e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Απρίλιος 2008 - 7o 'Αλλα Τεύχη

Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
 

Τα blogs μπαίνουν στην εκπαίδευση!

Εκπαιδευτικά Ιστολόγια από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
 
Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες ανάγκες των εκπαιδευτικών για την καλύτερη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρέχει τη δυνατότητα σε σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές να αποκτήσουν και να συντηρήσουν εύκολα, γρήγορα και απλά ένα συνεργατικό εργαλείο δεύτερης γενιάς, το δικό τους Ιστολόγιο (blog).

Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική, τα ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση λόγω της διαδραστικότητας και της δυνατότητας για ομαδική εργασία που προσφέρουν. Η δημιουργία και η τήρηση προσωπικού ιστολογίου σηματοδοτεί την ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος δημοσιοποίησης των ιδεών, σκέψεων, απόψεων και γνώσεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών, χρησιμοποιώντας τον λόγο και την εικόνα (κινούμενη ή μη) ως μέσα έκφρασης.  Ο λόγος καταγράφεται σε μορφή κειμένων, δηλαδή σε δημοσιεύσεις (posts) και σε σχόλια (comments) και συνδυάζει στοιχεία προφορικής και γραπτής έκφρασης. Δημιουργείται έτσι ένας δυναμικός πυρήνας οικοδόμησης της γνώσης, μέσω της κατάθεσης επιχειρημάτων, θέσεων και αντιθέσεων, μέσω δηλαδή μίας διαδικασίας που προωθεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου, καθώς επίσης και διαδικτυακών δεξιοτήτων. Επομένως, αυτή η νέα υπηρεσία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου μπορεί να προσδώσει μεγάλη αξία στο εκπαιδευτικό έργο.
 
Ο τρόπος με τον οποίο ένα εκπαιδευτικό ιστολόγιο μπορεί να ενισχύσει το μαθησιακό ενδιαφέρον μιας τάξης εξαρτάται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τις ιδιαιτερότητες της τάξης με την οποία δουλεύουν κάθε φορά.
 
Μερικοί τρόποι χρήσης των ιστολογίων στο εκπαιδευτικό έργο είναι:
  • Ως πίνακας ανακοινώσεων, στον οποίο ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταχωρεί πληροφορίες σχετικές με το μάθημά του, όπως κανόνες και χρονοπρογραμματισμός του μαθήματος, ασκήσεις και ειδοποιήσεις για την παράδοσή τους, δραστηριότητες, προτεινόμενη βιβλιογραφία, ανακοινώσεις και χρήσιμες πληροφορίες για τους γονείς. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των ιστολογίων είναι ότι παρέχουν τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών - μαθητών - γονέων, κάτι το οποίο δεν παρέχεται από τους απλούς πίνακες ανακοινώσεων.
  • Για την ανάρτηση οδηγιών ειδικά για τους μαθητές που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ασκήσεις τους και χρειάζονται περισσότερη βοήθεια. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναρτήσουν επεξηγήσεις και επιπλέον παραδείγματα, υπερσυνδέσμους σε πηγές πληροφοριών που σχετίζονται με τις εργασίες, όπως on-line λεξικά, χάρτες, πίνακες και εκπαιδευτικά παιχνίδια, προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις ασκήσεις τους.
  • Ως βήμα προβληματισμού και διάλογου, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να προβληματιστούν εν γένει και να καταγράψουν τις απόψεις τους σε ερωτήματα κρίσεως, τις αντιδράσεις τους σε θέματα κοινωνικού, περιβαλλοντολογικού κλπ. περιεχομένου, τα σχόλια τους σε δημοσιευμένα στον τύπο άρθρα, την εκτίμηση τους και τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύουν αποτελέσματα δημοσκοπήσεων εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, τις ιδέες τους για θέματα που συζητήθηκαν στην τάξη και πολλά άλλα.
  • Ως χώρος συνεργασίας ωθώντας τους μαθητές στη συνεργατική και αθροιστική εκμάθηση. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να τους ανατεθούν τμήματα μιας εργασίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει την πρόοδο της δουλειάς της στο ιστολόγιο περιμένοντας σχόλια και διορθώσεις από τις υπόλοιπες ομάδες. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μαθαίνουν να ανταλλάσσουν γνώση και εκπαιδευτικό υλικό μεταξύ τους.
  • Για τη δημοσίευση των εργασιών μιας σχολικής τάξης, έτσι ώστε οι μαθητές να έχουν στη διάθεση τους επιτυχημένα παραδείγματα άλλων εργασιών αλλά και διορθώσεις, σχόλια και προσθήκες στις δικές τους εργασίες. Ειδικότερα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ωθήσει τους μαθητές του να φτιάξουν το δικό τους ιστολόγιο και να φιλοξενήσουν εκεί όλες τις εργασίες τους, όλες τις δραστηριότητες στις οποίες έχουν συμμετάσχει και τα βραβεία που έχουν πάρει. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά οι μαθητές θα αποκτήσουν τον ηλεκτρονικό τους φάκελο (e-portfolio), από τον οποίο θα διαφαίνεται η πρόοδός τους κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Τα ιστολόγια μπορούν να επεκτείνουν την έννοια της συνεργατικότητας και ανάμεσα στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, καθώς αυτοί μπορούν να δημιουργήσουν ιστολόγια στα οποία θα περιγράφουν τις εμπειρίες τους από την εκπαιδευτική διαδικασία, σχήματα μαθημάτων από εκπαιδευτικές ενότητες, πληροφορίες και μεθόδους διδακτικής που εφάρμοσαν με επιτυχία ή όχι.
 
Τα βασικά χαρακτηριστικά της Υπηρεσίας Ιστολογίων (http://blogs.sch.gr) του ΠΣΔ είναι:
  • Κάθε μέλος του ΠΣΔ μπορεί να αποκτήσει ένα προσωπικό ιστολόγιο.
  • Επιτρέπεται η ανάρτηση δημοσιεύσεων, άρθρων και σχολίων μόνο από τα πιστοποιημένα μέλη του ΠΣΔ.
  • Επιλογή αισθητικού θέματος - εμφάνισης από μία μεγάλη συλλογή 90 πλήρως εξελληνισμένων θεμάτων (themes).
  • Πλήρως εξελληνισμένο περιβάλλον διαχείρισης και συγγραφής άρθρων.
  • Εύκολη προσθήκη ενσωματωμένου (embedded) video.
  • Εύκολη προσθήκη χώρου συζητήσεων (forum) σε κάθε ιστολόγιο.
  • Στατιστικά επισκεψιμότητας για το προσωπικό ιστολόγιο κάθε μέλους.
  • Δυνατότητα συντακτών περισσότερων του ενός σε ένα ιστολόγιο π.χ. ιστολόγιο σχολείου ή τάξης.
  • Δυνατότητα αναζήτησης στο σύνολο των ιστολογίων του ΠΣΔ
  • Διαθέσιμος χώρος αρχείων ιστολόγιου 200ΜΒ.
  • Απλή διαδικασία μεταφοράς υπάρχοντος ιστολογίου από άλλον πάροχο στο ΠΣΔ
Η υπηρεσία παρέχεται με κανονισμό χρήσης που είναι αναρτημένος στη διεύθυνση http://blogs.sch.gr/termsofuse.
Αν χρειάζεσθε περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να πληκτρολογήσετε: http://blogs.sch.gr

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας