e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Νοέμβριος 2007 - 3o 'Αλλα Τεύχη

Το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου βάδισε...στα χνάρια του Οδυσσέα
 

Το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου βάδισε...στα χνάρια του Οδυσσέα

Το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου λειτούργησε για πρώτη χρονιά το 1978 σε ενοικιασμένο κτίριο για 9 χρόνια, και από το 1987 μέχρι σήμερα λειτουργεί πλέον σε νέο κτίριο που ανέλαβε και κατασκεύασε ο Ο.Σ.Κ. Είναι ένα σχολείο με 145 μαθητές που φοιτούν σε επτά τμήματα. Έχει σύγχρονα εργαστήρια φυσικής και πληροφορικής, αίθουσα τεχνολογίας, καλλιτεχνικών και μουσικής, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, σχολική βιβλιοθήκη, αρκετά μεγάλη αυλή και γυμναστήριο. Κυρίως όμως, όπως δήλωσε ο διευθυντής κ. Ν. Μποζίνης: «είναι ένα σχολείο που το αισθανόμαστε δικό μας, τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές».

Το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου είναι ένα σχολείο με ιδιαιτερότητες. Αν και χωροταξικά βρίσκεται στην καρδιά της Αθήνας, μετά τις πολεοδομικές ανακατατάξεις του «κλεινού άστεως» και την πληθυσμιακή ανάπτυξη που παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες, στο σχολείο αυτό, μεταξύ των υπολοίπων μαθητών συνυπάρχουν αρμονικότατα και πολλά παιδιά ΡΟΜ, 41 για την ακρίβεια και τα 2/3 από αυτά φοιτούν στην Α’ τάξη. Πρόκειται, βέβαια, για μια συνύπαρξη γόνιμη και δημιουργική, που σέβεται και διατηρεί τα πολιτιστικά στοιχεία και την ταυτότητα της κάθε ομάδας, με μια τάση προσέγγισης κάτω από το πρίσμα των πρακτικών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης όπως αυτή έχει θεσπιστεί στη χώρα μας.
 
Έτσι, το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου εφαρμόζει στην πράξη τις αρχές της διαπολιτισμικής αγωγής και κυρίως την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών και μαθητριών στα μορφωτικά αγαθά και τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση. Μέσα από μια τέτοια διαδικασία συνύπαρξης, η σχολική τάξη αναδεικνύεται σε ιδανικό περιβάλλον για την καλλιέργεια και τη βίωση αξιών όπως ο αλληλοσεβασμός, η συνεργατικότητα και η αποδοχή του διαφορετικού. Στόχος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν ότι το σχολείο δεν αλλοιώνει ταυτότητες, αλλά σέβεται τις ιδιαιτερότητες και αναδεικνύει το ιδιαίτερο δυναμικό που το κάθε παιδί φέρει, επενδύοντας στη διαφορετικότητα ως δείγμα μιας νέας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, μιας πολυφωνικής κοινωνίας, της κοινωνίας του μέλλοντος.
 
Στο πλαίσιο αυτής της προοπτικής, το 1ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου αναπτύσσει πλούσια πολιτιστική δραστηριότητα, διοργανώνει συχνές επισκέψεις σε μουσεία, καλεί σύγχρονους πνευματικούς ανθρώπους της χώρας μας να επισκεφτούν τους χώρους του σχολείου και να συζητήσουν μαζί με τα παιδιά, διοργανώνει επισκέψεις στο Ευγενίδειο Ίδρυμα - Πλανητάριο, τη Λυρική Σκηνή, σε θέατρα και επιδιώκει να συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα και να εκπονεί διαθεματικές εργασίες.
 
Η τελευταία ιδιαίτερα χρονιά ήταν πολύ δημιουργική για τους μαθητές του σχολείου. Ακολουθώντας τις οδηγίες του ΥΠΕΠΘ, που έκαναν λόγο για διαθεματικές εργασίες, το σχολείο αυτό αντιμετώπισε μια πραγματική πρόκληση και προσπάθησε να ανταποκριθεί όσο ήταν δυνατό καλύτερα με αποτέλεσμα αξιόλογες εργασίες σε όλα σχεδόν τα μαθήματα. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και την ολοκλήρωση των εργασιών έπαιξε η συμμετοχή και η προθυμία των μαθητών, σε συνεργασία πάντα με τους καθηγητές τους. Ανάμεσα στις διαθεματικές εργασίες που επεξεργάστηκαν οι μαθητές ήταν και αυτή που εκπόνησαν μαθητές της Α’ τάξης του Γυμνασίου με θέμα τα πραγματικά μέρη που πέρασε ο Οδυσσέας κατά την περιπλάνησή του. Η εργασία αυτή πήρε τελικά το όνομα «Στα χνάρια του Οδυσσέα» και όπως εξήγησε η καθηγήτρια κ. Ε. Καραμάνη, που την επέβλεψε ήταν μια ομαδική δουλειά κατά την οποία: «…θελήσαμε να προσεγγίσουμε το μάθημα της Οδύσσειας της Α΄ Γυμνασίου, σε συνεργασία με τα παιδιά των τμημάτων Α1 και Α3 από μια άλλη οπτική. Στόχος μας ήταν να κάνουμε μαζί με τον πολυμήχανο Οδυσσέα, τον ακούραστο αγωνιστή, το αιώνιο σύμβολο του Έλληνα, αυτό το ταξίδι της περιπέτειας και της περιπλάνησης».
 
Σκοπός του προγράμματος ήταν να αποτυπωθούν σε ένα σύγχρονο γεωμορφολογικό χάρτη τα τοπωνύμια, από τα οποία πέρασε αυτός ο θρυλικός ήρωας – σύμβολο, ο υποστηρικτής αδιάψευστων ελληνικών και πανανθρώπινων ιδανικών. Η ομάδα ήθελε να μελετήσει και να κατανοήσει αν αυτά τα μέρη από όπου πέρασε ο Οδυσσέας υπάρχουν πραγματικά και πού είναι τα όρια ανάμεσα στο μύθο και στην πραγματικότητα. Είναι, για παράδειγμα, η Σκύλλα και η Χάρυβδη τα μυθολογικά τέρατα του Ομήρου ή πρόκειται για ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο παλιρροϊκό υδροστρόβιλο; Οι Λωτοφάγοι υπήρχαν στην πραγματικότητα και αν ναι, ποιες ιδιότητες είχε αυτός ο περιβόητος λωτός; Ήταν ο καρπός της λησμονιάς; Οι Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες ήταν πράγματι ανθρωποφάγοι και αν ναι, πού θα μπορούσε να τοποθετηθεί η χώρα τους; Οι Σειρήνες ήταν αυτά τα ανθρωπόμορφα τέρατα που περιγράφει ο Όμηρος ή απεικονίζουν εύσχημα τους επίγειους πειρασμούς;
 
Βέβαια, ανεξάρτητα από την ιστορική, μάλλον μυθολογική, τεκμηρίωση των περιπετειών του Οδυσσέα, αυτό που απετέλεσε κύριο μέλημα των εμπλεκομένων ήταν να γίνει μια προσέγγιση βιωματική για τα παιδιά, να εξοικειωθούν με τα Ομηρικά Έπη, να αγαπήσουν την όλη εκπαιδευτική διαδικασία, να συνεργαστούν παραγωγικά και να πλουτίσουν τις γνώσεις τους «αβίαστα» και δημιουργικά. Πάνω από όλα όμως, αυτό που έμεινε σε όλους όσους συμμετείχαν άμεσα είναι η αξία της προσπάθειας, η σημασία της συνεργασίας, η γοητεία του ταξιδιού, όπως εύστοχα συνοψίζεται στους στίχους του ποιητή Κ.Π. Καβάφη:
 
«Η Ιθάκη σ΄έδωσε το ωραίο ταξίδι. Χωρίς αυτήν δεν θα ’βγαινες στον δρόμο. "Αλλο δεν έχει να σε δώσει πια. Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε. Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν…».
 
Στην εργασία, της οποίας υπεύθυνη ήταν η κ. Ε. Καραμάνη, συμμετείχαν οι μαθητές: Θωμάς Άγγελος, Λινοξυλάκη Κατερίνα, Αυγέρης Γιώργος, Γιαννακίδης Μιχάλης, Τάγαρης Γιώργος, Ματάκια Σοφία, Χούσου Ελένη, Χούσου Κωνσταντίνα και Γεβρέκη Πηνελόπη, και μια μικρή γεύση αυτής της προσπάθειας θα σας παρουσιάσουμε παρακάτω:
  1. «Σκύλλα και Χάρυβδη» από το μαθητή του τμήματος Α1, Γιαννακίδη Παναγιώτη
  2. «Ιθάκη» από τη μαθήτρια του τμήματος Α1, Γεβρέκη Πηνελόπη
  3. «Λωτοφάγοι» από το μαθητή του τμήματος Α3, Τάγαρη Γιώργο
 
 
Αν έχετε πραγματοποιήσει ανάλογες διαθεματικές εργασίες ή παρόμοια προγράμματα και θέλετε να τα περιλάβουμε στην ύλη μας, επικοινωνήστε με τη συντακτική ομάδα του e-Emphasis στο: e-emphasis AT sch.gr (κατά την αποστολή αντικαταστήστε το ΑΤ με @)

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας