e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Οκτώβριος 2009 - 22o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
 

Αναζήτηση θεωριών στη Διδακτική των μαθηματικών

Συνέδριο για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπ/σης στη Θεσσαλονίκη
            
Η Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Μακεδονίας, Ιωαννίνων και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ), φιλοξένησε το 33ο ετήσιο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης (The International Group for the Psychology of Mathematics Education-IGPME) που φέτος έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη από 19 έως 24 Ιουλίου 2009.

Το θέμα του φετινού Συνεδρίου «Προς Αναζήτηση Θεωριών στη Μαθηματική Εκπ/ση» σκοπό είχε να οριοθετήσει ένα πλαίσιο γόνιμου προβληματισμού για θέματα θεωρητικοποίησης στο πεδίο της Διδακτικής των Μαθηματικών. Οι ενότητες που εξετάστηκαν είναι οι ακόλουθες:
  • τα προγράμματα σπουδών για τα Μαθηματικά και το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό
  • ζητήματα πολιτισμικά, φύλου, ισότητας που σχετίζονται με τη διδασκαλία και τη μάθηση
  • θέματα σχετικά με την ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών, την επίλυση προβλήματος, την ικανότητα οπτικοποίησης κ.ά.
  • τη χρήση Η/Υ στη διδασκαλία των Μαθηματικών
  • ειδικά Μαθηματικά για διάφορες ηλικίες: γεωμετρικές έννοιες, πιθανότητες, στατιστική             
Ο Περιφερειακός Δ/ντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Γεώργιος Καρατάσιος χαιρέτισε τις εργασίες του Συνεδρίου την Κυριακή 19 Ιουλίου 2009 τονίζοντας τη σημασία που έχει η πραγματοποίησή του στη Θεσσαλονίκη, αφού η επιλογή των Πανεπιστημίων της Βορείου Ελλάδας να φιλοξενήσουν το θεσμό αποτελεί τιμή για την ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας μας.
                
Αναφερόμενος στη διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση ο κ. Γ. Καρατάσιος δήλωσε: «Η ενίσχυση των Θετικών Επιστημών και των Νέων Τεχνολογιών αποτελεί προϋπόθεση εκσυγχρονισμού του ελληνικού σχολείου. Στόχος των πρωτοβουλιών μας, με κυρίαρχες την ανανέωση των βιβλίων και των μεθόδων διδασκαλίας, είναι να αγαπήσουν τα παιδιά μας τα Μαθηματικά από τη μικρή ακόμη ηλικία, να εξερευνήσουν το δύσκολο αλλά γοητευτικό κόσμο τους μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, να οξύνουν την κριτική τους σκέψη και, κυρίως, να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στο μετέπειτα βίο τους».
                 
Επίσης, ο Περιφερειακός Δ/ντής Εκπ/σης επεσήμανε ότι: «Σήμερα, τομείς ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τη χώρα μας είναι η αξιοποίηση των Μαθηματικών στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής, τα Μαθηματικά ως αντικείμενο της δια βίου μάθησης και βέβαια η χρήση των Νέων Τεχνολογιών για τη διδασκαλία των Μαθηματικών. Οι καινούργιες αυτές ανάγκες μας οδηγούν και σε μία διαρκή αναζήτηση νέων προσεγγίσεων. Πιστεύω ότι το Συνέδριο θα αναδείξει τις πιο σημαντικές σύγχρονες τάσεις στα εφαρμοσμένα και θεωρητικά Μαθηματικά και θα αποτελέσει αφορμή προβληματισμού και πειραματισμού για πολλούς Έλληνες Μαθηματικούς».
               
Την επίσημη τελετή έναρξης τίμησε με την παρουσία του και ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, Δρ Ανδρέας Δημητρίου.
 
H Πρόεδρος του συνεδρίου και Καθηγήτρια της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Μ. Τζεκάκη τόνισε ότι: «Η μαθηματική εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται πια να αναπτύξει ξερές γνώσεις, αλλά έναν τρόπο σκέψης και ικανότητες». Μάλιστα, η κ. Τζεκάκη επεσήμανε ότι «..τα παιδιά ηλικίας 4-8 ετών έχουν τη δυναμική να αναπτύξουν πολύ πιο σημαντικές μαθηματικές έννοιες από ότι πιστεύαμε. Με τη χρήση κατάλληλων παιχνιδιών και υπολογιστών ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών καταφέρνει να λύσει συνδυαστικά προβλήματα και να εκφράσει σημαντικές μαθηματικές ιδέες».
          
Στα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε Δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στην ομιλία του, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Β. Δαγδιλέλης, αποδεικνύοντας ότι η διεύρυνση της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών στη διδασκαλία της Γεωμετρίας βοήθησε στην επίλυση των ασκήσεων και στη βελτίωση των επιδόσεων.
              
Επιπλέον, σημαντικές είναι οι κοινωνικές και πολιτισμικές παράμετροι που προσδιορίζουν τη διδασκαλία των Μαθηματικών. Ο Καθηγητής του ΔΠΘ κ. Χ. Σακονίδης είπε χαρακτηριστικά ότι: «..η μάθηση και η διδασκαλία των μαθηματικών είναι πολύπλοκες διεργασίες, ιδιαίτερα σε τάξεις με διαφορετικές γλωσσικές, πολιτισμικές και κοινωνικές ταυτότητες».
            
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η Διεθνής Ομάδα για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπ/σης αποτελεί μια από τις σημαντικότερες διεθνείς επιστημονικές οργανώσεις που ενεργοποιούνται στο πεδίο της έρευνας στη Μαθηματική Εκπ/ση κατά τη διάρκεια των εργασιών του ετήσιου συνεδρίου της, που πραγματοποιείται κάθε φορά σε διαφορετική χώρα και ήπειρο, και Το συνέδριο περιλαμβάνει κεντρικές ομιλίες, ατομικές παρουσιάσεις ερευνών και συλλογικές δραστηριότητες, προσφέροντας την ευκαιρία στους συνέδρους να ανταλλάξουν απόψεις και να συνδιαμορφώσουν τους κεντρικούς προσανατολισμούς σχετικά με ερευνητικά ζητήματα αιχμής που αφορούν στη διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών.
             
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του συνεδρίου: www.pme33.eu.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               7800 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας