e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σεπτέμβριος 2008 - 11o 'Αλλα Τεύχη

Ανθρωποκεντρική διάσταση στην Εκπαίδευση
 

Ανθρωποκεντρική εκπαίδευση στην πράξη

Εγγραφή και φοίτηση Ρομά
 
Η πρώτη σύνοδος κορυφής για τα προβλήματα των Ρομά πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008, στις Βρυξέλλες. Η σύνοδος συγκλήθηκε με πρωτοβουλία διαφόρων μη κυβερνητικών οργανώσεων με στόχο την ενιαία πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έναντι της μεγαλύτερης εθνοτικής μειονότητας της Ευρώπης, των Ρομά. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στην ΕΕ ζουν αυτή τη στιγμή γύρω στα 10 εκατομμύρια Ρομά. Η Κομισιόν κάλεσε, διά στόματος του προέδρου της, κ. Ζοζέ Μπαρόζο, τα κράτη-μέλη της ΕΕ να παράσχουν «πραγματικές ευκαιρίες» ένταξης στα μέλη της μειονότητας των Ρομά και να εξαλείψουν τις διακρίσεις. «Η δραματική κατάσταση των Ρομά δεν μπορεί να διευθετηθεί από τις Βρυξέλλες» τόνισε ο κ. Μπαρόζο.

Στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, η σχολική φοίτηση των Ρομά μαθητών - ενώ είναι επιβεβλημένη - εμποδίζεται πολλές φορές από εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι δύσκολες συνθήκες ζωής, η παιδική εργασία, η γλωσσική ανεπάρκεια, η έλλειψη κατάλληλης κατοικίας, η ανυπαρξία βοήθειας από το σπίτι, η μετακίνηση προς τη σχολική μονάδα, καθώς και ο ρατσισμός και η περιθωριοποίησή τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
 
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προβλήματα, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων εξέδωσε εγκύκλιο προς όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, στην οποία δίνονται συγκεκριμένες οδηγίες και κατευθύνσεις για τον τρόπο που πρέπει να κινηθούν προκειμένου να μπορέσουν τα παιδιά των Ρομά να απορροφηθούν μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, χτυπώντας τη σχολική διαρροή που τα προηγούμενα χρόνια εμφανιζόταν έντονη σε αυτή τη συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα.
 
«Είμαστε αποφασισμένοι να νικήσουμε τη σχολική διαρροή, να διασφαλίσουμε ίσες ευκαιρίες για μόρφωση σε όλα τα παιδιά και να αποδείξουμε εμπράκτως το ενδιαφέρον μας κυρίως για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι Ρομά, που παρουσίαζαν για πολλές δεκαετίες σοβαρά προβλήματα ένταξης στο υποχρεωτικό εκπαιδευτικό μας σύστημα. Η πολιτεία και το Υπουργείο Παιδείας δια των λειτουργών του, θα κάνει ό,τι είναι δυνατό για να μπορέσει να δημιουργήσει τις καλύτερες προοπτικές μέλλοντος και σε αυτά τα παιδιά», δήλωσε σχετικά ο Υπουργός Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης.
 
Κάθε σχολική μονάδα πρέπει να φροντίσει τους Ρομά μαθητές της καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να στηρίξει και να εντάξει αυτά τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε συνεργασία με τη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης και το Σχολικό Σύμβουλο, καθώς και άλλους δημόσιους φορείς όπως τοπική αυτοδιοίκηση, Ιατροκοινωνικά Κέντρα (όπου υπάρχουν), Διεύθυνση Κοινωνικής Πρόνοιας, ΠΙΚΠΑ, Νοσοκομεία, Ιατρικά Κέντρα καθώς επίσης και Φορείς Κοινωνικής Στήριξης, μπορεί να επιτευχθεί μια συντονισμένη προσπάθεια ένταξης των μαθητών αυτών στο σχολικό σύστημα. Συγκεκριμένα, στην εγκύκλιο υποδεικνύονται τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων εγγραφής των μαθητών Ρομά καθώς και στήριξής τους, μέσω αντισταθμιστικών θεσμών, όπως τάξεις υποδοχής Ι και ΙΙ, φροντιστηριακά τμήματα, ενισχυτική διδασκαλία, προπαρασκευαστικά τμήματα, κ.ά. Για παράδειγμα, σε περίπτωση αδυναμίας εγγραφής Ρομά μαθητή λόγω έλλειψης πιστοποιητικού μόνιμης κατοικίας, πρέπει να υπάρχει μια σχετική ελαστικότητα ως προς την προσκόμισή του, λόγω του ότι οι πληθυσμοί Ρομά συχνά ζουν σε περιοχές εκτός σχεδίου πόλεως ή είναι μετακινούμενοι και το πιστοποιητικό μόνιμης κατοικίας από τον τοπικό δήμο δεν είναι πάντα εύκολο να αποκτηθεί.
 
Για την αποτελεσματικότερη και πληρέστερη κάλυψη των αναγκών των μαθητών Ρομά κρίνεται απαραίτητη η σύσταση ομάδας διδασκόντων με αντικείμενο τη στήριξη των μαθητών αυτών και την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι διαθέτουν προηγούμενη διδακτική εμπειρία σε αντισταθμιστικούς θεσμούς, παρακολούθηση σχετικών επιμορφωτικών σεμιναρίων, καθώς και εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι καλό να αναλαμβάνουν το έργο της προετοιμασίας και ένταξης των παιδιών αυτών σε κανονικές τάξεις.
 
Στα σχολεία με μεγάλο αριθμό μαθητών Ρομά μπορεί να ενθαρρύνεται η συνεργασία με φοιτητές τμημάτων με αντίστοιχο περιεχόμενο σπουδών στα πλαίσια της πρακτικής τους άσκησης, μετά από έγκριση του ΥΠΕΠΘ. Το παραπάνω προσωπικό λαμβάνει μέριμνα για την ένταξη στο σχολείο όλων των παιδιών, που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής, την παρακολούθηση και αντιμετώπιση άτακτης φοίτησης, την εισροή νέων μαθητών μέσω κατ’ οίκον επισκέψεων, τη συστηματική ενημέρωση, τη στήριξη και εμψύχωση των γονέων και κηδεμόνων, και τέλος τη συνδρομή σε ιατρικά ζητήματα και εμβολιασμούς.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας