e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Νοέμβριος 2007 - 3o 'Αλλα Τεύχη

Νέα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
 

Αγωγή Σταδιοδρομίας - Η γέφυρα μεταξύ του σχολείου και του κόσμου της εργασίας

Κύριος σκοπός της Αγωγής Σταδιοδρομίας είναι η στήριξη των μαθητών στην προσπάθειά τους να διερευνήσουν θέματα που σχετίζονται με τη σταδιοδρομία τους και να πάρουν σχετικές αποφάσεις, οι οποίες θα τους ικανοποιούν και θα είναι κάθε φορά αντίστοιχες με τα προσωπικά τους κριτήρια, τις προτεραιότητες και τις ιεραρχήσεις τους. Τα προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας, που συντονίζονται από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ του ΥΠΕΠΘ, υλοποιούνται με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων, και δίνουν έμφαση στο εργασιακό περιβάλλον, στην οικονομική δραστηριότητα της τοπικής κοινωνίας, στις εργασιακές σχέσεις, στην ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης-απασχόλησης και στην ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για διαχείριση της σταδιοδρομίας, της αυτογνωσίας, της κριτικής πληροφόρησης κ.ά.

Επαγγελματικός Προσανατολισμός
 
Ο θεσμός της Συμβουλευτικής - Επαγγελματικού Προσανατολισμού εκτός από την εφαρμογή του στην τάξη στο πλαίσιο των ωρολογίων προγραμμάτων της Γ" τάξης Γυμνασίου και της Α" τάξης Γενικού Λυκείου, εφαρμόζεται και υποστηρίζεται τόσο στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων των Κέντρων Συμβουλευτικού Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), Γραφείων ΣΕΠ και Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΥ) της χώρας, όσο και με την εφαρμογή προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας. Οι Σύμβουλοι ΣΕΠ και οι Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης που υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ και οι καθηγητές - σύμβουλοι στα Γραφεία Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΕΠ) και τα ΓΡΑΣΥ της χώρας, μπορούν να ενημερώσουν, να υποστηρίξουν και γενικότερα να συνεργαστούν τόσο στο στάδιο του σχεδιασμού όσο και σε αυτό της υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας.
 
Στη φάση του σχεδιασμού των προγραμμάτων αυτών, πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών από τα σχετικά αρχεία που διατηρούν τα προαναφερθέντα αρμόδια γραφεία αναφορικά με προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας που έχουν ήδη υλοποιηθεί, ώστε να διευκολύνεται η επαφή των ενδιαφερομένων με εκπαιδευτικούς που έχουν ήδη σχετική εμπειρία υλοποίησης προγραμμάτων. Παράλληλα, μπορούν οι Σύμβουλοι των αρμόδιων γραφείων να ενημερώσουν σχετικά με την υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας το Σύλλογο Καθηγητών της σχολικής μονάδας στην οποία ανήκει το Γραφείο ΣΕΠ και το ΓΡΑΣΥ ή τους Συλλόγους Καθηγητών παρακειμένων σχολικών μονάδων, όπου ο Σύμβουλος του Γραφείου προωθεί το θεσμό του ΣΕΠ στην τάξη.
 
Σχέδιο υποβολής προγράμματος
 
Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας, υποβάλλουν στη Διεύθυνση Β/θμιας Εκπαίδευσης, όπου ανήκουν, το σχετικό σχέδιο υποβολής προγράμματος, αφού ενημερώσουν ανάλογα το αρμόδιο γραφείο της περιοχής τους, από όπου και μπορούν να ζητήσουν σχετική υποστήριξη και γενικότερη ενημέρωση σχετικά με το θεσμό της Συμβουλευτικού -  Επαγγελματικού Προσανατολισμού και τις εφαρμογές του. Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές και μαθήτριες μπορούν να συνεργαστούν, εκτός από τα κατά τόπους ΚΕΣΥΠ και Γραφεία ΣΕΠ, ΓΡΑΣΥ της χώρας και με φορείς του χώρου της εκπαίδευσης, απασχόλησης, πρόνοιας, τοπικής αυτοδιοίκησης κ.ά. και να πραγματοποιούν επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, τηλεφωνικές, γραπτές και διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις, μικρά project και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητά του. H παρουσίαση των υλοποιημένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας μπορεί να συμπεριληφθεί στις δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στα πλαίσια των Ημερών Σταδιοδρομίας, σύμφωνα με τη σχετική Υπουργική Απόφαση (Γ2/5088/1-10-01) με θέμα: «Οργάνωση Εκδηλώσεων με θέμα “Ημέρες Σταδιοδρομίας” στις σχολικές μονάδες Β/θμιας Εκπαίδευσης».
 
Μετά την έγκριση του αριθμού των προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας, ενημερώνονται από την επιτροπή και μέσω της Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπαίδευσης τα αρμόδια ΚΕΣΥΠ, τα οποία και διατηρούν Αρχείο Υλοποίησης Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας, για τα σχολεία αρμοδιότητάς τους. Στη συνέχεια αποστέλλουν στη Δ/νση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα ΣΕΠ, με κοινοποίηση προς τον Τομέα ΣΕΠ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου συμπληρωμένο τον πίνακα των εγκεκριμένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας ταχυδρομικά και ηλεκτρονικά στο e-mail sep@ypepth.gr, μέχρι τις 19 Ιανουαρίου 2007.
 
Οι θεματικοί άξονες των προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας είναι οι ακόλουθοι:
  • Θέματα που αφορούν στο ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (π.χ. επικοινωνία στους χώρους εργασίας, λήψη αποφάσεων, διοικητική δομή και οργάνωση επιχειρήσεων-οργανισμών, εργαστηριακός εξοπλισμός, υγιεινή-ασφάλεια στους χώρους εργασίας, βελτίωση ποιότητας υπηρεσιών και προϊόντων, οργανογράμματα επιχειρήσεων και περιγραφές θέσεων εργασίας κ.ά).
  • Θέματα που αφορούν στην ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (π.χ. βιομηχανικός τομέας, βιοτεχνικός τομέας, οικογενειακές επιχειρήσεις, Μ.Μ.Ε, εμπορική κίνηση, κοινωνικές υπηρεσίες, κοινωνικοοικονομική περιγραφή του πληθυσμού, κ.ά).
  • Θέματα που αφορούν στις ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ (π.χ. είδη εργασιακών σχέσεων, εμφάνιση νέων μορφών απασχόλησης, επαγγέλματα που χάνονται, επαγγέλματα που αναπτύσσονται, κοινωνική ασφάλιση, ανεργία, κινητικότητα εργαζομένων, συνδικαλισμός, ισότητα ευκαιριών, προώθηση της ισότητας των δύο φύλων, εργασία και άτομα με ειδικές ανάγκες, κ.ά.).
  • Θέματα που αφορούν στην ΕΥΡΩΠΑ"Ι"ΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ (π.χ. δικαιώματα εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αναγνώριση τίτλων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προσόντων, μετακινούμενοι πληθυσμοί, εκπαιδευτικά συστήματα και συστήματα κατάρτισης, προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.α.).
  • Θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΖΩΗΣ και απαραίτητων δεξιοτήτων για διαχείριση της σταδιοδρομίας, της αυτογνωσίας, της κριτικής πληροφόρησης κ.ά. (π.χ. καλλιέργεια δεξιοτήτων σχετικών με: διαπολιτισμική επικοινωνία, συνεργασία με ομάδα, προσωπική ανάπτυξη, επίλυση προβλημάτων, γραπτό και προφορικό λόγο, χρήση νέας τεχνολογίας, εφαρμοσμένη έρευνα, χρήση πηγών και ανθρώπινου δικτύου πληροφόρησης κ.ά.).
  • Θέματα που αφορούν στην ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ και διακρίνονται στις παρακάτω ενότητες:
  1. Οικονομία και Εγώ, προκειμένου οι μαθητές να αξιολογήσουν τις προσωπικές τους ικανότητες, να ανακαλύψουν την αξία της εκπαίδευσης σε οικονομικά θέματα, να μάθουν την αξία του προϋπολογισμού την ατομική και οικογενειακή χρηματοοικονομική διαχείριση, τη χρήση και κατάχρηση της πιστωτικής κάρτας και να διερευνήσουν ευκαιρίες σχετικά με τη σταδιοδρομία τους.
  2. Η Επιχείρηση σε Δράση, προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της ελεύθερης οικονομίας και το ρόλο των επιχειρήσεων σε αυτήν, να μάθουν τα στάδια οργάνωσης και λειτουργίας μιας επιχείρησης, της παραγωγής και διάθεσης ενός προϊόντος και να μελετήσουν τις κοινωνικές ευθύνες μιας επιχείρησης και το ρόλο του κράτους σε μια ελεύθερη οικονομία.
  3. Παγκόσμια Αγορά, προκειμένου οι μαθητές να εξετάσουν τους πόρους που διαθέτουν ορισμένα κράτη και πώς αυτοί συμβάλλουν στην οικονομία, στο κράτος και στο οικονομικό σύστημα, να γνωρίσουν τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου και τη σημασία των διεθνών οικονομικών σχέσεων.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας