σης Νομού Ηλείας, με την έγκριση και συμπαράσταση του Συμβούλου Πληροφορικής κ. Η. Πετρόπουλου στην Ανδραβίδα και στον Πύργο στις 20 Ιανουαρίου 2009 και 21 Ιανουαρίου 2009 αντίστοιχα. Με τον όρο «Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση», εννοούμε την εκπαιδευτική διαδικασία στην οποία εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι δεν συνυπάρχουν απαραιτήτως στον ίδιο φυσικό χώρο και δεν απαιτείται η ταυτόχρονη συμμετοχή των δύο πλευρών. Το παραπάνω σεμινάριο διοργανώθηκε και την προηγούμενη χρονιά και παρουσιάστηκε στη Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής που διεξήχθη 11 έως 12 Απριλίου 2008 στη Ρόδο, όπου και κίνησε το ενδιαφέρον πολλών εκπαιδευτικών.

Το σεμινάριο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της Β/θμιας Εκπ/σης που υπηρετούν στο Νομό Ηλείας. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκαν δύο τμήματα, ένα στο ΓΕΛ Ανδραβίδας στο οποίο συμμετέχουν 21 εκπαιδευτικοί ως εκπαιδευόμενοι και ένα τμήμα στο 4ο Γυμνάσιο Πύργου με 26 συνολικά εκπαιδευτικούς. Επιπλέον των παραπάνω παρακολουθούν το σεμινάριο και 10 εκπαιδευτικοί από απόσταση, οι οποίοι δεν θα πάρουν βεβαίωση παρακολούθησης.
   
Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση και η εξάσκηση των εκπαιδευτικών με μεθόδους και τεχνικές ασύγχρονης και εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Για το συγκεκριμένο σκοπό έχει επιλεγεί να παρουσιαστεί ένα αρκετά «δημοφιλές» περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης – διδασκαλίας, το moodle. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα, έχει ήδη επιλεγεί από εκπαιδευτικά ιδρύματα διαφόρων βαθμίδων εκπαίδευσης, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, σαν Σύστημα Διαχείρισης Μαθημάτων (CMS - Course Management System).
 
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί με τη μέθοδο της μεικτής διδασκαλίας, δηλαδή θα υπάρχουν 5 υποχρεωτικές συναντήσεις και υποβολή περίπου 120 μικρών εργασιών μέσω διαδικτύου. Το σεμινάριο ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2008 και θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2009. Οι εκπαιδευτικοί προκειμένου να πάρουν τη βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης θα πρέπει να συμμετάσχουν σε 4 συναντήσεις – δικαιολογείται μόνο μία απουσία - ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ολοκληρώσουν με επιτυχία το 70% των εργασιών. Ξεκίνησαν να το παρακολουθούν 40 εκπαιδευτικοί. Με την έναρξη του σεμιναρίου ο κάθε εκπαιδευτικός δημιούργησε λογαριασμό στο Moodle. Κεντρικό σημείο της επιμόρφωσης είναι το μάθημα πρακτικής του, πάνω στο οποίο θα κάνει τις περισσότερες εργασίες του σεμιναρίου και το οποίο μπορεί να είναι είτε ενδοσχολικό είτε εξωσχολικό. Σε περίπτωση που κάποιος δεν κάνει σωστά μία εργασία θα μπορεί να κάνει επανα-υποβολή όσες φορές θελήσει μέχρις ότου η προσπάθειά του να στεφθεί με επιτυχία. Για απορίες υπάρχουν οι αντίστοιχες ομάδες συζήτησης και τα προσωπικά μηνύματα, ενώ υπάρχει και υλικό σε μορφή flash βίντεο και κειμένων.
   
Επτά καθηγητές θα ασχοληθούν με τη δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού, τις παρουσιάσεις, τη βαθμολόγηση και τη βοήθεια μέσω ομάδων συζήτησης και μηνυμάτων. Οι παραπάνω καθηγητές θα εργαστούν εθελοντικά χωρίς να προβλέπεται κάποια αμοιβή για την εργασία τους αυτή. Ο χώρος διεξαγωγής του σεμιναρίου θα είναι το ΓΕΛ Ανδραβίδας και το 4ο Γυμνάσιο Πύργου και η ώρα διεξαγωγής θα είναι 14:30 και για τα δύο σεμινάρια.
 
Η ύλη είναι χωρισμένη σε τέσσερα κεφάλαια
  1. Από την πλευρά του μαθητή: Διαχείριση του προφίλ, συμμετοχή σε ομάδες συζήτησης, συμμετοχή σε κουίζ, υποβολή εργασιών, εγγραφή σε μαθήματα, παρακολούθηση βαθμολογίας.
  2. Από την πλευρά του καθηγητή: Δημιουργία κουίζ, δημιουργία ερωτήσεων και λεξιλογίων, δημιουργία παιχνιδιών, δημιουργία βάσης δεδομένων και άλλων δραστηριοτήτων, βαθμολόγηση εργασιών.
  3. Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού: Γνωριμία με το ελεύθερο και ανοιχτό λογισμικό για τη διαχείριση αρχείων πολυμέσων όπως είναι το Gimp, Wink, Audacity, OpenOffice, PDFCreator κ.ά.
  4. Διαχείριση: Γνωριμία με το FTP, χρήση του Filezilla για μεταφορά αρχείων, εγκατάσταση διαδικτυακών προγραμμάτων όπως είναι το Joomla και το Coppermine στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, εργασίες διαχείρισης του Moodle όπως είναι η λήψη αντιγράφων ασφαλείας.
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στους κ.κ. Β.Νταλούκα1, Δ.Δαούση2
 
1Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19 στο ΓΕΛ Ανδραβίδας Ηλείας,
και Μεταπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής
2 Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19
και Τεχνικός Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Διεύθυνσης Δ.Ε. Ν. Ηλείας
 
 Ο ιστότοπος του σεμιναρίου είναι http://dideilei.gr/moodle. και η πρόσβαση στο παραπάνω υλικό είναι ελεύθερη.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας